Programul care te ajută să devii un lider în industria de retail
Programul de management trainee este, de fapt, o metodă de pregătire a tinerilor pentru o carieră la Lidl și un mod de a le oferi o perspectivă detaliată asupra a ceea ce înseamnă industria de retail, pentru ca, la final, să fie apți să preia responsabilități în cadrul unuia dintre departamentele companiei. „Suntem conștienți că există o diferență între nivelul de pregătire a celor ieșiți de pe băncile facultăților și așteptările noastre în momentul angajării, tocmai de aceea, niciuna dintre condițiile intrării în Campionatul de Management nu impune ca aplicanții să aibă experiență profesională. Aceasta deoarece scopul nostru este să le dăm tinerilor o experiență utilă în tranziția către un job full-time”, spune Ileana Ștefan, Director de Resurse Umane al Lidl România.
Campionatul de Management se desfășoară pe parcursul a 12 luni și este împărțit în etape corespunzătoare sediilor companiei. Prima parte a programului are loc într-un magazin Lidl, unde fiecare participant este repartizat într-una dintre filialele companiei, pentru a învăța și duce la bun sfârșit activitățile specifice. Mai exact, tinerii pornesc de la funcția de Casier-Vânzător, continuă cu Asistent Manager Magazin și Adjunct Manager Magazin și încheie această etapă îndeplinind atribuțiile corespunzătoare unui Manager de Magazin. În fiecare dintre aceste joburi, ei învață ce înseamnă și apoi exercită responsabilitățile specifice postului respectiv, scopul fiind de a cunoaște în profunzime activitatea unui magazin, provocările cu care se confruntă domeniul retail și ce au de făcut pentru a intra în echipa Lidl. Următoarea etapă a programului o reprezintă școlarizarea într-un sediu regional, în cadrul căreia participanții la Campionatul de Management vor lucra prin rotație în fiecare departament, atât în cadrul depozitului, cât și al funcțiilor de suport.
Ultima etapă se desfășoară la sediul central din București și presupune parcurgerea activităților din toate departamentele: Financiar, Marketing, Achiziții, Comunicare, Resurse Umane, Imobiliare, Construcții etc. În fiecare dintre aceste etape, participanții beneficiază de un mentor care se asigură că toate punctele incluse în planul lor de învățare sunt realizate. Scopul mentorului este să reprezinte un reper, un model și un ghid pentru ei, participanții la Campionatul de Management confruntându-se cu diverse activități, funcții și atribuții cu un grad de dificultate din ce în ce mai mare. „Campionatul se încheie cu o evaluare în care verificăm atât cunoștințele dobândite, cât și gradul de îmbunătățire a competențelor lor. Mai mult decât o competiție între ei, vorbim despre o competiție cu ei înșiși, în care își demonstrează atât lor, cât și nouă cât de mult au evoluat”, spune Ileana Ștefan, Directorul de Resurse Umane al Lidl România.
Scopul principal al programului este de a-i pregăti pe tineri pentru a acesa, pe termen lung, un post de manager în companie. Totuși, acest aspect depinde în mare măsură de evoluția lor, performanța și rezultatele pe care le au pe parcursul programului. De asemenea, nu există clauze contractuale legate de participarea la Campionatul de Management, continuarea carierei lor în Lidl fiind și la latitudinea lor. „Ne asigurăm pe toată durata programului că primesc feedback, iar la jumătatea Campionatului are loc o evaluare intermediară în care verificăm nivelul de cunoștințe dobândit în magazinele și în sediile noastre regionale. Finalul programului îl constituie o evaluare a întregii experiențe de un an în Lidl, în funcție de care primesc un job în cadrul companiei, într-un departament potrivit profilului și aspirațiilor lor profesionale”, mai explică Ileana Ștefan.
PROFILUL CANDIDATULUI IDEAL
- Este necesar ca aplicanții să fie în ultimul an de facultate sau master ori să fi încheiat studiile cu cel mult un an în urmă.
- Se caută tineri cu ambiție și dedicare. Este important ca aceia care aplică la program să își dorească să devină lideri, să fie deschiși la a primi feedback etc.
AVANTAJE PENTRU TRAINEE
- Un salariu peste medie pe tot parcursul programului
- Cazare şi transport în toate sediile în care își desfășoară activitatea
- Cursuri de dezvoltare, pentru îmbunătățirea competențelor
- La finalul programului le poate fi oferită o poziție full-time într-unul dintre departamentele companiei
AVANTAJE PENTRU COMPANIE
- Pe termen lung, acest program contribuie la dezvoltarea managementului companiei
- Se urmărește dezvoltarea competențelor necesare unui manager în Lidl
- Cursurile de care beneficiază pe parcursul Campionatului de Management (de formare și dezvoltare a leadershipului, comunicării, organizării și planificării), oferă un cadru de învățare, formare și acces la un know-how de înaltă calitate.
„La finalul programului vom avea angajați bine formați, care sunt la nivelul standardelor de specializare ale companiei și vom integra în departamentele noastre tineri competenți și talentați, care cunosc în profunzime businessul Lidl și care pot prelua rapid funcții și responsabilități”, mai spune Ileana Ștefan. „Pe termen lung, finalitatea acestui program depăşeşte necesitatea de a avea oameni pregătiţi şi adaptaţi la mediul nostru de muncă. Ne dorim ca aceia care parcurg programul să devină viitori lideri ai industriei de retail. Credem cu tărie că leadershipul de calitate contribuie la dezvoltarea industriei noastre şi are un impact pozitiv atât asupra businessului şi a cifrei de afaceri, cât şi asupra mediului de lucru”.
Acest articol a fost publicat inițial în ediția tipărită, numărul 227, a Revistei CARIERE.