Era în care publicitatea agresivă a devenit obligatorie
În ultimii zece ani, agențiile de publicitate și-au îndreptat toată atenția către social-media, pe care o folosesc ca principal instrument de promovare în marketingul digital şi nu numai. Cred că am auzit cu toţii expresia “Nu ai Facebook, nu exişti!”. Dacă în ceea ce priveşte profilele personale nu e întotdeauna adevărat, în domeniul businessului e un adevăr evident. Dar care este impactul asupra vânzărilor și asupra cumpărătorilor atunci când utilizăm aceste canale de promovare?
Pentru a avea o viziune mai clară, specialiști ai domeniului au analizat deciziile de achiziție a 20.000 de consumatori europeni, într-o arie de 100 de branduri, de-a lungul a doi ani de zile, în 2013 și în 2014. Respondenții au fost întrebați cât de mult i-a influențat social-media în luarea deciziilor și achiziționarea unui produs.
Rezultatul venit în urma sondajului a fost cu adevărat uimitor: impactul pe care social-media îl are în achiziții este mai mare decât s-a crezut inițial. În procente, se pare că influența Facebook-ului și a altor medii de comunicare asupra clienților este de peste 26%. Concret, 26% din totalitatea cumpărăturilor online s-au făcut prin intermediul social-media. Procentul este cu circa 15% mai matre decât au estimat iniţial retailerii ( în 2014, consumatorii au făcut cu 10% mai multe achiziții pe fondul rețelelor sociale decât în 2013 ).
Cum cumpărăm prin Social Media
Consumatorii, spun specialiștii, accesează rețelele sociale pentru diferite categorii categorii de produse şi servicii.. Aproximativ 15% dintre respondenții studiului mai sus-menționat folosesc internetul pentru a-i ajuta în alegerea serviciilor utile, în vreme ce peste 40% dintre ei caută, spre exemplu, recomandări de călătorie.
Un alt criteriu important care arată în ce fel folosesc consumatorii social-media pentru a face cumpărături este acela de timing. Astfel, potrivit studiului Mckinsey, un utilizator de social media care cumpără pentru prima oară prin aceste canale are perspective de achiziţie cu 50% mai mare decât cei care utilizează frecvent social media în acest scop.
Cu toate că influența digitală se extinde, lumea analogică nu dispare. Să nu uităm faptul că jumătate din influența consumatorilor, chiar și a celor intervievați, are loc offline, prin alte mijloace de promovare. De exemplu, televiziunea. Ceea ce au descoperit însă specialiștii este faptul că televiziunea și mediile de socializare se completează: după ce văd o reclamă, oamenii se informează din social-media cu privire la produsul respectiv.
Pe măsură ce companiile se uită să își maximizeze rata de întoarcere a clienților, încurajează și interacțiunea cu aceștia pentru a îi entuziasma cu privire la produsele pe care le promovează, creând awareness.