Cum reuşesc cuplurile în care amândoi au carieră
Multe căsnicii eşuează din cauza unor motive legate de serviciu. Iar articole mult discutate – precum cel recent scris de Anne-Marie Slaughter pentru revista The Atlantic intitulat „De ce femeile nu le pot avea încă pe toate“ şi replicile la acest text, precum articolul scris de Froma Harrop, „News Flash: Nimeni nu le poate avea pe toate“ – au declanşat conversaţii aprinse despre ce anume înseamnă să practici echilibrul dintre viaţa personală şi carieră şi despre cum pot cei angajaţi în relaţii serioase şi pe termen lung să facă în aşa fel încât să se simtă împliniţi atât în viaţa personală, cât şi în carieră. Dacă într-adevăr ai intenţia asta, este posibil să le gestionezi pe amândouă, atât mariajul, cât şi cariera.
Gestionează activ aşteptările în cuplu
Aşteptările nerostite duc adesea la dezamăgire şi la o lipsă de comunicare în relaţia de cuplu. Primul pas pe care trebuie să-l faci, ca să poţi naviga lin între o căsătorie sănătoasă şi programul zilnic foarte activ pe care-l au doi oameni de carieră, este să gestionezi aşteptările – iar aici trebuie să incluzi tot, începând de la obiceiurile zilnice şi până la modul în care lucrează fiecare la birou. Aveţi nevoie de un timp în care să vă „decomprimaţi“ după o zi lungă la birou sau aveţi nevoie să discutaţi cu cineva despre evenimentele de peste zi? Preferaţi să vă contactaţi reciproc în cursul zilei, prin scurte telefoane sau email-uri, sau preferaţi să aveţi parte de un timp personal mai lung seara? Care sunt aşteptările voastre în privinţa călătoriilor, a meselor pe care ar urma să le luaţi împreună, a îngrijirii copiilor şi a banilor pe care îi câştigaţi? Dacă vă clarificaţi aceste chestiuni în mod deschis de la început, asta vă poate ajuta să faceţi compromisuri şi să luaţi decizii în mod conştient, în loc să intraţi în conflict din cauza credinţelor şi preferinţelor nerostite ale fiecăruia.
Programează-ţi timpul pe care vrei să-l dedici partenerului de viaţă
O persoană obişnuită petrece 7,6 ore pe zi la job, iar în cazul multor profesionişti acest număr de ore se poate dubla. În timpul pe care-l petreci la birou, îţi programezi şedinţele, trecerea în revistă a lucrurilor realizate şi pe care urmează să le faci, precum şi timpul necesar pentru a-ţi îndeplini propriile sarcini. În calendarul tău mai intră şi alte lucruri: exerciţiile fizice, micul dejun cu prietenii, şedinţele board-ului şi serviciile dedicate comunităţii. Dar cât de multă atenţie dai programării timpului pe care-l dedici soţului sau soţiei? Unul dintre cele mai sănătoase lucruri pe care le poţi face este să depui acelaşi efort pentru a programa timpul pe care să-l petreceţi împreună. Mulţi profesionişti îşi duc viaţa după calendar, iar dacă nu-ţi rezervi timp pentru partenerul tău de viaţă într-un mod la fel de riguros precum faci cu partenerii tăi de afaceri, relaţia cea mai importantă din viaţa ta va avea de suferit.
Găseşte-ţi timp ca să-ţi înşeli jobul
Ce se întâmplă atunci când o şedinţă care se prelungeşte e în conflict cu ceva ce ai programat acasă? Şi câte weekenduri şi seri sunt întrerupte atunci când ţie îţi trebuie „doar câteva ore“ ca să termini acasă o treabă de serviciu? Mulţi profesionişti cad în obiceiul de a „înşela“ timpul pe care ar trebui să-l petreacă cu familia, strecurând câte ceva de făcut pentru serviciu. Dar, aşa cum poţi face acest lucru, poţi să-ţi găseşti timp pentru a-ţi înşela jobul cu partenerul de viaţă. Când ţi s-a întâmplat ultima oară să o ştergi din birou în pauza de amiază pentru că aţi decis pe neaşteptate să vă întâlniţi şi să luaţi prânzul doar voi doi sau când ai plecat devreme de la birou ca să ajungi la timp la un eveniment important pentru soţul sau soţia ta? Cât de des alegi să nu răspunzi încă unui telefon „de serviciu“ sau unei invitaţii la un eveniment legat de serviciu, pentru că aţi planificat să ieşiţi împreună în seara aceea? Comportă-te spontan, mai presus şi dincolo de modul în care îţi programezi timpul personal, şi asigură-te că nu amâni mereu întâlnirile cu soţul sau cu soţia ta, în favoarea întâlnirilor de serviciu.
