Soluții de relaxare în echipă pentru un job stresant
Cătălin Neagu, director general Top Factoring, explică faptul că acest domeniu este unul foarte stresant. În fiecare zi, peste 120 de oameni din call-center și alți 40 de pe teren negociază cu debitorii pentru a găsi împreună soluții pentru plata datoriilor pe care aceștia le înregistrează. „Și unii, și alții sunt oameni”, spune Cătălin Neagu. Dar cei care îi contactează pe datornici sunt responsabili de calitatea negocierilor, a limbajului, trebuie să demonstreze empatie și respect față de debitori, dar în același timp să fie constructivi în deblocarea situațiilor.”
Pentru ca acest lucru să fie posibil, încă de la selecția angajaților, cerința pentru oameni de calitate este una esențială. Fiind un tip de activitate cu o dinamică mare raportat la altele, munca în call-center este preferată de studenți. Prin urmare, cei de la Top Factoring selectează, în principal, studenți de la Academia de Studii Economice și de la Drept. După ce trec de interviuri și teste de tip role play, toți urmează traininguri specializate, o pregătire psihologică, învață tehnici de negociere de la trainerii permanenți din cadrul companiei.
Apoi, lunar, fiecare angajat are minimum trei evaluări din partea Departamentului de quality al companiei. „Rezultatul acestui proces este o echipă bine pregătită profesional, dar și cu încredere în ceea ce a învățat și ce poate face”, spune Cătălin Neagu.
Pentru ca tot acest proces de muncă să se deruleze cât mai puțin stresant, echipele petrec împreună mult timp. În plus, în Top Factoring, săptămânal, sunt aduse zeci de kilograme de fructe proaspete pentru consumul personalului; tot pentru ei, compania a facilitat abonamente preferențiale la sălile de fitness din București și organizează workshopuri informale în mod frecvent.
Unul dintre rezultatele acestui timp petrecut în echipă este și un tablou uriaș, făcut pe model de puzzle, aflat la intrarea în companie și realizat de către 168 de oameni din firmă. „E metafora noastră plină de culoare pentru ceea ce putem face doar împreună”, explică directorul.
Mai mult, fiecare angajat Top Factoring are asigurare privată de sănătate, care îi oferă acces la mai multe rețele diferite de spitale, clinici și policlinici, seturi extinse de analize, consultații, chiar și lucrări stomatologice.
Nu în ultimul rând, managementul consideră importante ieșirile în oraș în grup. Ultima dată au mers împreună la teatru, peste 200 de oameni din echipă. De asemenea, au un program happy hours, pe care îl derulează pe echipe: fiecare are un buget din partea companiei, membrii echipelor se consultă între ei și stabilesc unde ies în oraș: la terase, cafenele, restaurante sau chiar cluburi.
„În această privință suntem în linie cu majoritatea companiilor din România. Concediile sunt de 21 de zile, iar în privința programului de lucru – în funcție de departamentul în care lucrează și de opțiunea individuală, acesta este de opt ore sau de șase ore.”
De la ASE și Drept la recuperare de creanțe
Cu zece ani în urmă, Cătălin Neagu a fondat această companie, pentru că a crezut în expertiza românească și a simțit că poate oferi mai mult într-o industrie la început de drum. În 2006 a pornit cu patru angajați, până la finalul anului erau 40, iar în prezent compania are o echipă de 230 de oameni. „Noi ne concentrăm pe trei mari direcții: calitatea negocierilor, respectul față de debitori și calitatea vieții”, spune Cătălin Neagu.
Ce studii ați absolvit?
Am absolvit ASE-ul și sunt licențiat în Drept. Cumva, viața m-a purtat într-o direcție profesională pentru care am fost pregătit, dar la fel de bine puteam să fac acum marketing. Cred că am fost și printre ultimii care au făcut armata obligatoriu, cert este că, după ce am terminat-o, nu am fost încântat de ceea ce piața muncii putea să ofere atunci. Am făcut și vânzări, și marketing o perioadă.
Când ați decis să vă orientați către acest domeniu? De ce?
A fost o întâmplare. Privind în prezent, poate nu chiar o întâmplare, lucrez în acest domeniu de 20 de ani. M-am prezentat la interviu pentru angajare la una dintre primele companii de recuperare a creanțelor din România și am și devenit primul lor angajat.
Care au fost cele mai mari provocări?
Decizia de a porni propria companie a fost o mare provocare. Pur și simplu într-o dimineață m-am trezit cu gândul de a face și mai bine ceea ce învățasem să fac, doream să combin procedurile unei multinaționale cu inovația și creativitatea noastră, a românilor. Și am reușit. În primul an de activitate aveam în portofoliul de clienți toți marii operatori de telefonie mobilă aflați pe piață, alături de toate băncile și INF-urile importante. Echipa număra 40 de oameni, iar softul după care începuserăm să lucram era dezvoltat de IT-știi noștri, excelent pregătiți.
Cum ați dezvoltat echipa companiei?
La finalul anului 2006 știam sigur că pot duce compania în top trei jucători din piață. Aveam însă nevoie de fonduri mai mari pentru a o putea înscrie și în competiția din liga mare, să pot crește echipa, să o pot dezvolta. Cifra de afaceri pe primul an de activitate nu depășea 100.000 de euro, iar eu doream o șansă reală de a spune ceva în piață și a continua să cresc calitatea și mărimea echipei și a companiei.
Am abordat câțiva investitori și am reușit să conving fondul de investiții care ne deține și în prezent să investească în echipa Top Factoring. Din 2007 am continuat să urcăm în ierarhie și suntem acum printre cei mai importanți jucători în domeniu.
Acest material a apărut în numărul 229 al Revistei CARIERE, aferent lunilor iulie şi august 2016.