Sub bagheta femeilor. Ileana Botez, despre curaj, înțelepciune și priorități pe timp de criză
O cercetare publicată în decembrie 2020 de Harvard Business Review, Femeile sunt lideri mai buni în timpul unei crize, arată clar că, în primul an de pandemie, femeile lider s-au descurcat mai bine decât bărbații lider, femeile fiind evaluate de cei cu care au lucrat ca fiind mai eficiente. Explicau autorii studiului că, în perioadele dificile, stilul de leadership cel mai potrivit este cel transformațional, iar femeile au fost dispuse să-l adopte mai mult decât bărbații.
Dincolo de explicația aceasta, ce evidențiază, de fapt, o mai bună maleabilitate, ce alte calități umane, valori ori caracteristici prin excelență feminine au contat și au făcut, practic, diferența, astfel încât, cel puțin la nivel de percepție organizațională, femeile să se impună drept lideri mai buni?
Bună cunoscătoare a mediului corporativ și mentor cu state vechi în cadrul uneia dintre cele mai puternice organizații globale pentru femei, Ileana Botez crede că această concluzie nu trebuie privită ca o etichetă, ci, mai degrabă, ca o oglindă care, în situații excepționale, a reflectat fidel o serie de calități feminine. Unele dăruite de natură, altele dobândite din exersarea multitudinii de roluri, asumate sau tradiționale, cu care femeia, prin excelență, jonglează zi de zi.
Citește și: Alexandra Smedoiu: Este un secol bun în care să fii femeie!
Oțelite de rutină
”Ca o notă generală, omenirea a fost pusă în fața unei situații cu totul excepționale în ultimii 2 ani. Cu toții a trebuit să facem față unor provocări ieșite de comun, care au necesitat un grad ridicat de adaptabilitate și flexibilitate pe toate planurile, personale și profesionale. Dacă privim din unghiul de vedere al acestor transformări, pot spune că femeile fac față mai ușor și datorită faptului că, structural vorbind, femeia este supusă de-a lungul vieții ei la o multitudine de activități și situații care o obligă să se adapteze mai rapid și să gândească pe multiple planuri pentru a obține rezultatele scontate. Înțelegerea situațiilor, empatia, căldura, apropierea de oameni, în general, constituie calități de care femeia se bucură și le utilizează în mod frecvent în relațiile interumane”, explică Ileana Botez, Președintele interimar al Professional Women’s Network (PWN).
Astfel de trăsături au fost foarte importante în această perioadă și cu siguranță vor continua să fie și în viitor, pentru că lumea s-a schimbat fundamental, iar tendința se va menține, este convinsă Ileana. La fel de convinsă cum e și de faptul că femeile au răspuns mai bine provocărilor crizei și au reușit să fie mai eficiente tocmai datorită faptului că în viața de zi cu zi ele trebuie să dovedească aceste calități tot timpul: ”Adaptarea lor a fost mai facilă și au făcut în așa fel încât și pentru cei care lucrează cu ele să fie mai ușor”.
Întotdeauna însă, atrage atenția Ileana, situațiile se impun a fi privite echilibrat, ca rezultat al lucrului în echipă. Drept urmare, crede ea, liderii adevărați sunt cei care ”reușesc să strângă pe lângă ei pe cei mai buni în diferite domenii și să îi pună să lucreze la aceeași masă”. Pasiunea, entuziasmul și capabilitatea cu care femeile preiau conducerea atunci când situația o cere, ne arată ușurința lor de a se implica. ”Femeile sunt capabile să ia decizii îndrăznețe și înțelepte ca lideri, iar acest fapt stimulează munca în echipă în întreaga organizație și ajută la implementarea unei noi culturi în cadrul afacerii”.
Amprenta crizei
Pe măsură ce s-a adâncit criza însă, studiile, dar și realitatea din piața muncii, au mai evidențiat un aspect important: au făcut față mai bine provocărilor organizațiile în care liderii, indiferent de gen, au introdus în rețeta de management ingrediente precum: grija, empatia, răbdarea, smerenia, compasiunea – abordări cu o mai mare deschidere emoțională, dar și calități asociate, de principiu, genului feminin. Bărbați, lideri importanți la nivel global, au recunoscut că doar așa au putut menține organizațiile tefere și unite – îmbrățișând comportamente și practici ce țin mai mult de latura emoțională și stilul feminin de leadership.
