Ești instruit în utilizarea rețelelor sociale și profesionale?
Genul acesta de „lentilă“ prin care priveşte lucrurile i-a conferit lui Hoffmann cadrul general pentru modul în care vede oportunităţile de investiţii, diferitele proiecte şi lumea, în general. (n.tr.: Zynga creează jocuri pentru reţelele sociale, iar Groupon este o reţea globală de site-uri de tipul „oferta zilei“, care sunt prezente pe circa 250 de pieţe din întreaga lume şi prezintă certificate-cadou cu discount utilizabile în magazinele şi restaurantele locale sau naţionale).
Hofmann crede că abilitatea de a „vedea“ şi de a înţelege reţelele online, precum şi de a şti cum să le foloseşti în avantajul tău, este esenţială pentru forţa de muncă a secolului 21. „E mai mult decât a-ţi crea contacte. E mai mult decât a face schimb de cărţi de vizită la o conferinţă şi a face apoi follow up – deşi, şi acestea sunt importante“, spune el.
O nouă alfabetizare
În era informaţiei, care a început cu peste un deceniu în urmă, prioritar era conţinutul; în era actuală, cea a reţelelor online, spune Hofmann, primează relaţiile dintre oameni. Lumea aceasta interconectată este cea care a înlocuit tradiţionala scară ierarhică, ne cere să avem noi abilităţi şi să folosim tactici noi. Hoffman o asemuieşte cu o nouă alfabetizare – un termen pe care l-a ales cu grijă – considerând că este o abilitate de bază, pentru dezvoltarea căreia avem nevoie de training şi de o bună înţelegere a oamenilor ca angajaţi în locurile de muncă, aşa cum sunt ele de fapt în ziua de azi. El vede patru atribute-cheie necesare pentru „alfabetizarea în materie de reţele sociale şi profesionale“.
1. Capătă o înţelegere de bază a tehnologiei pe baza căreia funcţionează reţelele sociale şi profesionale. Existenţa şi funcţionarea lor sunt facilitate de tehnologie, aşa că este necesar să fii cât de cât familiar cu ea.Şi aici e vorba mai puţin despre a înţelege „bucătăria internă“ a tehnologiei care le susţine, cât despre a înţelege capacitatea serviciilor oferite, de exemplu, de reţelele sociale, precum şi de a înţelege diferenţele şi similarităţile dintre reţele.
2. Construieşte-ţi cu grijă identitatea pe care o postezi pe reţele. Nu mai e vorba doar de „pe cine cunoşti“, ci şi de ce anume ştiu acei oameni despre tine. Într-o eră în care aproape toată lumea face parte din mai multe reţele online, identitatea ta este multi-variată şi un pic scăpată de sub control.
3. Dincolo de simpla înţelegere a modului în care poţi accesa o anumită informaţie, străduieşte-te să înţelegi informaţiile strategice care sunt disponibile în reţelele online. Accesul nu mai este o problemă. Acum trebuie să fii în stare să găseşti, prin reţeaua ta, informaţia relevantă, care îţi este cu adevărat utilă. De exemplu, dacă vrei să se conectezi cu o persoană de la Sony, trebuie să te gândeşti la natura informaţiei de care ai nevoie şi apoi să găseşti persoana potrivită şi să te conectezi cu ea, spre deosebire de situaţia în care pur şi simplu cauţi oameni în al căror CV e menţionat Sony.
4. Înţelege ce pot face pentru tine reţelele. Oamenii continuă să vadă valoarea reţelelor din punctul de vedere al informaţiilor pe care le pot obţine, în loc să întrevadă un lucru pe care Hoffmann îl consideră mai important, şi anume: comunităţile şi reţelele de contacte. Dacă te concentrezi ceva mai mult pe relevanţa reţelelor în care eşti prezent şi te asiguri că eşti „înconjurat“ de oamenii potriviţi, acest lucru va schimba modul în care abordezi problemele şi în care avansezi în viaţă.
Există limite în amploarea abordării reţelelor sociale sau profesionale? Faimosul număr al lui Dunbar sugerează că oamenii au capacitatea cognitivă necesară pentru a ţine minte circa 150 de relaţii. Dar Hoffmann crede că acest concept e depăşit. „A ţine minte o sută cincizeci de relaţii s-ar putea să fie doar limita pentru memoria noastră pe termen scurt – dacă vreţi, pentru memoria noastră RAM – dar sub ea există un hard drive care are o capacitate de stocare mult mai mare“, spune el. Pentru a ilustra acest concept, Hoffmann arată că el are 15 milioane de oameni în reţeaua lui „de gradul trei“ (prieteni ai prietenilor prietenilor) de pe LinkedIn. „Aceasta înseamnă mai mult decât populaţia Greciei sau a Portugaliei“, adaugă Hoffmann.
Eric Hellweg este director executiv pentru strategie digitală şi director editorial la Harvard Business Review.