Parlez-vous comunicare?
Pe 8 si 9 aprilie, trei specialisti in tehnicile de comunicare – Sid Jacobson, Catalin Zaharia si Luminita Oprea – au pus la cale un atelier de comunicare in cadrul caruia le-au aratat participantilor care sunt cauzele comunicarii ineficiente, cum poti transforma calvarul de a scrie intr-o adevarata arta, cum sa adaptezi un discurs in functie de interlocutor sau cum anume se creeaza concordanta dintre limbajul verbal si cel nonverbal.
Impulsul creativ
Cu siguranta vi s-a intamplat macar o data sa fiti atat de stresati incat sa nu reusiti sa va adunati pentru a intra in starea de a scrie ceea ce simtiti sau ganditi. Sid Jacobson, psiholog, considerat un expert in aplicatiile NLP in educatie si training, psihoterapie si abilitati de comunicare, a dezvoltat, impreuna cu profesorul american Dixie Hickman, modelul "Power Process (a NLP Approach to Writing)", care permite iesirea din orice blocaj de scriere in cinci pasi: previzionare/planificare, organizare, scriere, evaluarea scrierii si revizia. Participantii la atelier au exersat impreuna cu Sid Jacobson toate deprinderile necesare care permit parcurgerea fiecarei etape din proces. Inainte de orice, cel mai important lucru este sa ne inducem singuri starea adecvata scrisului. Nu vom putea parcurge procesul daca nu avem o stare emotionala propice creativitatii. Pentru aceasta, trebuie sa ne debarasam in mod constient de orice neliniste sau factor de stres de moment si sa apelam constant la aceeasi unica amintire din trecut cand am fost cat se poate de inspirati si creativi. Prin repetare in timp, intreg procesul se va declansa automat si scrisul va deveni un reflex conditionat, pe acelasi principiu demonstrat candva de savantul Pavlov in experimentul sau. "Cu ajutorul acestui model", ne asigura trainerul, "se poate scrie mai bine, mai usor si mai eficient, iar experienta in sine poate deveni atat de agreabila incat sa fii dispus sa o repeti oricand doresti".
Si pentru ca ceea ce facem cu totii atunci cand comunicam ceva este sa transmitem experiente de referinta si nu simple cuvinte, felul cum spui conteaza pentru a te face inteles. Dincolo de definitia de dictionar, fiecare cuvant evoca o alta experienta in mintea fiecaruia. Asa se face ca fiecare intelege altceva din mesajul pe care il transmiti si il interpreteaza diferit. Modelul Power Process te invata inclusiv cum sa te obiectivezi si sa te uiti la tine si la interlocutorul tau pentru a anticipa acest feed-back. Celor care n-au reusit sa depaseasca la seminar blocajul scrisului si inca mai au nevoie de inspiratie si de motivatie pentru a continua, Sid Jacobson le recomanda si cartea autoarei americane Anne Lammot, "Bird by Bird: Some Instructions on Writing and Life".
Catalin Zaharia, formator Coaching & NLP, spune ca trebuie sa ne intrebam permanent cat de performanti suntem in modul in care comunicam. Reusim sa ne pornim destul de rapid atunci cand vrem sa generam idei sau sa ne apucam de scris? Suntem atat de eficienti pentru a transmite ceva de interes pentru interlocutor si care are impact asupra sa? Am structurat un mesaj suficient de limpede si de clar? Subiectul pe care il prezentam e destul de interesant? Nu exista comunicatori care sa exceleze in mod natural in toate aceste aspecte, dar putem aplica macar o parte din tehnicile de gandire laterala dezvoltate de Eduard de Bono pentru a comunica creativ. Catalin Zaharia le-a aratat participantilor cum o astfel de tehnica nu numai ca genereaza strategia necesara pentru a putea crea ceva, dar mai ales te ajuta sa creezi ceva de impact.
Atitudinea
Cuvintele… Suntem atat de obisnuiti cu ele incat nu mai dam importanta impactului pe care il au asupra celorlalti atunci cand le folosim. De aceea, o comunicare buna incepe printr-o atitudine corespunzatoare fata de limbaj. Luminita Oprea, coordonatorul pe Romania al European Association for Communications Directors, membra in boardul Asociatiei Profesionistilor in Relatii Publice, ne-a provocat sa acordam de acum inainte mai multa atentie limbajului si efectului pe care il au cuvintele asupra oamenilor. Avem la dispozitie un dispozitiv care functioneaza intotdeauna: puterea intrebarilor si puterea cuvintelor.
Iar pentru a intelege mai bine ce este in mintea interlocutorului, ne putem raporta la cele patru niveluri ale mesajului (modelul OeGEN-observatii, ganduri, emotii, nevoi).
Veti intalni doua tipologii de interlocutori, spune ea. Unul este genul care spune: ma indrept spre, celalalt e genul care spune ma indepartez de. Daca identifici corect in ce tipologie se incadreaza interlocutorul tau, vei sti si cum sa iti adaptezi discursul in consecinta. Cel mai simplu mod de a-ti testa interlocutorul este asa-numitul test al paharului cu apa. Umpli paharul pe jumatate, i-l arati interocutorului si il intrebi: ce vezi? Daca el raspunde ca vede un pahar pe jumatate plin, se situeaza in categoria ma indrept spre, iar daca iti raspunde ca paharul e pe jumatate gol, face parte, in mod evident, din categoria ma indepartez de. O comunicare eficienta se realizeaza doar printr-un limbaj pozitiv. De aceea Luminita Oprea a dat exemplul unor fraze in care ordinea cuvintelor a fost schimbata tocmai pentru a demonstra auditoriului ce importanta covarsitoare are acest lucru asupra sensului mesajului transmis.
O serie de exemple alese din zona publicitatii au fost aduse in sprijinul intelegerii influentei covarsitoare pe care o pot avea cuvintele in determinarea comportamentului decizional dorit.
La sfarsitul celor doua zile de training in atelierul de comunicare, fiecare participant a fost in stare sa-si raspunda foarte clar la cel putin doua din intrebarile: Ce am invatat?, Ce vreau sa schimb?, Cum pot sa o fac?, De ce resurse am nevoie?
Evenimentul a fost organizat de Revista Cariere si Communicators prin MindMaster.