Această tendință de ”umanizare” a stilului de conducere, pe care bărbații (de bunăvoie sau siliți de împrejurări?) au îmbrățișat-o în ultimii 2 ani, într-un număr evident din ce în ce mai mare, va continua și după ce pericolul pandemic va fi trecut? Sau este doar o chestiune de moment, și, odată ce situația o va permite, vor reveni la vechile comportamente și practici.
”Îmi doresc și sper să nu fie o situație de moment, utilizată doar pentru a depăși această perioadă dificilă pentru toți. Apreciez că în cei 2 ani de «viață nouă, digitală» pe care nu am mai cunoscut-o până acum, am fost forțați să ne schimbăm și să ne adaptăm rapid pentru a putea merge mai departe. Premisele arată că nu ne vom mai putea întoarce unde am fost tocmai datorită schimbărilor majore intervenite în societate, în general. Liderii, fie ei bărbați sau femei, vor trebui să țină cont de mai multe aspecte de viață și de lucru, ce în trecut nu erau luate în calcul”, recomandă Ileana Botez.
Cu siguranță că vor exista lideri care vor încerca să revină la vechile comportamente, recunoaște ea, dar șansele să găsească sprijinul necesar în jurul lor vor fi mai mici. Așadar, susține, este de dorit ca liderii să ia în considerare aspectele pozitive din cele întâmplate și să continue să le aplice și, de asemenea, să învețe din provocările acestei perioade lungi: ”Toată viața învățăm, atât pe plan profesional, cât și pe plan personal. Această perioadă și-a pus amprenta semnificativ asupra ambelor planuri, mai mult decât ne așteptam. Chiar dacă până acum stilul de leadership care conținea grija, empatia, răbdarea și alte calități erau catalogate și arondate în mod special genului feminin, viața ne-a demonstrat că viziunea echilibrată, cu puternic impact de natură umană are mai mulți sorți de izbândă în relațiile interumane și nu ține cont de genul liderului”.
Și asta deoarece, din punctul ei de vedere, mediul de business a cunoscut și cunoaște transformări importante și urmare a digitalizării profunde (pe toate palierele, în toate domeniile) și extrem de rapide a activității societăților. Pe lângă factorii de natură economică, socială, politică, fiscală, demografică etc, societățile adaugă acum și factorul de natură digitală, care a pătruns adânc în viața noastră și va rămâne acolo de acum înainte. ”Important este să învățăm să îl utilizăm cât mai eficient și echilibrat astfel încât să ne sprijine în tot ce ne propunem să realizăm”.
Între dorință și putință
Nevoia de schimbare a stilului tradițional de leadership (cel cu accente puternic masculine) și de remodelare a rolului de lider se resimte însă de multă vreme în piața muncii, crearea unui mediu favorabil incluziunii, diversității, egalității de gen fiind deja un obiectiv important, nu doar pentru organizații, ci și pentru societate, la modul general.
Nevoia aceasta va ușura însă și călătoria femeilor spre vârful ierarhiilor? Va reuși să remodeleze și mentalitățile, în așa fel încât, în vârful piramidei, atenția să nu se concentreze doar pe cifre care să măsoare egalitatea de gen (x bărbați/y femei), ci pur și simplu pe meritocrație și talent?
O exprimare mai plastică ar spune că „dorința și putința” unei femei o vor conduce pe drumul către poziții de management executiv și non-executiv, răspunde Ileana. Pentru că societatea modernă oferă din ce în ce mai multe oportunități femeilor să urce pe scara dedicată leadership-ului, dă asigurări ea. În plus, apreciază că deschiderea, capacitatea de a asculta, rigurozitatea, aplecarea spre o mai bună comunicare, spiritul organizatoric, atenția la detalii, dorința continuă de perfecționare, onestitatea, franchețea, precauția în luarea deciziilor sunt unele dintre cele mai importante ingrediente specifice unei femei lider. Iar combinarea lor în rețete din ce în ce mai eficiente, în ultimii 20 de ani, a determinat o prezență din ce în ce mai evidentă a femeilor pe palierul de midle-management, un număr impresionant al acestora regăsindu-se mai ales în domenii în care era deja cunoscută performanța lor. În plus, sub conducerea unor lideri femei, tot mai multe tinere au accesat și alte domenii mai puțin specifice.
