Între consum și comportament: Situația dezvoltării domeniului digital în România
Conform Brainbench, România se situează pe locul 5 în lume privind aptitudinile în suport tehnic pentru computere, suport tehnic de tip help desk și de rețea, telecomunicații, comunicații LAN/WLAN, design de rețea, ASP.NET, HTML, PHP, concepte de dezvoltare web și multe altele. România este lider în Europa și ocupă locul al șaselea în lume în ceea ce privește numărul de specialiști IT certificați, cu peste 100.000 de reprezentanți.
În perioada 1990-2016, în România au fost fondate peste 35.000 de companii IT, peste 70% dintre acestea în ultimii 10 ani. În plus, companii de renume ca Intel, Motorola, Sun Microsystems, Boeing etc. au deschis centre de cercetare și dezvoltare software în România, iar primele două companii din lume în domeniu, Microsoft și Oracle au deschise filiale cu câteva mii de angajați fiecare.
Și industria jocurilor este una prosperă, cele mai mari studiouri în domeniu – ca Ubisoft, Electronic Arts (EA), Gameloft, King Digital Entertainment, Mobility Games or FUN Labs fiind prezente în România cu importante filiale, unele cu peste 1.000 de angajați. În anul 2015, Romania s-a situat pe locul 2 în topul țărilor din Europa Centrală și de Est în privința veniturilor din industria jocurilor video (după Polonia).
Scopul personal primează
Nu în ultimul rând, în domeniul industriei muzicale, în România există servicii muzicale online (download și streaming), care facilitează accesul publicului în mod legal la repertoriul național și internațional. Dintre serviciile utilizate cu precădere, alături de cunoscutele YouTube, Apple, Google Music Play, sunt de asemenea, create, dezvoltate și operate ca modele de afaceri autohtone companii ca Zonga, Trilulilu, Getmusic.ro.
Peste 70% dintre utilizatori folosesc internetul pentru Facebook și alte rețele de socializare
O analiză a comportamentului consumatorului în ceea ce privește utilizarea internetului, arată că scopul personal primează. Astfel, conform Barometrului de Consum Cultural privind distribuția frecvenței de utilizare a internetului în diferite scopuri, în funcție de gen și mediu de rezidență, la nivel național (în 2016), pe primul loc se situează rețelele de socializare. Astfel, 76% dintre femei și 71% dintre bărbați au răspuns că utilizează internetul în acest scop, pe locul secund situându-se motivele profesionale, într-o proporție de 46% femei și 41% bărbați, în timp ce 39%, respectiv 43% folosesc mediul online pentru a asculta muzică.