Proiectul Trust: Set de standarde de redare a știrilor utilizat de 75 de publicații
Aceasta a subliniat Sally Lehrman, de la Universitatea Santa Clara, într-un anumit context.
Și anume, companiile din domeniul IT au aderat deja la proiectul ''Trust Project'' – un consorțiu internațional de organizații media creat în scopul identificării surselor ''fiabile'' de informare și pentru a lupta împotriva dezinformării de pe internet.
Companiile media implicate în acest proiect provin din țări diferite: Satele Unite (Washington Post, Mic, Independent Journal Review), Canada (Globe and Mail), Germania (agenția de presă DPA), Italia (La Repubblica, La Stampa) și Marea Britanie (grupul media Trinity Mirror
Sally Lehrman, un jurnalist care conduce proiectul din Centrul Markkula pentru Etică Aplicată, din cadrul Universităţii Santa Clara, a declarat că Proiectul Trust a început înainte ca ştirile false să o problemă prezentă în alegerile prezidenţiale din SUA, 2016. Proiectul a fost lansat în 2014 şi îşi propunea să utilizeze algoritmi care să ajute promovarea jurnalismului de calitate. Nu în ultimul rând, proiectul a fost finanţat de Google, fondul filantropic al companiei Craiglist, fondul John S. şi James L. Knight, fondul Democraţiei şi fondul Markkula. Alte publicaţii care fac parte din iniţiativă sunt agenţia de presă germană DPA, La Repubblica şi La Stampa din Italia şi The Globe and Mail din Canada. ''Consumatorii de informație au nevoie de o modalitate prin care să ne spună ce anume așteptăm de la ei, genul de informație pe care contăm și cum plătim'', a comentat Craig Newmark, fondatorul site-ului de mică publicitate Craigslist, unul dintre primii susținători financiari ai proiectului.
Pentru prima oară agenţiile de ştiri lucrează împreună
În momentul de față, 75 de publicaţii, inclusiv The Washington Post, The Economist, Trinity Mirror, au început să utilizeze deja un set de standarde de redare a ştirilor, creat pentru a ajuta cititorii să diferenţieze mai uşor ştirile reale de cele false, după cum notează Financial Times.
Mai pe larg, proiectul a fost implementat în 75 de publicaţii care au fost de acord să aplice opt indicatori de bază care să arate etica organizaţiei în urma unui interviu acordat de o persoană publică despre îngrijorările provocate de fenomenul "ştiri false". Principiile includ menţionarea sursei de finanţare a publicaţiei, modalitatea aplicată pentru a corecta o ştire şi încadrarea unui articol în categoria ştiri, opinii sau conţinut sponsorizat, după cum precizează și Mediafax. Standardele includ detalierea metodelor unui reporter de a reda ştirile şi motivul pentru care acesta a ales să facă o ştire. Agenţiile trebuie să încurajeze publicul să ofere feedback şi contribuie în procesul de relatare.
"Este pentru prima oară când vedem că agenţiile de ştiri lucrează împreună pentru a rezolva criza încrederii în media. Pentru mine, ca jurnalist, acest lucru este vital datorită rolului pe care îl joacă jurnaliştii în viaţa noastră, de la deciziile de pe care le luăm, până la înţelegerea funcţionării unui guvern", a declarat Sally Lehrman.
Potrivit unui studiu realizat în 2016 de către o companie specializată în domeniul cercetarii de piață , Facebook este principala sursă de informaţii online pentru cei mai mulţi români din mediul urban, fiind, în acelaşi timp, şi canalul cu cele mai multe ştiri false,
Pe de altă parte, conform aceluiași studiu, doar jumătate dintre români, atunci când află o ştire care îi interesează, verifică de cele mai multe ori şi din alte surse dacă aceasta este adevărată.