Remodelarea de rol
Practic, întărește ideea Ileana, dorința continuă de dezvoltare profesională, pentru a putea răspunde în termeni ridicați de performanță, au condus la o creștere a reprezentării managementului de gen feminin și această tendință continuă: ”Desigur, construcția unui lider necesită timp și pregătire adecvată. De la programe de management avansate de natură academică îmbinată cu experiență practică aprofundată la învățarea modului de lucru în echipă și aplicarea cunoștințelor, toate sunt etape profesionale absolut necesare pentru finalitatea acestui proces. Însă, de multe ori, ușurința cu care o femeie poate lucra, poate comunica, se poate adapta într-o echipă și poate crea coeziune între membrii ei reprezintă un atu puternic pentru un lider adevărat”.
De aceea, prezența din ce în ce mai numeroasă a femeilor în management va schimba percepția și mediul de lucru în cadrul societăților, dă asigurări Ileana. Iar pasul natural următor ar trebui să îl reprezinte accederea femeilor în poziții de top-management și de non-executiv, respectiv în Consiliile de Administrație.
Meritocrația și talentul, afirmă ea, sunt elementele de bază care trebuie să conducă la o îmbunătățire a prezenței femeilor lider în structurile de conducere. Mai ales că, ”ultimii doi ani au determinat apariția unor noi modele de leadership și au demonstrat că rolul liderilor feminini este foarte important în «noua normalitate» . Femeile au reușit să se adapteze mai rapid la schimbări și să găsească soluții de succes. Se poate afirma faptul că situația curentă a reprezentat pentru femeile lider o rampă de lansare și de recunoaștere a calităților acestora. Este nevoie însă de continuarea actualului trend și de menținerea acestuia într-un ritm constant pe aceeași direcție”.
Remodelarea mentalităților, pune punctul pe ”i” Ileana, este însă un proces de durata și continuu, care, pe lângă accentuarea alegerii femeilor pe poziții de top-management și non-executiv pe bază de meritocrație și talent, trebuie să fie însoțită și de creșterea gradului de conștientizare a publicului în general. Un mod echilibrat de a trata, promova și prezenta problematica diversității în ansamblul său este ”o pârghie fundamentală pentru a obține rezultatele dorite”.
O misiune de conștientizare, pe care, de mai bine de un deceniu, Professional Women’s Network și-a asumat-o.
Citește și: Georgeta DENDRINO: ”O femeie lider poartă mai multe pălării”
După 10 ani
În octombrie 2021, PWN, asociație pe care, tot din toamna anului trecut, Ileana Botez o conduce (după ce Virginia Oțel fost aleasă co-președinte PWN Global) a împlinit 10 ani de activitate. În tot acest timp, organizația a militat în mod constant și echilibrat pentru conștientizarea rolului femeilor în societatea românească. A dezvoltat programe și proiecte care au urmărit creșterea gradului de profesionalism în rândul membrelor comunității, sprijinirea acestora pentru activitățile lor și, nu în ultimul rând, pentru dezvoltarea simțului de apartenența la valorile asociației. Spiritul care le-a ghidat întotdeauna a fost de ”promovare echilibrată și de conștientizare a implicării femeilor pe toate palierele societății din zona privată și de stat”.
După cum a subliniat Ileana, depășirea unor bariere ce vizează în mod special zona de conducere sub „bagheta femeilor” este una dintre cele mai importante direcții de acțiune ale asociației. De aceea și extinderea programului de mentorat de la cel de dezvoltare personală și profesională la cel dedicat femeilor care își doresc să devină membre în top-management și non-executiv reprezintă un pas înainte, trecerea la o altă etapă calitativă.
Cum răspunde însă mediul de business, în particular, și societatea românească, în general, la astfel de acțiuni și provocări venite din partea asociațiilor de femei? Au suficient curaj să ridice complet barierele și să renunțe la mentalități și stereotipii?
Țară noastră nu este la început de drum cu această schimbare de mentalitate cu privire la leadershipul feminin, afirmă Ileana. Procesul a început demult, dar avansul a fost destul de timid. Însă, a continuat ea, ”ne dorim ca acest proces să se deruleze mai rapid, dar aceasta nu se poate realiza decât cu mai multă promovare și proiecte concrete care să evidențieze cât de benefică este pentru întreaga societate implicarea mai extinsă a femeilor în top-managementul diferitelor domenii de activitate”.
Iar un aspect important de care PWN ține cont atunci când discută de proiecte concrete este cooptarea bărbaților în programele asociației, ca lectori, mentori și chiar mentee. ”Considerăm că este o modalitate adecvată care sprijină toate demersurile noastre și conduce la obținerea de rezultate reale. Numai împreună cu bărbații putem determina schimbarea. Nu este un drum facil, dar cu perseverență putem obține rezultate”.
