Managementul talentelor nu este o modă, ci o necesitate
Moderată de Lucian Mîndruță, conferința s-a bucurat de prezența unor speakeri cu o experiență impresionantă care au prezentat exemple și studii de caz, împărtășind cele mai bune practici de management al talentelor. Printre invitați s-au numărat: Jan Kwint (Director LTP International și partener Hogan Assessment Benelux), Iulia Dobrițoiu (HR&Commercial Excellence Director GlaxoSmithKline România), Sergiu Neguț (Partner Wanted Transformation Consultancy), Vlad Bog (HRD Microsoft România), Eusebiu Burcaș (Partener Sales Performance), Mihai Spulber (CFO Mega Image), Simona Podgoreanu (HRD Grup Agricover), Amalia Sterescu (Experienced executive & talent management consultant).
Pe agenda discuțiilor au fost subiecte de o importanță și o actualitate substanțială pentru mediul de business actual:
- Crearea de echipe înalt performante: premiză pentru eficiența economică a unei organizații
- Realizarea implicarii la nivel de board: ce ar trebui să faca un CEO și ce atribute personale sunt necesare la acest nivel de leadership?
- Cum se poate asigura necesarul de talente: bune practici în selecție
- Planul de succesiune: identificarea și dezvoltarea noilor generații de lideri
- Diversitatea la locul de muncă?
- Engagement și leadership
- Dezvoltarea competențelor de leadership pentru a crea impact în business
În actualul context socio-economic, devine din ce în ce mai clar că oamenii sunt cei care fac diferența între o companie profitabilă și una care încearcă să supraviețuiască. Inovația, dezvoltarea, succesul în business sunt rezultate care apar din modul în care oamenii conduc procesele în organizație, creează produsele, stabilesc strategiile, implementează proiectele.
Cum ajungem la aceste rezultate?
Printr-o selecție eficientă, prin creșterea nivelului de engagement al angajaților, prin evaluarea și dezvoltarea membrilor echipei. Altfel spus, prin politici, strategii și programe de talent management. Organizațiile care își vor însuși acest set de instrumente vor deveni liderii de piață de mâine. Managementul talentelor se impune ca o necesitate în acest mediu mult mai competitiv și permanent supus schimbării.
„Talentul – ca și noțiune practică în managementul organizațional- poate însemna lucruri diferite în companii diferite. Pentru unele organizații, un specialist cu skill-uri foarte greu de găsit (de ex din domeniul IT, anumite limbaje de programare la care se poate adauga și o anumită competență ligvistică deosebită) poate însemna talent. Pentru alte organizații, unde skill-urile tehnice, profesionale, legate de job nu sunt atât de importante (de ex, lucratorii într-un call center) un anumit set de comportamente (viteză de reacție, amabilitate, rezistență în situații de presiune, respect față de reguli și proceduri) poate face distincția între un talent și un angajat mediocru. Cert este că talentul înseamnă, în proporții poate diferite, un mix între anumite competențe tehnice, abilități și anumite competențe soft, comportamente, avute la un nivel înalt”, declară Mădălina Bălan, Managing Partener HART Consulting.
Întrebat de ce consideră că în ultimii ani companiile pun din ce în ce mai mult accentul pe conceptul de management al talentelor, Jan Kwint, Executive Director LTP, Olanda și partener Hogan Assessment Systems pentru Benelux, declară: „îmi vin în minte aspectele globalizării, competiția și evoluția demografică.
Globalizarea: Companiile fuzionează, cresc, dezvoltându-se și pe plan internațional în funcție de scop și stilul de a face business. Identificarea talentelor (oriunde în lume), într-o fază incipientă, este un element cheie. Nu numai identificarea performerilor înalți/ persoanelor cu potențial ridicat (aceștia sunt talentele vizibile) cât și a celor care sunt mai puțini vizibili, unde sunt și ce-și doresc? Putem noi să-i dezvoltăm, bazându-ne pe competențe viitoare? Aceștia necesită atenție și oportunități de dezvoltare. În caz contrar, vor pleca.
Competiție: Pe măsură ce calitatea și prețurile produselor și serviciilor devin din ce în ce mai apropiate, competiția se muta în calitatea echipei. Managementul talentelor devine cheia.
Evoluția demografică: Trendul global arată că generația „baby boom” se retrage din activitate și avem nevoie de mai mult personal decât putem obține de fapt. Rezultatele constau într-un deficit pe piața forței de muncă și un război asupra talentelor.”
În plus, Jan Kwint a oferit și un moment inedit. Acesta a afișat trei mesaje video în care un CEO transmitea un mesaj către managerii din echipa sa despre rezultatele nu foarte bune ale companiei. Cele trei filmulețe au fost folosite pentru a prezenta trei tipologii manageriale și pentru a arăta cât de important este pentru echipă ca mesajul transmis să fie împachetat într-un mod care să prezinte claritate și să determine persoanele să fie implicate în acțiunile viitoare. Acesta a fost un exercițiu în care a fost implicată întreaga audiență.
Sergiu Neguț, Senior Consultant Wanted Transformation Consultancy, apreciază că „cel mai important lucru este să nu uite dimensiunea etică. Un proces de talent management trebuie să fie în întregime onest, de la intenție pânp la implementare, pentru a fi credibil ăn organizație. Putem creea povești de succes, dar pentru că acestea să fie replicabile și să genereze o emulație pozitivă, este nevoie să fie ancorate în adevăr, cinste și performanță.”
În cadrul conferinței, a fost lansată și cartea “Modelul Rachetă: Sfaturi pentru construirea unei echipe performante”. Autorii Robert Hogan și Gordon Curphy, oferă un model practice pentru a construi echipe eficiente.
Evenimentul s-a încheiat cu un moment aparte: o degustare de vinuri internaționale alese, oferită cu sprijinul CheiaVinului.ro.