In fata incertitudinii, domina prudenta
Prudenta versus entuziasm
Emilia Dragu, Partner TAXHOUSE
In acest moment, cred ca vorbim de o adaptare a intregului comportament de afaceri de pe plan local, la schimbarile produse sau asteptate in piata la nivel international. Aceasta comporta, in primul rand, o prudenta sporita in procedura de acceptare a clientilor, o relativa temperare a investitiilor: in echipamente, in personal si chiar a celor indreptate catre un nivel mai inalt, acela al achizitiilor de firme sau fuziuni. La acestea se poate adauga o mai mare rigurozitate in incasarea creantelor.
Atata timp cat criza financiara se manifesta la nivel international printr-o acuta lipsa de lichiditati, prudenta in luarea deciziilor de business poate face diferenta intre companiile care stiu sa se mentina in parametri normali ai activitatii in vremuri incerte (si aici conteaza extrem de mult atat experienta de business, cat si stabilitatea si soliditatea respectivei companii) si companiile care incearca sa "speculeze" si sa obtina avantaje competitive pe care, in mod normal, nu le-ar avea.
Ca notiune, prudenta a fost la origine asociata cu intelepciunea si cunoasterea, fiind considerata una dintre virtutile cardinale ale omului. In zilele noastre, prudenta si-a pastrat aceeasi esenta, putand fi reflectia unei gandiri sanatoase in practica de afaceri.
Prudenta aplicata eficient la nivel de management – fie ca este vorba despre managementul unei companii, fie al unui proiect singular – implica insa, de cele mai multe ori, asumarea riscurilor si a aspectelor care ar putea sa nu functioneze.
Daca aducem in actualitate cuvintele ganditorului Toma D`Aquino, potrivit caruia a fi prudent inseamna sa privim fiecare decizie in lumina celui din urma obiectiv, ar trebui sa urmarim prin prudenta eficientizarea activitatii si obtinerea unei pozitii cat mai bune in sectorul nostru de activitate. Extrapoland ideea, am putea considera prudenta ca parte a unui sistem de gandire strategica, prin care, toate circumstantele sunt mai intai corect si profund evaluate, pentru a lua mai apoi cele mai bune decizii.
In momentul crizei actuale, orice piata sau orice sector de activitate, se confrunta cu necesitatea luarii unor decizii strategice extrem de rapide, uneori in cateva clipe.
In domeniul in care activez, respectiv cel al consultantei fiscale, schimbarile se petrec atat de repede (atat din interior – modificari legislative care impulsioneaza anumite sectoare de activitate, cat si din exterior – fluctuatia pietei locale, dar si internationale), incat evaluarea corecta, inca din start, a situatiei businessului pe care il ai sau il administrezi este baza vitala pentru luarea deciziilor ulterioare corecte.
Fie ca prudenta se reflecta in operatiunile curente ale unei companii, in managementul de personal (care in momente de criza, trebuie sprijinit si asigurat in ceea ce priveste stabilitatea locului de munca), fie ca se manifesta in relatie cu investitiile (in echipamente noi sau in achizitia de alte companii), deciziile finale trebuie fundamentate pe baze solide, pe criterii care sa se integreze in peisajul economic al momentului.
In cazul oricarei decizii, managerul n-ar trebui sa uite sa ia in calcul faptul ca efectul ei se va resimti atat asupra propriei activitati, cat si asupra angajatilor companiei si asupra mediului economic inconjurator.
Odata cu acumularea experientei, orice profesionist este pus in situatia de a modela el insusi echipa pe care o manageriaza. Unii manageri reusesc sa faca astfel incat acest proces sa genereze un impact pozitiv asupra abilitatilor profesionale ale angajatilor si asupra mentalului lor.
Ceea ce experienta iti ofera ar trebui sa fie de fapt, directionarea mult mai constructiva a entuziasmului de la inceput de cariera. Dintr-un cumul de experiente profesionale, bune si rele, ajungi pe parcurs sa intelegi care sunt directiile in care se pot obtine rezultate imediate si care sunt acelea care necesita eforturi sustinute in speranta obtinerii unui rezultat.
Cei mai mari oameni de afaceri din lume au stiut sa aplice cu succes aceste retete si, mai mult, au motivat, la randul lor, generatii de tineri aspiranti catre pozitiile si prestigiul lor.
Din aceasta perspectiva, este clar ca entuziasmul este unul dintre ingredientele necesare in procesul motivational al colegilor si angajatilor tai. Numai entuziasmul te poate mentine "in priza" si extrem de implicat in ceea ce faci.
Prudenta adaptata la context
Alina Kish, CEO Smartree
In contextul in care subiectul ultimelor zile este criza financiara, parerea mea este ca, asa cum se manifesta ea, nu va ocoli nici Romania, pentru ca astazi nu mai putem vorbi despre o piata autohtona izolata, ci din contra, despre una integrata pana in detaliu in piata internationala. Cu atat mai mult inteleg indemnul guvernatorului BNR la prudenta. Cred totusi ca interventia sa are intentia evitarii unei crize de incredere, care ar putea avea efecte tot atat de puternice ca si o criza financiara.
Sunt convinsa ca majoritatea managerilor din Romania adopta masuri pentru a-si pune companiile intr-o pozitie cat mai ferita de repercusiuni neplacute.
Prudenta in managementul unei afaceri se poate manifesta inca din faza de stabilire a strategiei companiei si poate continua in implementarea acesteia, in gestionarea resurselor si chiar si in contextul managementului de zi cu zi.
