Topul celor mai bune reclame românești din 2011
În shortlist au intrat 100 de lucrări, realizate de către 31 de agenții de publicitate din România, nominalizările fiind grupate în opt categorii: Spot TV, Print, Spot radio, Coloană sonoră, Social media, Site, Viral și Campanii.
Primul loc al categoriei Spot TV a fost adjudecat de „IQads – Gelozie”, cu 12% din voturi, realizat de Next Advertising, pe locul 2 aflându-se, cu 11%, reclama „Covrigi de Buzău – Genul care ia din curiozitate că n-a mai mancat fix din aia”, semnată Propaganda, iar pe locul 3, cu 10%, „React și Vodafone – Măsuri de prim ajutor”, semnată de McCann Erickson.
Cursa pentru primele locurile s-a desfășurat aproximativ la fel de strâns și la secțiunea Print. Headvertising a caștigat prima poziție cu lucrarea „Păduri virgine”, pentru WWF, cu 13%. Cu un singur procent mai jos, pe locul doi se află „Salvați copiii – Ascultă-i sufletul”, Oma Vision, ocupantul celui de-al treilea loc fiind Pepsi – „Playlist”, semnat Graffiti BBDO, cu 9%.
Spot radio reprezintă categoria cu cel mai polarizat clasament, Propaganda și „Româna de România”, pentru Radio Guerrilla ocupând primul loc cu 41% din voturi. Tot Propaganda și-a adjudecat și poziția următoare, cu lucrarea Rienergy – „Taximetriști” (11%). Locul trei a fost adjudecat de ING Bank – „Fată”, semnată CAP (8%).
La polul opus secțiunii anterioare se află categoria Coloană sonoră, în cadrul căreia primul loc este împărțit de Boromir – „Chitara”, Propaganda, și „Bergenbier – Nefiltrată vs Fresh”, Leo Burnett, cele două având fiecare 12%. Cu două procente mai jos, Odyssey ocupă a treia poziție cu lucrarea „Ai o dilemă”, pentru Dilema Veche.
Creația ce ocupă primul loc la secțiunea Social media s-a distanțat foarte mult de celelalte aflate în clasament. McCann Erickson a câștigat această categorie cu lucrarea ROM – „Românii sunt deștepți”, care a obținut 36% din voturi. Aceasta este urmată de Undercloud – „Teatru pe Facebook”, marca Propaganda, cu 21 de procente, și de Pepsi – „Dă un refresh vieții urbane”, Xplain.
Și în cazul categoriei Site-uri și micro site-uri lucrarea de pe primul loc și-a întrecut detașat concurentele. Boromir – „Împarte bucurii”, Propaganda, a reușit să acumuleze 29% din voturi. Pe locul doi se află SOROS – „Istoria comunismului”, Senior Interactive, ultima treaptă a podiumului fiind ocupată de Vodafone – „Manager SRL”, MRM Worldwide Romania.
„Delfini în Dambovița”, lucrare realizată de Propaganda, pentru Covrigii de Buzău, ocupă primul loc în secțiunea Viral cu 30% din voturi. Îi urmează „EFIX – De la un cal putere în sus”, Odyssey, cu 22% și „Anim’est – Iepurele”, Ogilvy, cu 18%.
În cadrul categoriei ale cărei rezultate au fost probabil cele mai așteptate, cursa pentru primele poziții s-a desfășurat foarte strâns. La categoria Campanii, doua campanii și-au adjudecat primul loc: Covrigi de Buzau și „Tipologii de oameni cu care împarți covrigii fără să vrei, deși asta nu te deranjează cu nimic”, realizată de Propaganda, alături de „ROM – Românii sunt deștepți”, McCann Erickson, ambele înregistrând 14% din voturile din categorie. Cele 2 sunt urmate de Pepsi – „Și ieri și azi”, Graffiti BBDO, WWF – „Păduri virgine”, Headvertising, ambele cu 13% și Radio Guerrilla – „Româna de România”, Propaganda, cu 10%.
La finalul BestAds, IQads a realizat topul celor mai premiate agenții în cadrul celor 8 categorii de festival. Astfel, conform unui punctaj care a acordat 5 puncte celor plasate pe primul loc și 1 punct celor aflate pe poziția 5 din categorie, clasamentul agentiilor din 2011 arată în felul următor: Propaganda se află pe prima poziție, cu 40 de puncte, fiind urmată de McCann Erickson și Graffiti BBDO, fiecare cu câte 13 puncte.
Clasamentul integral este disponibil în pagina aplicației în care s-a votat, pe pagina de Facebook a IQads. Votul a fost diponibil în perioada 22 februarie – 11 martie 2012.