Adu-ţi munca acasă şi casa la birou
Situaţia în care în cuplu sunt două cariere este mai dificilă dacă munca şi familia voastră ocupă nişte sfere complet separate. Când soţul sau soţia ta nu-i cunoaşte pe oamenii din biroul tău, s-ar putea simţi lăsat/lăsată deoparte. Dar, dacă găseşti oportunităţi ca să-i întâlnească şi să-i cunoască mai bine, acest lucru poate crea la birou un mediu de lucru care este mai sensibil la priorităţile tale, iar acasă va crea o atmosferă de încredere şi înţelegere. Adu-ţi partenerul de viaţă la evenimentele companiei, iar dacă eşti directorul general al companiei sau şeful unei divizii, găseşte oportunităţi de a reuni familiile angajaţilor. Într-o lume dominată de email-uri, smartphone-uri şi programe de lucru flexibile, zidurile dintre serviciu şi viaţa personală au început să cadă. Dacă găseşti căi ca să le integrezi cu grijă şi discernământ, acest lucru va fi în avantajul vieţii tale profesionale şi personale.
Echilibrează compromisurile pe care le faci
În anul 2011, doar 3,4% dintre părinţii care stau acasă ca să-şi crească copiii erau bărbaţi. Şi, chiar dacă studiile arată că femeile fără copii în vârstă de 22-30 de ani câştigă mai mult decât omologii lor de sex masculin în 147 din cele 150 de mari oraşe din SUA, raportul mediu dintre veniturile femeilor şi cele ale bărbaţilor a fost în 2010 de 0,81. Aici sunt în joc nişte aspecte complexe şi foarte variate: biologice, culturale şi personale, dar este un lucru foarte obişnuit ca unul dintre partenerii din relaţie – adesea femeia – să facă nişte compromisuri în privinţa ambiţiilor pe care le are pentru propria carieră, în timp ce celălalt partener face compromisuri în privinţa timpului pe care-l dedică familiei. Nu există o soluţie bună la toate, dar partenerii de cuplu trebuie să aibă discuţii deschise şi sincere cu privire la ambiţiile pe care le are fiecare pentru cariera sa şi la rolurile pe care le joacă în familie; şi, de asemenea, trebuie să se asigure că nici unul dintre parteneri nu este cel care face toate sacrificiile.
Stabilirea aşteptărilor şi definirea clară a unui plan prin care să asiguri un echilibru între jobul şi relaţia cu partenerul de viaţă sunt nişte părţi importante din efortul pe care-l depui pentru a te asigura că ai o căsnicie care este funcţională şi împlinită. Dar e, de asemenea, important ca din când în când să te uiţi înapoi şi să verifici, ca să vezi ce poate fi îmbunătăţit. Ţine liniile de comunicare deschise şi adaptează-ţi planurile în funcţie de nevoile din fiecare situaţie. Simplul fapt că îi ceri feedback soţului sau soţiei tale îi va arăta că îţi pasă de relaţia voastră.
Pentru mulţi dintre noi, căsnicia şi cariera sunt două dintre cele mai importante părţi ale vieţii noastre, iar nevoia de a le face pe amândouă să funcţioneze în tandem este o prioritate enormă.
Jackie Coleman a fost consilier pentru cupluri căsătorite, iar în prezent lucrează la programe educaţionale pentru statul Georgia. John Coleman, soţul ei, este co autor al cărţii Passion & Purpose: Stories From the Best and Brightest Young Business Leaders.