Provocarea externă numărul unu. Rezultatele sondajului derulat în rândul a 1.000 de directori financiari
Numeroși directori financiari sunt afectaţi de sistemele de raportare moştenite, care nu permit echipelor lor să extragă informaţii valoroase din seturile masive de date.
Aceasta este doar una dintre concluziile unui raport, care are la bază un sondaj derulat în rândul a 1.000 de directori financiari şi coordonatori de echipe de raportare din organizaţii cu venituri mai mari de 500 milioane USD, din 25 de ţări.Ritmul şi volumul crescut de date afectează capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid şi fără erori informaţii relevante consiliilor de administrație, arată raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY.66% dintre respondenţii de la nivel global consideră că această problemă va influența semnificativ eficiența raportării. Procentul este semnificativ mai mare decât cel de anul trecut (57%).
Un decalaj mare
Raportulare la bază un sondaj derulat în rândul a 1.000 de directori financiari şi coordonatori de echipe de raportare din organizaţii cu venituri mai mari de 500 milioane USD, din 25 de ţări. Datele arată că schimbările tehnologice sunt considerate provocarea externă numărul unu în privinţa raportărilor, în regiunea Americilor, în Asia-Pacific, în Japonia şi în Orientul Mijlociu.
Gestionarea acestor schimbări tehnologice, incluzând sistemele bazate pe cloud, data analytics, robotic process automation (RPA) şi inteligenţa artificială (AI) reprezintă, de asemenea, o prioritate de top pentru 35% dintre respondenţii de pe pieţele emergente şi a doua prioritate pentru respondenţii din Europa.
Adrian Bunea (foto), director coordonator al departamentului de Servicii de Consultanţă Financiară și Contabilă al EY România, spune, de asemenea, că „numeroși directori financiari sunt afectaţi de sistemele de raportare moştenite, care nu permit echipelor lor să extragă informaţii valoroase din seturile masive de date. Rezultatul este un decalaj tot mai mare între aşteptările consiliilor de administrație legate de aceste raportări şi ceea ce pot furniza directorii financiari. Iar această prăpastie va continua să se adâncească până când procesul de raportare va reuși să se alinieze la progresele tehnologice”.
În contextul în care aproape o treime (32%) din directorii financiari intervievaţi au clasat modelul lor operaţional de raportare drept „mediu”, nu este deloc surprinzător că 56% dintre respondenţi declară că transformarea modelului reprezintă o preocupare majoră a rolului lor.
Principalele trei ținte
În următorii doi ani, 54% dintre respondenţi se aşteaptă la o intensificare a externalizării serviciilor, urmați de 51% care prevăd o gestionare a serviciilor de tip „managed services”.
Principalele trei ţinte pe care directorii financiari speră să le atingă prin utilizarea acestor noi modalități de raportare sunt: creşterea acurateţei şi a eficienței raportării (30%); îmbunătăţirea analizei datelor în raportare, care să genereze mai multe informaţii strategice relevante (29%); şi o funcţie de raportare mai flexibilă şi mai agilă (28%).
În pofida acestor schimbări așteptate, 42% dintre respondenţi sunt preocupați de atingerea unui echilibru adecvat între controlul centralizat şi nevoia de descentralizare a raportării, care să răspundă nevoilor companiei.
În prezent, principiul dominant de organizare pentru raportarea corporativă este cel în care toate operațiunile sunt controlate de sediul central (33% dintre respondenţi). Cu toate acestea, este de așteptat ca directorii financiari să se îndrepte către o soluţie în care controlul să rămână în mâinile sediului central, dar cu responsabilităţi semnificative delegate pieţelor locale. 29% dintre respondenţi văd această formulă realizabilă în viitor, în timp ce 24% dintre ei operează deja într-un astfel de model.