Nu avem nevoie de si mai multi tehnocrati, ci de niste manageri mult mai buni
Si totusi, “adevarata poveste” nu este dezvaluita de tehnologia digitala, ci de transformarea digitala. Pentru indeplinirea potentialului pe care-l are tehnologia, liderii vor trebui sa re-creeze de la zero modul in care opereaza organizatiile pe care ei le conduc, intr-o lume in care “digitalul” este omniprezent. Liderii trebuie sa-si implice oamenii intr-un proces de redefinire a modului in care lucreaza si a ceea ce face de fapt compania lor.
Deci sunt marile corporatii – sau, mai precis, liderii acestor companii – pregatite sa raspunda si sa faca fata acestei provocari? Asa cum a formulat intrebarea Richard Straub, de la “Peter Drucker Society of Europe”, “oare sunt managerii «echipati» – din punctul de vedere al abilitatilor, competentelor si al curajului – pentru a ne conduce spre Marea Transformare?”.
Studiile noastre ne arata ca unele dintre companii sunt cu adevarat pregatite, numai ca aceste companii sunt in minoritate. In decursul ultimilor patru ani, noi am studiat peste 400 de firme globale mari. Am depus eforturi pentru a intelege cum abordeaza ele “toate lucrurile care sunt digitale”, precum si ce anume au realizat. Concluzia noastra globala este ca, desi multe companii iau initiative digitale si le pun in practica, majoritatea dintre ele nu reuseste sa aduca, odata cu aceste initiative, o schimbare care sa reprezinte, cu adevarat, o transformare profunda.
Exista totusi cateva exceptii care sunt o veritabila sursa de inspiratie. Companiile pe care le numim „Maestri digitali” sunt diferite de toate celelalte companii. Ele folosesc tehnologia digitala pentru a impulsiona obtinerea unui profit, a unei productivitati si a unor beneficii pentru clienti care sunt semnificativ mai inalte sau mai valoroase ca inainte. Ei profita de potentialul transformator al tehnologiei digitale pentru a reproiecta in mod radical modul in care opereaza si concureaza pe piata organizatia lor.
Motivul pentru care maestrii digitali au realizari atat de mari este faptul ca isi mentin o perspectiva duala asupra transformarii pe care trebuie sa o aduca. Primul pas este cel mai simplu si mai direct: ei fac investitii inteligente in tehnologie digitala, pentru a inova modul in care ii implica pe clientii lor, precum si procesele si modelele de afaceri care sustin aceasta implicare. Cel de-al doilea pas este, cel mai adesea, cel scapat din vedere sau uitat. Maestri digitali dezvolta niste lideri care sunt capabili sa aiba o viziune a transformarii si sa ia masurile necesare pentru a pune in practica aceasta viziune in compania pe care o conduc si in cultura acelei companii.
Prin urmare, intr-o era in care au loc niste avansuri tehnologice stralucitoare, sursa decisiva – si limitata – a avantajelor competitive este, de fapt, capacitatea de exercita un leadership veritabil. Ce inseamna si ce implica acest lucru? Patru elemente-cheie ies in evidenta la Maestrii digitali pe care i-am studiat noi: viziunea lor, modul in care ii implica pe angajatii lor, sistemele de guvernanta corporativa pe care le instaureaza in companiile lor, precum si sinergia pe care cauta sa o obtina din combinatia dintre tehnologia informatiei si afacerea lor.
Transformarea digitala incepe atunci cand creezi o viziune a modului in care compania ta va fi diferita in lumea digitala. Codelco, o companie miniera din Chile, si-a inceput transformarea digitala imaginandu-si cum ar putea sa-si perfectioneze operatiunile – bazandu-se pe constientizarea duratei reale a acestor operatiuni si pe principiul organizarii desfasurarii lor in timp real, iar apoi bazandu-se pe automatizare – inclusiv pe camioane care sa opereze fara sofer. Liderii companiei concep acum moduri prin care sa-i inlocuiasca pe oameni cu masini in mediile cele mai periculoase din subteran – iar odata cu acest proces, sa schimbe bazele economice ale intregii companii. Liderilor Codelco nu le-a inmanat cineva din exterior un tipar al viitorului industriei miniere. Ei l-au trasat singuri. Prin faptul ca urmaresc sa isi puna in practica viziunea, ei amplifica in mod profund siguranta in mediul de lucru, calitatea, precum si productivitatea.
