Pentru ca mersul pe două roți să prindă avânt, bicicliștii au nevoie de o voce comună
“Comunitatea bicicliștilor are nevoie de o voce comună pentru a propune măsuri coerente și a obține sprijinul necesar pentru adoptatea acestora. Atât noi, Asociația ROI, cât și partenerii noștri de la Think Outside The Box, suntem deschiși pentru a oferi cadrul necesar pentru ca organizațiile active să se unească. Este bine să ne cristalizăm propunerile și să fim uniți în acțiunile pe care le întreprindem”, a afirmat Mircea Crisbășanu, reprezentant al Asociației ROI și inițiator al Cycling România.
În prezent, organizațiile acționează disparat, fără a ști despre eforturile sau lecțiile învățate de alții. Astfel, unii se luptă de unii singuri cu autoritățile, să implică foarte mult, în numeroase direcții, iar apoi se confruntă cu reticența autorităților, lipsa rezultatelor așteptate sau cu lentoarea procesului legislativ.
Pe parcursul discuțiilor, unele organizații au remarcat faptul că din ce în ce mai multe companii se implică în promovarea mersului pe bicicletă, numai producătorii și importatorii de biciclete au rămas destul de timizi, aflându-se la început. O figură aparte face relansarea mărcii Pegas, Alexandru Manda, inițiator al proiectului, aflându-se și el la dezbatere.
În ceea ce privește colaborarea cu autoritățile, au început să apară și exemple pozitive. ”În ultimul an, am reuști să facem parteneriate cu mai multe orașe din țară. Un rezultat vizibil este la Râmnicu Vâlcea, unde primăria a înțeles importanța bicicletelor, amenajând piste pe carosabil. Mai greu este însă în București, unde autoritățile sunt mai puțin receptive”, explică Lena, de la Bate Șaua. Și Comunitatea Bicicliștilor din București, înființată anul acesta, în scopul creării unei infrastructuri locale, s-a lovit de încăpățânarea autorităților locale.
Un prim pas spre dialog a fost și prezența la întâlnire a Iuliei Dăngulea, consilier în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, chiar dacă nu a venit cu vești îmbucurătoare privind legislația. Cu toate acestea, apar noi inițiative, care e de dorit să pună în mișcare și autoritățile. Alex Boia și Mircea Crisbășanu promovează cicloturismul, care ține de explorarea naturii și a locurilor pitorești din țară pe bicicletă. Ambii aplică în România ceea ce au învățat din experiența Olandei și a Elveției.
“Din propria experiență, precum și din împărtășirile turiștilor străni, pot spune să România este cu mult peste alte țări europene din punct de vedere al atractivității. Avem multe comori ascunse și sălbăticia naturii, care pot atrage numeroși turiști străini pe bicicletă”, spune Mircea Crisbășanu. În opinia sa, potențialii turiști au nevoie de informație și ar fi bine ca MDRT să susțină dezvoltarea unei platforme on-line privind traseele de bicicletă, chiar dacă nu sunt încă marcate, la care să contribuie cicloturiștii pasionați cu informații privind rutele și diverse sfaturi.