Nu are rost să faci ceva pentru că este cool sau doar pentru că „salariul e mare”
Irina Kubinschi, Director Executiv, Direcția Resurse Umane Raiffeisen Bank, a terminat, după Revoluție, o facultate grea, Ingineria Construcțiilor de Mașini, cu rezultate excelente. După absolvire însă, și-a dat seama că nu va putea lucra o viață întreagă în zona industrială. Prin urmare, după colaborarea cu un ONG american, ocazie în care a coordonat primele echipe de medici care au venit să-i ajute pe copiii din orfelinatele și căminele din România, s-a angajat, în 1993, la Shell România Exploration BV, mai întâi într-un job administrativ. La aproape doi ani după, a început treptat să preia responsabilități în Departamentul Resurse Umane.
„Mi-am dat seama că îmi place domeniul, partea de recrutare și dezvoltare în mod special, și, pentru că la acel moment nu exista o facultate cu specific în România, am început să petrec foarte mult timp accesând biblioteca de bune practici în resurse umane a companiei. Mă interesa să descopăr în ce mod teoria HR poate fi adaptată în funcție de necesitățile fiecărei țări și situații în parte”, își aduce aminte Irina Kubinschi.
Ceea ce a urmat este un parcurs firesc pentru un om care și-a dorit să progreseze în carieră – responsabilități mai mari în companii mari, programe de training, cursuri de MBA etc.
De opt ani lucrează în cadrul Raiffeisen Bank, unde a avut ocazia de a întâlni mulți profesioniști. „Dacă este să vorbesc dintr-un punct de vedere strict profesional și neemoțional”, spune ea, „avem o adaptabilitate la schimbare remarcabilă, indiferent dacă vorbim despre procese complexe de transformare sau despre concepte inovative în piață. Inovăm și schimbăm organizația permanent de câțiva ani încoace și o facem cu cele mai bune rezultate. Facilitarea schimbării presupune atașamentul și participarea oamenilor, iar cele mai eficiente companii se luptă să găsească metode pentru implicarea activă a acestora. Noi, la Raiffeisen Bank, am trecut parcă mai ușor prin inițiative de schimbare decât alte organizații, iar acest lucru se datorează echipei pe care o avem.”
Munca unui om de resurse umane nu se termină niciodată, iar acest lucru este departe de a fi un mit când vine vorba despre recrutarea și formarea specialiștilor. Astfel, în următorii ani, Irina Kubinschi și echipa ei și-au propus diverse noi proiecte. De exemplu, își dorește ca toate procesele de resurse umane din bancă să fie eficiente, ușor de adaptat și schimbat și, bineînțeles, „paperless”. Informațiile despre fiecare coleg să fie unice (în sensul datelor de intrare) și ușor accesibile, atât angajaților, cât și managementului. Să dezvolte cât mai multe cursuri (tehnice, dar și de dezvoltare personală), desenate după modelul tutorialelor Youtube, ușor de înțeles pentru toată lumea, accesibile pe platforme online, inclusiv de pe telefonul mobil. Să țină toate recrutările pe Hangouts. „Va trebui să utilizăm resurse din ce în ce mai specializate pentru căutarea online a ceea ce numim «top talents» sau să creionăm site-uri specializate pe diferite industrii. Recrutarea devine din ce în ce mai competitivă, deci va trebui să găsim soluții inovatoare pentru a-i filtra pe candidați, utilizând aplicații cât mai avansate, capabile să investigheze rapid și eficient istoricul profesional (educație și experiență). Însă cel mai important va fi nu atât să găsim oameni talentați, cât să ne asigurăm că se potrivesc și se integrează în cultura noastră organizațională”, spune Kubinschi.
Ce sfaturi aveţi, din poziţia de şef de HR la o bancă mare, pentru un tânăr absolvent de facultate care şi-ar dori o carieră în banking?
În primul rând l-aş sfătui să acceseze programul nostru Raiffeisen Trainee. Asta pentru că prin intermediul lui are posibilitatea să cunoască rapid diverse zone din bancă şi să încerce să o înţeleagă pe cea care îl atrage cel mai mult. Dacă faci ce-ţi place, nu simţi când trece timpul. Nu are rost să faci ceva pentru că este cool sau doar pentru că salariul este mai mare. Mai devreme sau mai târziu intervine frustrarea. După aceea, l-aş sfătui să îşi aleagă un mentor, cu experienţă profesională şi valori morale solide, care să îl ghideze spre cele mai bune alegeri. Să înveţe încontinuu, să-şi schimbe jobul mai întâi lateral (ca să îşi însuşească partea tehnică), pentru ca apoi să crească managerial dacă vrea.
Ce înseamnă, într-o bancă, să ai echipă bună?
Pentru planuri ambiţioase ai nevoie de o echipă „brici”. Fără să mă laud, echipa noastră este una dintre cele mai bune din România. Faptul că împărtăşim aceeaşi viziune şi dedicare contează enorm, iar angajamentul colegilor mei şi dorinţa lor continuă de a învăţa sunt lucrurile care ne diferenţiază de alţi specialişti în resurse umane. Mai contează şi că ştim să lucrăm în echipă, că proiectele dificile ne unesc şi ne motivează cel mai mult. Dacă am învăţat ceva de la echipa mea este că oamenii se simt motivaţi şi mulţumiţi când ştiu că participă la proiecte importante, cu însemnătate specială pentru bancă.
„Recrutarea devine din ce în ce mai competitivă, deci va trebui să găsim soluţii inovatoare pentru a-i filtra pe candidaţi, utilizând aplicaţii cât mai avansate, capabile să investigheze rapid şi eficient istoricul profesional (educaţie şi experienţă)”, este de părere Irina Kubinschi, Director Executiv, Direcţia Resurse Umane Raiffeisen Bank.
Acest articol a apărut în numărul 228 al Revistei CARIERE, din iunie 2016.