Cum să gestionezi norocul
Oare companiile nemaipomenite sunt mai norocoase decât restul? Ca să avem un punct de pornire oarecum empiric, am definit norocul ca fiind reprezentat de evenimentele care, „într-o mare măsură, sunt imprevizibile, ies din aria noastră de control şi pot avea un impact semnificativ.“
Am analizat istoria întâmplărilor norocoase în cazul companiilor pe care le-am inclus în studiu. Iar una dintre concluziile esenţiale ale studiului a fost faptul că atât companiile de succes, cât şi cele care au avut doar performanţe medii, au avut de-a face cu acelaşi număr de evenimente norocoase sau ghinioniste. Deci, nu norocul care dă peste tine contează, ci mai degrabă cum îl gestionezi – câştigul pe care îl obţii profitând de şansa care ţi-a ieşit în cale.
Extinzând ceea ce am aflat la munca noastră de zi cu zi, ne-am pus întrebarea-cheie: cum poţi câştigi cât mai mult din norocul care dă peste tine la job?
1. PRIVEŞTE VIAŢA CA PE UN FLUX DE OCAZII
Imaginează-ţi că înoţi într-un râu în care evenimentele – bune şi rele – vor pluti spre tine şi te vor lovi. Nu sunt nici rele, nici bune. Doar există, atât. Când începi să ai această stare de spirit – „înot în fluxul cu noroc“ – poţi să gestionezi evenimentele în aşa fel încât să fie în avantajul tău.
2. PREGĂTEŞTE-TE PENTRU ÎNTÂMPLĂRILE CU GHINION – SIGUR VOR VENI
Întâmplările ghinioniste vor veni oricum; doar că nu ai cum să ştii când sau în ce formă. Se poate întâmpla ca proiectul la care lucrezi „să deraieze“ din cauza că altcineva a făcut o eroare. Se prea poate ca un concurent să „te spulbere“ apărând pe neaşteptate cu un produs mai bun pe piaţă sau ca noul CEO să diminueze importanţa regiunii în care îţi comercializezi tu produsul, sau să te trezeşti ca ai o problemă de sănătate care îţi dă peste cap toate planurile. Cele menţionate mai sus sunt întâmplări de tip „ceva“, dar există şi întâmplări de tip „cineva“: îţi vine un şef nou care e groaznic, te trezeşti mutat într-o echipă disfuncţională, trebuie să-l suporţi pe un coleg incompetent.
Cei mai buni lideri de companii din studiul nostru s-au pregătit pentru întâmplările cu ghinion construindu-şi rezerve – de exemplu, asigurându-se că au un flux de numerar mai consistent – şi nu au mărit cheltuielile de operare în timpul „vremurilor bune“. În mod similar, ne putem pregăti pentru evenimentele cu ghinion care pot apărea la serviciu incluzând marje de siguranţă în ceea ce facem. De exemplu, putem să luăm avionul mai devreme ca să fim siguri că ajungem la o şedinţă importantă, să adăugăm două zile suplimentare când ne stabilim următorul deadline), asigurându-ne că avem surse „de rezervă“ pentru aprovizionarea cu materii prime şi construindu-ne la serviciu o reţea puternică de oameni care ne pot sări în ajutor atunci când avem nevoie (de exemplu, ţinându-ne nouă partea şi nu şefului cel „rău“).
3. ÎNVAŢĂ SĂ RECUNOŞTI ÎNTÂMPLĂRILE NOROCOASE ATUNCI CÂND VIN
Cei mai buni lideri din studiul nostru au o abilitate incredibilă de a depista ocaziile norocoase. Eu bănuiesc că în viaţa noastră apar ocazii, mai mici şi mai mari, într.o mai mare măsură decât ne dăm noi seama. Aici sunt incluse evenimentele de tip „cineva“, precum faptul că ne găsim un mentor, ne vine un şef nou care e nemaipomenit sau îl întâlnim, pentru prima oară, pe cel care ne va fi partener de viaţă. Problema cu evenimentele norocoase este că, adesea, ni se dezvăluie la început ambiguu, ceea ce le poate face greu de depistat. Şi nu e suficient doar să detectezi un eveniment norocos; trebuie să fii pregătit să îţi schimbi planurile pentru a acţiona în funcţie de eveniment.
Recent, am ratat şansa de a profita de o întâmplare norocoasă. În timp ce eram într-o călătorie prin Norvegia, ţara mea natală, mi s-a oferit şansa de a merge la un post de televiziune ca să vorbesc despre noua noastră carte. Dar, din păcate, îmi rezervasem bilet la avion chiar în dimineaţa în care eram invitat la TV, aşa că nu am putut să profit de acea oportunitate.
Când am studiat ce anume au făcut cei mai buni lideri, am aflat că erau foarte buni la aplicarea principiului „zoom out, then zoom in“ (mai întâi ai o vedere panoramică, apoi îţi concentrezi atenţia pe detaliul cel mai important). În loc să mă uit la eveniment „de la nivelul solului“ (planul meu de zbor deja stabilit), ar fi trebuit să văd totul „de sus“, şi să mă întreb care e de fapt principalul meu obiectiv (să ajungă cartea noastră la cititorii din întreaga lume), apoi să mă concentrez pe lucrul cel mai important în acel moment şi să trec la faza de execuţie (să spun „da“ invitaţiei de a apărea la TV şi să îmi iau alt bilet de avion).
4. FĂ-ŢI TREABA STRĂLUCIT CÂND AI OCAZIA
În 1949, în Veneţia, cântăreaţa de operă Maria Callas, aflată atunci la începutul carierei sale, a avut parte de un eveniment norocos. Cântăreaţa principală care interpreta rolul Elvirei din opera „I Puritani“ se îmbolnăvise brusc, iar rolul i-a fost dat tinerei de 26 de ani, Maria Callas. Când a venit acel moment, ea s-a ridicat la înălţimea ocaziei – şi aşa s-a născut o stea.
O situaţie contrastantă am văzut în studiul nostru: companiile aşa numite „also-ran“ ratează adesea, din stângăcie, evenimentele norocoase. AMD a avut o şansă foarte mare atunci când Intel, veşnicul său rival, a dat de necaz din cauza unei defecţiuni la unul dintre chip-urile incluse în computerul Pentium. Dar AMD nu a reuşit să-şi lanseze la timp pe piaţă microprocesorul său K5, pentru a profita de ocazie. Ideea e că trebuie să te pregăteşti intensiv, să îţi dedici toate resursele pe care le poţi aloca, iar atunci apar ocaziile, să munceşti în faza de execuţie ca un maniac.
S-ar putea să-i invidiezi pe unii dintre colegii tăi, care par să fi avut noroc în carieră. Dar poate că, pur şi simplu, ei ştiu cum să profite când le iese norocul în cale. Iar acest lucru se află şi în zona ta de control.
(Morten T. Hansen este profesor la University of California, Berkeley, şi la INSEAD, Franţa. Este autorul cărţii “Colaborarea” si co-autor, alături de Jim Collins, al cărţii “Companii care sunt nemaipomenite pentru că au ales să fie aşa”).