Perseverența în a susține prezența femeilor în zona de vârf a ierarhiei este importantă și benefică în multupile planuri, spune ferm Ileana, toate studiile efectuate la nivelul Uniunii Europene, demonstrând clar că acele comunități care îmbrățișează diversitatea sunt mult mai prospere și de succes. Un succes care se manifestă în business, politică sau societate.
Este nevoie, însă, de impunere a unei legislații care să prevadă în mod express un anumit raport ”de forțe”, de exemplu, acel procent (40%) femei care să fie prezente în consiliile de administrație ale societăților listate, propus de UE? O impunere luată în calcul tocmai pentru că în timp s-a demonstrat că măsurile voluntare nu au aavut efecte iar schimbarea nu a avut loc pe cale naturală?
”Cu toate că nu am încurajat astfel de măsuri legislative, nu trebuie să excludem că poate fi considerată o soluție pentru a avansa mai rapid și a avea mai multe rezultate. Rolul societății civile în acest demers este extrem de important și se impune a fi continuat în același ritm”, crede cu tărie Ileana Botez.
Citește și: România nu are lideri. Dar are niște oameni absolut minunați
România are nevoie de lideri!
O caracteristică mai pregnantă în leadershipul feminin, prin comparație cu cel masculin, este implicarea, mai des și mai profund, în roluri de mentori.
Mentor în PWN România și AVE, iată cum își vede Ileana rolul, atât de important, în formarea viitoarei generații de lideri femei.
A fi mentor este o misiune deosebită pe care ți-o asumi atunci când pornești pe acest drum.
Chiar dacă conceptul de mentorat încă nu este atât de răspândit la nivelul țării noastre, de-a lungul vieții ne întâlnim cu diverse persoane de la care învățăm tot timpul și pe care putem să le considerăm mentorii noștri.
Femeilor le place să dăruiască și acesta este un atu puternic al lor. Odată ajunse la o maturitate profesională și personală, simt nevoia să le fie ghid altor femei care au nevoie. Programul nostru de mentorat a crescut de la an la an ajungând deja la ediția a 8-a și un număr de peste 70 perechi mentori și mentee. O realizare extraordinară, pentru care am și fost premiați în 2021. Probabil este cel mai vechi program de mentorat la nivel național și cu numărul cel mai mare de persoane implicate. Suntem foarte mândre de aceste realizări și ne dorim să continuăm să creștem și să promovăm cât mai mult în rândul societății civile ideea programelor de mentorat.
În opinia mea, este nevoie ca la nivelul întregii societăți românești conceptul de mentorat să fie puternic propagat încă din copilărie, adolescență și studenție. La fel cum e nevoie de acțiuni concrete de identificare de mentori, care să se implice în educarea sănătoasă a generațiilor tinere. România are nevoie de lideri, femei și bărbați, pentru a avansa la o etapă calitativă. Și este nevoie de implicarea acestora în egală măsură, pentru că dezvoltarea competențelor ia timp și trebuie începută cât mai devreme pentru actuala generație. Numai în acest fel putem să ne asigurăm că vom avea o sursă valoroasă de lideri.
Aș încheia spunând că fiecare dintre noi poate să își aducă contribuția la dezvoltarea țării, la crearea de lideri, implicându-se acolo unde simte că poate să conteze și să facă diferența.
Numai împreună, ca o echipă adevărată, putem să reușim. Aceasta este calea spre succes!
Citește și: Femeia și istoria. Între oglinzi paralele: bătălia lor, bătălia noastră
Ileana Botez, Președinte interimar al Professional Women’s Network (PWN)
Ileana este unul dintre pionierii pieței de capital din România. Din 1995 lucrează la Bursa de Valori București și are o bogată experiență în domeniul corporativ.
În cifre, așa arată cariera Ilenei:
– 29 de ani de piețe de capital
– 27 de ani de experiență în traininguri, ca vorbitor și organizator
– 16 ani de activități de guvernanță corporativă
– 6 ani de muncă voluntară în diferite asociații
Profesionist cu înaltă calificare în listarea la bursă și guvernanța corporativă pe piețele de capital, în prezent, Ileana coordonează activitatea de admitere la tranzacționare, precum și programul de educație financiară „Fluent în Finanțe”.
Totodată, este mentor în cadrul PWN România și Asociația pentru Valori în Educație (AVE).
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 276
Pentru abonare, click aici