REALISM. Tinerii cred că primul salariu al lor va fi sub 1.000 de lei
Programul „Learn@BCR”, un internship plătit pentru studenţi, este deja la a şasea ediţie, cu peste 500 de participanţi. „Summer Job în BCR”, ediţia a doua, este singurul program de internship remunerat pentru liceeni, care se desfăşoară în Romania. În cadrul celor două programe de internship, tinerii au realizat studii ad-hoc pe teme de comportament financiar şi formare profesioanală printre cei de vârsta lor. Astfel, au adunat răspunsuri de la aproximativ 500 de liceeni şi 200 de studenţi.
Donal Trump, Mugur Isărescu şi Steve Jobs, modelele tinerilor români
Atât liceenii, cât şi studenţii consideră că un comportament financiar demn de urmat este cel care echilibrează cheltuielile cu veniturile, reuşind să economisească şi să investească eficient în acelaşi timp. În plus, 36% dintre respondenţi au un model financiar printre membrii familiei, mama fiind persoana cea mai de încredere. Dintre personajele publice pe care tinerii le admiră se numără Bill Gates, Mugur Isarescu, Ion Ţiriac, Donald Trump, Steve Jobs, Mark Zuckerberg.
Conform studiului, liceenii cheltuie banii în principal pe haine, ieşiri în oraş, mâncare şi cărţi. Primul salariu, în viziunea a 48 % dintre tinerii români, va fi sub 1.000 de lei, doar 19% dintre respondenţi sunt mai optimişti, sperând ca pe primul fluturaş de salariu va figura o sumă mai mare de 2.000 de lei.
Responsabilitatea, comportamentul civilizat şi spirit de echipă, pe cale de dispariţie?
În ceea ce priveşte pregătirea profesonală, 62% dintre respondenţi consideră că pregătirea practică este cea mai eficientă modalitate de învăţare. Doar 16% acordă un rol important în dezvoltarea lor personală şi profesioanală îndrumării primite din partea mentorilor, iar 22% pun un accent mai mare pe pregatirea teoretică, oferită de şcoală.
78% dintre tinerii care au particpat la sondaj declară că şi-au făcut deja un plan amplu de carieră, domeniile spre care aceştia doresc să se îndrepte sunt financiar-bancar, IT şi marketing.
Întrebaţi despre valorilor lor, tinerii români spun că îi definesc în principal libertatea, înclinaţia spre distracţie şi creativitatea. La polul opus, se află valorile percepute ca fiind specifice tinerilor români de acum 20 de ani: responsabilitate, comportament civilizat şi spirit de echipă.