Moving from Stability to Growth – Stop talking and start doing
Nu demult am primit un telefon de la unul dintre colegii mei, consultant în senior management la o companie financiară de top. Mi-a spus că, de curând, la întâlnirile cu managerii, a reușit să diagnosticheze patru fenomene problemă în cultura organizațională a acelei companii, care afectează grav comunicarea atât cu angajații, cat și cu clienții. Trei dintre aceste probleme îngreunează performanța zilnică de muncă: bârfa, nedistribuirea de informații și cunoștinte și percepția eronată a serviciilor pentru angajați. Deși managerii sunt conștienți de aceste probleme, nimeni nu știe care ar fi cea mai bună metodă de a face o schimbare. Ne confruntăm cu obiceiuri atât de bine înrădăcinate, încât nu vedem o ieșire. Ce putem face în acest sens?
Provocarea aceasta m-a încântat. Era exact situația în care fiecare mică schimbare cu producere imediată avea să aducă rezultate.
De la procese de lucru dinamic în echipă, managerii au experimentat metoda Business Filming și s-au ocupat de problemele observate. Am început să lucrăm pe baza unui scenariu de situație, în care participanții au experimentat ideea creației revolving doors, construind dialoguri și monologuri, stabilind intriga acțiunii, cu răsturnări de situație și folosind tema personajelor. Pe parcursul acestui episod, participanții au analizat situațiile în care au găsit probleme acute, au făcut eforturi să gasească soluții eficiente, ținând seama de avantajele și dezavantajele fiecărei rezolvări în parte și au alcătuit dialoguri și comunicări interpersonale productive.
Am continuat apoi să punem în scenă soluțiile propuse, experimentând procedee de film, traininguri în arta mesajelor eficiente și soluțiilor stimulatoare. Folosind tehnica revolving doors, managerii au observat cum fiecare soluție a dus către un rezultat diferit și când rezultatul poate deveni distructiv pentru companie, mai ales cans de adoptă o soluție uzuală (default solution – ca terminologie).
La final, după revizuirea rezultatelor, s-a dezvoltat o discuție despre sentimentele și observațiile fiecărui participant din timpul experimentului. Îmi amintesc că unul dintre cei mai tineri participanți a spus: Cred că am făcut o descoperire. Personal, să realizez că există alternative față de soluțiile cu care eram obișnuit este foarte important. Există posibilitatea de a te opri, a te gândi și de a lua în calcul anumite lucruri înainte de a acționa – și asta este responsabilitatea pe care trebuie să mi-o asum. De acum, voi examina alternativele să știu când și cum le pot folosi.
Mi-am reamintit astfel de "Transtheoretical Model of Change (TMC)" de Prochaska, DiClemente & Norcross, care s-a construit în 1977.
Vă prezint mai jos câteva asemănări:
- Nu vreau să schimb ceea ce fac sau cum mă comport : Cognitiv-Preinițiere
- OK, în regulă, mă mai gândesc : Cognitiv-Inițiere
- M-am răzgândit. Acum ce facem? : Cognitiv-Definire
- Ei bine, acesta este planul meu de schimbare : Comportament-inițiere
- Schimb lucrurile și acționez diferit : Comportament-Acțiune
- Acum că am făcut o schimbare, pot să încerc să fac și altele :Cognitiv & Comportament-Menținere
- Schimbarea face parte din ceea ce sunt: Cognitiv& Comportament-Finalizare.
În cadrul seminarului Moving from Stability to Growth, care are loc pe 27 iunie în București, aveți ocazia de a experimenta metoda Business Filming și de a învăța cum să implementați cu adevărat schimbarea în compania dumneavoastră și să ajungeți la succesul financiar.