Dar viziunea singura nu este suficienta. Ca sa o transformi in realitate, trebuie sa-i implici pe angajatii tai si sa-i faci sa fie motivati si dedicati. Peter Drucker a vazut acest adevar cu multi ani in urma, cand a scris ca “prima ta sarcina ca lider, si cea mai importanta dintre toate, este sa preiei controlul asupra propriei tale energii, devenind stapan pe ea, si apoi sa ajuti la orchestrarea energiilor celor din jurul tau”. Tehnologia digitala aduce odata cu ea posibilitatea implicarii in timp real a angajatilor, la scara globala. Atunci cand sunt utilizate asa cum trebuie, noile instrumente sunt capabile “sa le dea o voce” angajatilor tai, sa incurajeze genul de colaborare ce depaseste granitele din interiorul organizatiei si sa favorizeze conceperea si aplicarea unor noi moduri de lucru. Aici este “locul” in care se intampla inovatia manageriala. CEO-ul companiei producatoare de bauturi Pernod Ricard, Pierre Pringuet, a formulat procesul in felul acesta: “aveam nevoie sa cream niste interactiuni noi acolo unde, inainte, aceste interactiuni nu existasera; aceasta conectare in retea a inteligentei colective a fost factorul de influenta esential care ne-a permis sa acceleram transformarea digitala a grupului de companii din care este compusa organizatia noastra, la fiecare nivel al organizatiei”.
Dar, asa cum a spus si Peter Drucker, „daca nu este asumat un angajament ferm, atunci vor exista doar promisiuni si sperante, dar nici un plan concret”. Chiar daca ai o viziune si ai implicarea angajatilor, tot este greu sa canalizezi energiile organizatiei tale. Aici intervine guvernanta digitala. In multe companii, coordonarea si ceea ce numim generic ”impartasirea cu ceilalti” tind sa fie niste gesturi si niste comportamente nenaturale. Si totusi, cele mai mari beneficii ale transformarii digitale provin exact din implicarea in aceste gesturi si comportamente. Un director de top dintr-un grup bancar international a spus: „«digitalul» are un impact asupra firmelor care este de o amploare globala, trecand peste granitele traditionale dintre departamentele si birourile firmei; ne impune sa depunem mai multa munca de coordonare atunci cand luam decizii si cand intreprindem actiuni, in comparatie cu modul obisnuit in care desfasuram afacerea”.
In cele din urma, pentru a obtine transformarea digitala, directorii executivi trebuie sa sparga barierele care induc izolarea – dintre oameni, domenii coordonate etc – la nivelul leadership-ului. Aflati in randurile Maestrilor digitali, liderii functiunilor obisnuite, „de afaceri”, ale companiei si liderii din IT isi „fuzioneaza” abilitatile si perspectivele, pentru a impulsiona impreuna producerea transformarii digitale. Zak Mian, director executiv in domeniul IT la grupul bancar Lloyds, a explicat: „ceea ce imi da incredere – desi stim ca trebuie sa continuam sa ne adaptam si sa invatam lucruri noi – este faptul ca avem niste interese comune si ca am integrat business-ului cu echipele din IT si, mai ales, ca aceste doua lucruri fac parte acum din ADN-ul nostru”.
Impulsionarea transformarii digitale nu este o sarcina imposibila sau o arta misterioasa. Nu-ti impune sa vanezi si sa-i angajezi pe cei mai talentati oameni de la Google sau sa cheltuiesti pe tehnologie, in fiecare an, 20% din veniturile companiei tale. Dar iti impune, bineinteles, sa ai un anumit nivel al capitalului uman si al investitiei in capitalul uman, dar principalele cerinte sunt timpul, tenacitatea si leadership-ul. Odata ce au la indemana aceste ingrediente, companiile „cunoscatoare in domeniu” pot sa asambleze elementele progresului tehnologic pentru a crea un mozaic nu doar o singura data, ci iar si iar, pe masura ce trece timpul. Pe scurt, Maestrii digitali continua „sa le faca pe tehnologiile digitale sa munceasca pentru ei” si sa le dea rezultatele scontate, chiar daca tehnologiile insele continua sa se schimbe.
Indiferent in ce industrie sau zona geografica te-ai afla, afacerile vor deveni din ce in ce mai „digitizate” in anii care vor veni. Este ceva inevitabil. Dar noi doi nu subscriem viziunii potrivit careia, in urma acestei evolutii inevitabile, tehnocratii vor devenii noi „maestrii” manageriali. Dimpotriva: leadership-ul si organizatiile care-i vor pune cu adevarat pe oamenii lor „in centru” vor fi factorii ce raman calea spre inovatie, spre o munca de natura sa le ofere oamenilor sentimentul implinirii si spre crearea de valoare.
Asa ca hai sa incheiem cu o alta replica a lui Peter Drucker: „lucrul pe care-l ai de facut si modul in care trebuie sa-l faci sunt incredibil de simple; daca vrei cu adevarat sa il faci sau nu, asta este cu totul altceva”. Daca managerii vor ca inovatia digitala sa produca o mai mare prosperitate la nivelul companiei lor sau la nivelul economiei noastre, momentul in care trebuie sa inceapa sa conduca transformarea digitala este cel de ACUM”.
Didier Bonnet este Senior Vice President si Global Practice Leader la firma Capgemini Consulting. George Westerman este Research Scientist in programul „Initiative on the Digital Economy” desfasurat de faimoasa universitate MIT – Massachusetts Institute of Technology. Cei doi sunt co-autorii cartii „Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation” care urmeaza sa fie lansata de editura Harvard Business Review Press.