Românce cu afaceri peste hotare
Când a început, Angela Ciobanu terminase de mai puțin de doi ani Facultatea de Arhitectură, avea în spate câțiva ani de practică în acest domeniu, dar nicio legătură cu bijuteriile: nici vreo tradiție în familie, nicio vreo pasiune din copilărie. „Am început, din senin, în martie 2010, să schițez bijuterii și să mă gândesc cu multă curiozitate la acest domeniu”, povestește Angela, care s-a născut în București în 1984.
După câteva luni de umplut caiete cu schițe, a intrat în atelierul unui talentat bijutier din București, David Sandu. Era prima dată când intra într-un atelier de bijuterie. A doua oară a fost când a mers să-l întrebe dacă ar putea să o învețe. Șase luni mai târziu, Angela Ciobanu participa pentru prima oară la Autor, târgul de bijuterie contemporană unde a obținut premiul pentru cel mai bun debut și cea mai bună colecție – acordat de Vichy. Tot pentru această companie a realizat o serie limitată de piese, destinată aniversării lor de la Paris. „A fost prima mea comandă importantă. Cred că acela a fost momentul în care a început să se contureze ideea unui business, dincolo de pura curiozitate sau pasiune.”
Când spune că a început să se contureze ideea unui business, Angela nu se referă la un plan, o strategie, ci mai degrabă la dorința de a face ceea ce îi place și de a câștiga din asta. „Deși sunt bine ancorată în realitate, nu am o înclinație pentru afaceri, n-am fost nici educată și nici nu mi-a fost insuflată de familie. Ceea ce acum este o afacere s-a bazat, aproape în totalitate, pe autofinanțare.” La început, cât încă învăța tehnica, a încercat să găsească modalități să se întrețină. O vreme chiar a lucrat în paralel la proiecte de arhitectură. Apoi comenzile de bijuterii au început să curgă.
În 2012, când a aflat că există finanțări guvernamentale pentru participarea designerilor la târguri din afara țării, a apelat la acestea. Astfel și-a asigurat intrarea la două evenimente importante: Who’s Next din Paris și Inhorgenta, în München. Au urmat alte participări la târguri și invitații la expoziții din galerii sau muzee. Au fost trei ani de evenimente în Germania, Franța, Spania, Italia, Olanda, China, Hong Kong. Acum Angela are și o agenție care o reprezintă pe piața internațională, în special în Marea Britanie și China.
Tot din 2012, locuiește la Viena. Anul acesta atelierul și showroom-ul ei s-au mutat în centrul orașului, în Kärntner Durchgang. Are clienți atât galerii și concept store-uri – toate din străinătate –, cât și clienți privați, care sunt în număr destul de mare și din România.
„Toate participările la evenimente cred că au contat foarte mult. În felul acesta mi-am făcut cunoscută munca în fața unui public foarte larg. În urma participărilor au venit comenzi, apariții în presă sau nominalizări pentru premii. Am început să particip la concursuri importante. În urma premiilor am primit alte propuneri. E un întreg angrenaj. Și poate părea un clișeu, însă, pentru a ajunge să faci acei câțiva pași concreți, cazi de multe, foarte multe ori.” – Angela Ciobanu
Românii care îi găzduiesc pe turiști în Verona
Alexandra a absolvit Facultatea de Geografie și Turism la București și a lucrat trei ani ca tour operator în România, înainte de a se muta, cu Tudor, în Italia. A învățat italiana, iar în ianuarie 2007 s-a angajat la biroul de rezervări al unui hotel din Roma. „Aici am avut primul contact direct cu sistemul de lucru. După şase luni am avut posibilitatea să lucrez la unul dintre cele mai mari hoteluri din Europa (Rome Marriott Park Hotel). Mi-a plăcut foarte mult și am învățat și ce înseamnă să lucrezi într-o companie multinațională”, spune Alexandra.
Ulterior, s-a mutat la Verona, unde a învățat strategiile de vânzare din domeniul hotelier și unde a lucrat într-o gestiune familială timp de cinci ani. „După aproape nouă ani de experiență, totul a devenit o pasiune. Acum trei ani am achiziționat împreună cu soțul meu o casă cu şase miniapartamente, cu scopul de a o închiria în regim hotelier”, povestește Alexandra.
Întrucât nu au avut fonduri externe pentru pornirea afacerii, au muncit chiar ei la renovarea casei. După ce totul a fost renovat, au început businessul cu pași mici. În august anul trecut au dat drumul afacerii cu doar două camere. Pentru că au avut mai multe cereri, au reușit să amenajeze și a treia cameră, iar mai târziu pe a patra.
Pentru a-și găsi clienți, la început au postat fotografii și s-au înscris pe booking.com. Apoi au intrat și pe airbnb.com cu patru camere. Ulterior și-au făcut și pagină pe rețelele de socializare. Cei doi soți colaborează acum cu câteva agenții online cunoscute și bine cotate la nivel național și internațional. „Faptul că oaspeții sunt mulțumiți îmi dă satisfacție și puterea de a merge mai departe”, mai spune Alexandra Zanfira.