Îți recrutezi angajații pe Facebook? Cum faci asta fără să deranjezi
Oamenii din HR au o reticență în a aborda potențiali candidați pe Facebook și foarte puțini recurg la această opțiune. E un spațiu mai intim, pentru familie și prieteni, mai puțin pentru carieră și serviciu. Și, în fond, pentru profesioniștii din orice domeniu s-a inventat LinkedIn. Dar ce te faci când majoritatea utilizatorilor de social media ignoră LinkedIn și stau toată ziua pe Facebook? Nu puțini sunt cei care au cont pe ambele rețele, dar o folosesc doar pe cea mai populară dintre ele.
Întrebarea firească ce decurge de aici este dacă oamenii sunt sau nu deranjați să fie „agățați” pe Facebook de un recrutor. Un studiu realizat de My HR Lab pe un eșantion de 460 de utilizatori demonstrează că aceste situații sunt rare: doar 13,4% dintre cei chestionați au fost abordați de un recrutor pe Facebook. Restul, o majoritate covârșitoare de 84%, spun că nu ar fi deloc deranjați dacă li s-ar propune un job. „Până la urmă, de ce ai fi deranjat? Cineva îți oferă ceva, nu îți ia!” – este comentariul unui participant la studiu.
De ce se tem recrutorii
Cauzele punctuale ale reticenței recrutorilor sunt următoarele: e o platformă privată, acolo sunt prietenii oricărui potențial angajat, iar ei nu își doresc să invadeze spațiul personal; se tem să nu primească un răspuns categoric negativ, poate chiar agresiv, și să fie mustrați că au inițiat o discuție pe platforma respectivă; se tem că mesajul va fi făcut public și discutat într-o notă persiflatoare, ironică. Un argument suplimentar ar fi că la profilul candidatului nu apar suficiente informații referitoare la viața profesională – angajator, job actual, responsabilități șamd.
Doar 72 dintre cele 460 de persoane chestionate spun că s-ar simți deranjate de o asemenea abordare, iar 45 dintre ele consideră că e un gest neprofesional. Recrutorul ar trebui să folosească LinkedIn, cred acești 45 de utilizatori de Facebook, platformă pe care își doresc să uite de muncă, nu să îmbine spațiul privat cu jobul.
Argumente pro
Totuși, o bună parte dintre cei opt milioane de români cu cont pe Facebook și-au adăugat colegii de birou în grupul de prieteni, chiar și șeful sau managerul general. În general sunt cei care își trec și funcția și angajatorul la profilul personal. În aceste condiții, putem să ne supărăm pe recrutori că ne contactează așa? De altfel, un recrutor care face o căutare directă pe Facebook va identifica și aborda un potențial candidat doar dacă acesta și-a adăugat la profil angajatorul și funcția.
Un alt motiv bun este că, față de cei opt milioane de utilizatori români prezenți pe Facebook, LinkedIn are doar 1,5 milioane. În plus, 73,6% din utilizatorii de Facebook au vârste între 18 și 45 de ani*, deci fac parte din categoria celor care muncesc sau sunt în căutarea unui loc de muncă. (*Potrivit datelor demografie din martie 2015 generate de Facebrands.)
Cum vorbești cu candidatul
Dar care este cea mai bună metodă de contactare a unui candidat? 82% dintre participanții la studiu consideră potrivite formulele de adresare informale. Sunt câteva sfaturi care s-au desprins din răspunsurile centralizate de My HR Lab:
– Recrutorul trebuie să fie informal, prietenos, să spună direct ce dorește și să fie serios.
– Mesajul trebuie să fie scurt și la obiect, cu detalii relevante despre companie, job, beneficii și datele de contact.
– Mesajul trebuie să fie privat – fără postări pe timeline, fără taguri.
– Mesajul trebuie să fie adaptat în funcție de poziție, profil și context.
– Discuția inițiată pe Facebook să fie mutată ulterior pe LinkedIn, telefon sau e-mail.
– Utilizatorii și-ar dori să nu fie „etichetați” în funcție de poze, postări sau comentariile de pe pagina personală.
Cercetarea „Recruiteri pe Facebook” a fost realizată în perioada 11-29 iunie 2015, pe un eșantion de 460 de persoane. Dintre aceștia, 23% sunt la nivel de juniori, 32% – specialiști, 45% – seniori. 46% dintre ei se află într-o funcție de conducere.
Cine sunt și ce fac oamenii de la My HR Lab
My HR Lab, lansat la începutul anului 2015, își propune să schimbe modul în care specialiștii din HR învață. Fără PowerPoint și manuale fizice, au introdus un concept practic 100%: orice workshop se desfășoară cu laptopurile deschise. Participanții construiesc strategii și lucrează în timp real la rezolvarea unor cazuri concrete cu care se confruntă. Exercițiile în timp real se bazează tocmai pe exemplele cu care participanții vin la aceste workshopuri. Laboratoarele sunt livrate atât în format open, cât și in-company, fiind dedicate tuturor celor implicați în procesele de HR – juniori, specialiști, seniori din HR, manageri, – participanții de până acum venind din industrii cât se poate de diferite.
Câteva laboratoare desfășurate de My HR Lab:
– Social Media Recruitment;
– Sourcing Lab;
– Interviewing Technics;
– Headhunting;
– Performance Management;
– Assessment and Development Centre.