PIB-ul UE s-ar putea majora cu încă 4 % până în 2020 dacă UE va crea o piață unică digitală modernă
Mai multă încredere în serviciile şi tehnologia online stimulează creșterea economică. Unele estimări arată că PIB-ul UE s-ar putea majora cu încă 4 % până în 2020 dacă UE va lua măsurile necesare pentru a crea o piață unică digitală modernă.
La 25 ianuarie 2012, Comisia a propus o reformă cuprinzătoare a normelor de protecție a datelor adoptate de UE în 1995, pentru a consolida drepturile privind protecția vieții private pe internet și a stimula economia digitală a Europei. Propunerile Comisiei actualizează și modernizează principiile consacrate în Directiva privind protecția datelor din 1995, pentru a le adapta erei digitale. Acestea constau într-o propunere de regulament de stabilire a unui cadru general al UE pentru protecția datelor și într-o propunere de directivă privind protecția datelor cu caracter personal prelucrate în scopul prevenirii, identificării, investigării sau urmăririi penale a infracțiunilor și în scopul activităților judiciare conexe (IP/12/46).
La sfârșitul lunii aprilie se așteaptă votul Parlamentului European. Președinția irlandeză a UE, care va prezida și conduce în următoarele șase luni reuniunile Consiliului, a făcut din protecția datelor o prioritate și depune toate eforturile pentru a se ajunge la un acord politic referitor la reforma privind protecția datelor până la sfârșitul mandatului său (iunie 2013).
„Trăim într-o lume digitală în care datele cu caracter personal au o valoare economică enormă. Este deja posibil să localizezi o anumită persoană și să îi urmărești deplasările. În curând, vor exista senzori care vor transmite telefoanelor informația dacă utilizatorii lor sunt singuri sau se află în mijlocul mulțimii”, afirmă Viviane Reding, comisarul UE pentru justiție. „Întreprinderile europene trebuie să profite de acest nou peisaj informatic, în care se schimbă curent informații, iar consumatorii europeni trebuie să poată naviga în siguranță în era digitală. O legislație uniformă și modernă în Uniunea Europeană în materie de protecție a datelor este exact lucrul de care avem nevoie pentru a câștiga încrederea cetățenilor și a genera creștere pe piața unică digitală. Depun toate eforturile pentru ca această reformă să fie adoptată până la Ziua Protecției Datelor de anul viitor.”
Cu un an în urmă, înainte de Ziua Europeană a Protecției Datelor 2012, Comisia Europeană propunea o reformă radicală a normelor UE în materie de protecție a datelor pentru a le adapta secolului al XXI-lea (IP/12/46). Un an mai târziu, progresele înregistrate sunt considerabile, iar negocierile privind noile norme avansează la viteză maximă. La 26 octombrie 2012 (SPEECH/12/764) și la 18 ianuarie 2013 (SPEECH/13/29), miniștrii justiției din statele UE au purtat discuții detaliate privind propunerile de reformă, inclusiv privind dreptul „de a fi uitat”, amenzile pentru organizațiile care prelucrează necorespunzător datele cu caracter personal, precum și costurile și beneficiile noilor norme pentru întreprinderi. Pe 8 ianuarie 2013, Comisia Europeană saluta sprijinul în favoarea unor norme UE solide în materie de protecție a datelor exprimat de Parlamentul European în proiectele sale de rapoarte privind propunerile de reformă (MEMO/13/4). Atât Parlamentul European, cât și miniștrii reuniți în Consiliul UE vor continua discuțiile în următoarele luni în cadrul președinției irlandeze a UE.
În era digitală, colectarea și stocarea informațiilor personale sunt esențiale. Datele sunt utilizate de toate tipurile de întreprinderi – de la firmele de asigurare și bănci până la site-urile de socializare și motoarele de căutare. Într-o lume globalizată, transferul de date către țări terțe a devenit un factor important în viața de zi cu zi. Nu există granițe online, iar „cloud computingul” poate însemna faptul că datele pot fi transmise de la Berlin pentru a fi prelucrate la Boston și stocate la Bangalore.
74 % dintre europeni consideră că divulgarea datelor cu caracter personal este din ce în ce mai mult o parte integrantă a vieții moderne, însă, în același timp, 72 % dintre utilizatorii de internet sunt îngrijorați de faptul că divulgă prea multe date cu caracter personal. Aceștia au sentimentul că nu dețin controlul deplin asupra datelor lor cu caracter personal. Diminuarea nivelului de încredere în serviciile și instrumentele online împiedică dezvoltarea economiei digitale și a pieței unice digitale a Europei.