Lumi virtuale pe care le explorezi împreună cu prietenii
Actualul manager general nu poate spune că la vremea respectivă avea o experienţă cu adevărat relevantă. „Lucrasem ca Game Designer însă, ca să spunem lucrurilor pe nume, jobul ăsta nu exista cu adevărat în România anului 2000.” Mai degrabă, avea ceva mai multă experienţă decât cineva care nu se atinsese niciodată de domeniul creării de jocuri.
Dar ideile de creare de jocuri noi n-au lipsit niciodată. Aproape orice gamer visează la „cum ar fi un joc despre…” Problema e, mai degrabă, explică Paul, filtrarea ideilor şi alegerea celor cu potenţial. Şi asta implică „să cunoşti şi să observi piaţa, curentele sau trendurile la modă, să încerci să prevezi ce gen se potriveşte cu platforma pentru care dezvolţi jocul etc.”
Dintre cele mai populare jocuri făcute de Gameloft, cu siguranţă seriile Asphalt sau Modern Combat – ultimul din serie făcut chiar în studioul din Bucureşti – sunt în top. De asemenea, „Despicable Me: Minion Rush” este extrem de popular.
Cum îşi explică Paul succesul jocurilor la publicul larg? „Unele reprezintă o provocare intelectuală sau de îndemânare. Altele spun o poveste interesantă. Unele sunt, pur şi simplu, un mod de a te relaxa. Există şi jocuri care sunt lumi virtuale pe care le explorezi împreună cu prietenii. În cele din urmă, e vorba despre entertainment de bună calitate – a nu se înţelege de aici că toate jocurile se încadrează în categoria asta –, cu o componentă importantă adăugată: interactivitatea.”
Studioul din România – vorbim aici despre partea de creaţie, pentru că în România Gameloft are foarte multe alte activităţi de producţie, şi nu numai – face jocuri de la un cap la altul. „Nu avem doar o contribuţie parţială la un anumit proiect. Aşadar povestea, grafica, implementarea, testarea, toate sunt producţii locale.” Toate jocurile dezvoltate aici sunt pentru piaţa globală: „Este natural să te adresezi publicului din toată lumea, dacă metodele de distribuţie îţi permit”. – comentează el.
De la momentul lansării în piaţă până acum, atuurile pe care a mizat biroul Gameloft din România au fost, cel mai probabil, următoarele:
– oameni bine pregătiţi tehnic. „Este unul dintre avantajele României şi e mare păcat că autorităţile nu conştientizează la modul practic lucrul ăsta, deşi se tot vorbeşte despre cum avem mulţi specialişti în IT”;
– au fost pe piaţă chiar la început, când extrem de puţine firme din afară dădeau credit dezvoltării de jocuri în România;
– un raport foarte bun cost/rezultat şi o putere foarte mare de adaptare a oamenilor.
Studiourile Gameloft din România, de la Bucureşti şi Cluj desfăşoară o multitudine de activităţi, de creaţie, testare, market survey, marketing, customer care etc. Au căutat să angajeze, de-a lungul vremii, profiluri de candidaţi dintre cele mai diverse, cu niveluri foarte variate de pregătire. Cineva care vrea să lucreze astăzi la Gameloft ar trebui să fie în primul rând pasionat de jocuri.
„Ajută enorm să lucrezi într-un domeniu de care eşti pasionat. Sau măcar atras. Urmează lucrurile deja obişnuite în tot IT-ul: cunoaşterea bună a limbii engleze, abilităţi bune de comunicare şi lucru în echipă, capacitatea de a fi autonom şi de a avea un nivel ridicat de exigenţă în evaluarea propriilor rezultate etc.” Gameloft e o firmă care a crescut şi continuă să crească organic. Fiecare studio are propriul specific şi foarte puţine lucruri sunt impuse de la centru, în ceea ce priveşte cultura organizaţională. Programul obişnuit de lucru este de la 9.00–10.00 şi se termină pe la 18.00–19.00, cu obişnuita oră de pauză pentru masă. Există și unele activităţi care se desfăşoară în trei schimburi, necesitând permanență.
Piaţa jocurilor video, în general, şi cea a jocurilor video pentru mobil, în special, sunt extrem de competitive şi de dinamice, cu toate provocările care decurg de aici. Paul Friciu spune că trebuie să ţii pasul cu o tehnologie care avansează într-un ritm ameţitor, să te adaptezi la noi modele de business. „Trecerea de la jocurile plătite, premium, la cele gratis, freemium, a ridicat probleme multor firme. De prisos să menţionez momentul crizei financiare de acum câţiva ani, care a pus presiune pe toate firmele, chiar dacă domeniul IT a fost unul favorizat.”
Paul spune că succesul reprezentanței locale se datorează unor oameni de bună calitate, care au muncit şi muncesc enorm, dedicat, dorindu-şi cel mai bun rezultat. Nimic mai complicat de-atât.
Ce ar trebui să ştie un dezvoltator de jocuri român, dacă ar vrea să deschidă, să zicem, din proprie iniţiativă, un birou în România? Ideal ar fi să ştie ce joc vrea să facă, să ştie care sunt costurile şi durata de dezvoltare, cum o să-l distribuie şi la ce venituri se poate aştepta, realist.
Lucruri normale, de fapt, pentru orice business. Cunoştinţele tehnice şi cele despre piaţă şi trenduri reprezintă plusuri importante. Iar pasiunea este un ingredient absolut necesar: „Este un domeniu unde e greu, dacă nu imposibil, să faci performanţă fără ingredientul ăsta.”
Interviu preluat din ediția print, cu numărul 210, a Revistei CARIERE, septembrie 2014.