Una dintre cele mai intalnite forme ale prudentei in afaceri este aceea de merge pe cai cunoscute. Desigur ca o strategie poate replica in totalitatea ei sau partial un model de succes, dar intotdeauna contextul economic si social vor impune diferentieri sau adaptari pentru supravietuire.
In situatia in care discutam despre prudenta in criza financiara, ma tem ca acele afaceri care au avut o expunere foarte mare vor avea mai multe emotii decat acele companii care deja sunt intr-o faza stabila si care se bazeaza pe resurse proprii sau cash flow-uri stabile. Dar, chiar si asa, criza, prin definitie, este un fenomen cu efecte imprevizibile. Daca am putea prevedea tot, nu am mai avea de a face cu o criza.
Intotdeauna vor exista, indiferent de contextul economic general, unii care isi vor asuma riscuri mari pentru a castiga mai mult si altii care vor merge pe cai batute de altii. Afacerea Smartree merge inainte si am ales sa ne detasam de starea de expectativa pe care o manifesta piata.
Sunt convinsa ca, la fel ca si noi, multi s-au pregatit sa faca fata oricarui scenariu dar si ca, probabil, unele afaceri se vor cerne cu aceasta ocazie.
Chiar in aceste luni, Smartree se afla in plin process de rebranding, lansam MyStaff – o noua solutie software pentru managementul resurselor umane – si investim in cresterea portofoliului de clienti.
Pentru multi ar putea parea "imprudent", dar noi avem convingerea ca modelul nostru de business, continuu reinventat, foarte flexibil, este mult mai pregatit sa faca fata unor intemperii financiare decat alte modele din industrie.
Ca sa descriu filozofia noastra, cred ca cel mai bine ni se potriveste sintagma: "hoping for the best, but expecting the worst".
Atat pe plan personal, dar mai ales in cel profesional, sunt foarte prudenta atunci cand fac promisiuni. Pentru ca atat eu, cat si echipa pe care o conduc ne simtim datori sa ne respectam absolut toate promisiunile.
Cred ca un manager cu experienta va sti cu precizie cat de prudent sa fie intr-o si- tuatie sau in alta. Ar fi la fel de periculos sa nu actionezi la timp incercand sa fii prevazator in afaceri, ca si in situatia in care ai ignora eventualele efecte ale unei crize.
Alegeri prudente, riscuri mai mici
Zemy Apfelbaum, Managing Director, Wizrom Software
Criza financiara internationala nu a lasat rece nici sistemul bancar romanesc, bancile fiind acum mult mai temperate in finantarea companiilor. In functie de gradul de risc al unei investitii, este posibil ca acum, finantarea oferita sa fie mult mai scumpa sau banca sa refuze chiar acordarea imprumutului.
Pe de alta parte, companiile se confrunta cu incertitudinile crescute privind indicatorii macroeconomici: rata inflatiei, cursul de schimb valutar si top managerii trebuie sa evalueze cu maxima atentie riscul asociat fiecarei decizii privind investitiile si alocarea resurselor interne. Astfel, ei vor cere ca randamentul prognozat adus de resursele alocate sa fie mai mare, marja suplimentara fiind necesara pentru acoperirea riscului aditional.
Prudenta nu s-a nascut insa odata cu contextul economic actual, ci este o coordonata importanta in luarea deciziilor de management. Diferenta este ca acum trebuie sa tinem cont de noi variabile din piata: fluctuatia ridicata de personal, dificultatea imprumuturilor bancare etc. Spiritul inovativ si exuberanta nu au de suferit din aceasta cauza, ci din contra: este nevoie de "inovatie" pentru a trece cu brio de obstacole neasteptate.
Prudenta este doar aceea care ne ajuta sa alegem din multitudinea de idei pe cele aplicabile, eficiente si care implica cele mai putine riscuri.
O decizie de management prudenta in contextul actual poate fi legata de riscul cresterii exagerate a salariilor fixe. Companiile pot pune un accent mai mare pe partea variabila a veniturilor salariale, bonusuri importante putand fi acordate in functie de atingerea obiectivelor financiare ale firmei.
Daca acum doi ani, la Wizrom, bonusurile reprezentau aproximativ 20% din totalul veniturilor angajatilor, in 2008 ele au ajuns la 35%, constituind un factor motivational puternic. Alinierea veniturilor salariale s-a facut in mare parte prin cresterea bonusurilor de performanta, astfel ca, firma a beneficiat de o expunere mai mica la riscul cresterii veniturilor, iar angajatii care au atins performante peste medie au putut realiza venituri superioare nivelului din industrie.
In general, compania Wizrom a fost caracterizata de prudenta, investitiile noastre fiind intotdeauna facute treptat si monitorizate periodic. Au fost destule cazuri in care s-a hotarat renuntarea la anumite directii de dezvoltare din cauza faptului ca rezultatele intermediare nu au fost satisfacatoare.
Evitand investitiile cu grad ridicat de risc, nu au existat "lovituri spectaculoase", dar s-a inregistrat o crestere constanta si consistenta de 25-30% anual.
Corolar
Criza financiar-bancara internationala va afecta Romania abia anul viitor, cand se anticipeaza o scadere a ponderii investitiilor in constructii, iar cresterea economica bazata pe consum va fi mai mica. E de presupus ca banii vor fi mai scumpi si mai pretiosi. Prin urmare, si cresterea veniturilor va incetini in 2009. In fata incertitudinii, unele companii elaboreaza deja modele conservatoare de crestere salariala (undeva la 10%). In definitv, prudenta este cea care ne-ar putea ajuta sa alegem dintre optiunile posibile pe acelea care implica cele mai putine riscuri.