Studiu: ce spun decidenții din cadrul companiilor despre auditul intern
Audit intern. Cea de-a 13-a ediţie a studiului anual PwC State of the Internal Audit Profession arată că jumătate dintre respondenţi au nevoie ca funcţia de audit intern să joace un rol mai important în cadrul organizaţiilor, pentru că acest departament poate ajuta la gestionarea unor evenimente neplanificate sau imprevizibile – turbulenţe ale pieței.
”Organizațiile se confruntă în continuare cu riscuri tot complexe, care pot avea un impact semnificativ asupra derulării activităţilor companiilor. Decidenţii din companii se așteaptă ca funcția de audit intern să-i ajute să navigheze în acest context de business plin de incertitudini. Într-o lume într-o continuă schimbare, liderii de audit intern trebuie să realizeze transformări de impact în cadrul organizaţiilor şi să-şi demonstreze capacitatea de adaptare. Ei trebuie să fie pregătiți în mod deosebit pentru a gestiona riscurile în arii precum schimbările de legislatie, securitatea cibernetică și schimbările în comportamentul de consum – aceștia fiind factorii care ar putea avea cel mai puternic impact asupra mediului de afaceri în următorii trei ani”, a declarat Mircea Bozga, Risk Assurance Practice Leader, PwC Europa de Sud-Est, se arată într-un comunicat de presă.
Audit intern. Studiul s-a bazat pe răspunsurile a peste 1.900 de respondenți din organizații din 41 de țări. 18% dintre aceștia au declarat că funcțiile de audit intern joacă un rol important în pregătirea companiilor lor să anticipeze și să răspundă în cazul unor potențiale perturbări ale activității – aceștia reprezintă o subcategorie de organizaţii pe care le-am denumit ca fiind cele având „departamente agile de audit intern. Aproape nouă din zece factori de decizie care au în subordine departamente agile de AI sunt de părere că auditul intern aduce o valoare adăugată semnificativă.
Studiul a descoperit două trăsături cheie ale departamentelor agile de audit intern care le permit să facă faţă în medii disruptive – gradul de pregătire și capacitatea de adaptare.
Gradul de pregătire
Audit intern. Departamentele agile de AI sunt orientate către viitor și capabile să identifice factori perturbatori într-o fază incipientă şi nevoile corespunzătoare ale organizației. Acestea colaborează cu alte linii de apărare într-un mod unitar și integrat și iau decizii împreună cu alte părți interesate din organizație. Pentru a îmbunătăţi gradul de pregătire, auditorii interni ar trebui să:
– Integreze posibilitatea apariţiei unor modificări în planificarea şi evaluarea riscurilor: 84% dintre cei cu funcții agile de AI țin cont de potențialele perturbări și includ această posibilitate ca parte a dezvoltării planului de audit.
– Colaboreze în mod eficient cu alte linii de apărare din cadrul companiei: 76% dintre cei cu funcții agile de AI colaborează într-un mod coerent cu cei cu funcții de gestionare a riscurilor și de asigurare a conformității pentru a face față posibilelor perturbări.
– Investească şi să dezvolte IQ-ul tehnic al afacerii: 73% dintre cei cu funcții agile de AI integrează tehnologii avansate în funcția de audit intern și încurajează dezvoltarea tehnologiilor de analiză.
Capacitatea de adaptare
Flexibilitatea este un element cheie al departamentelor de audit intern agile – procesele trebuie să asigure transformarea în etapele de dezvoltare a planului de audit intern, planificare a auditului, munca de teren și de raportare. Aceștia ar trebui să utilizeze, de asemenea, scheme de personal inovatoare, în funcție de nevoile organizației și să reorganizeze sau să redirecționeze specialiştii în mod recurent în funcție de perturbările care au loc. Pentru a se putea adapta, auditorii interni trebuie să:
– Creeze procese şi mecanisme de raportare mai flexibile: 73% dintre cei cu funcții agile de AI implementează schimbări mai des și evaluează riscul în ritmul impus de mediul de afaceri.
– Impulsioneze utilizarea analizelor de date și noilor tehnologii: 47% dintre cei cu funcții agile de AI utilizează frecvent tehnologii de analiză a datelor pentru a monitoriza continuu tendințele și impactul potențial al modificărilor din business.
– Implementeze modele de management al resurselor umane flexibile: 74% dintre cei cu funcții agile de AI redirecționează/reorganizează resursele în funcție de nevoi pentru a ajuta organizația să gestioneze sau să răspundă la modificări ale pieței.