Topul celor mai doriţi angajatori din România: Cum s-au schimbat preferinţele candidaţilor
Clasamentul este completat de Continental, Orange, OMV Petrom, HP, Vodafone, BRD Groupe Société Générale, Coca-Cola, P&G, Siemens, KPMG, Adobe, PwC, Emerson, ING Bank şi Banca Transilvania.
Faţă de anul trecut principala schimbare este intrarea în top 20 a companiilor Emerson şi Banca Transilvania, în locul Nokia (care a ieşit de pe piaţa locală şi prin urmare din clasament) şi Alcatel.
Compania Microsoft este, pentru al doilea an consecutiv, cel mai dorit angajator din România, iar Oracle şi Google s-au aflat şi anul trecut în top 3, doar că acum au făcut schimb de poziţii.
Rezultatele studiului “Cei mai doriţi angajatori” dezvăluie o tendinţă de maturizare şi stabilizare a pieţei. Candidaţii sunt interesaţi să devină specialişti într-un anumit domeniu (58,52% dintre respondenţi), să fie platiţi bine (49,72%) şi să obţină un echilibru între viaţa profesională şi cea personală (49,09%).
“Cu toate că, per ansamblu, piaţa s-a maturizat, este de fapt mai greu pentru angajatori să se diferenţieze şi să gestioneze percepţiile care se formează în piaţă. Piaţa este sensibilă la contextul economic, inclusiv cel european, angajatorii gestionează mai multe generaţii (Gen X, Gen Y, chiar şi Baby Boomers), fiecare cu aşteptări şi nevoi diferite, există diferenţe majore între Bucureşti şi restul ţării în ceea ce priveşte aşteptările tinerilor. În general, sunt puţine iniţiative în piaţă care să recunoască şi să adreseze aceste provocări”, a spus Anca Deleanu, consultant în cadrul Catalyst Consulting.
Pentru candidati, cele mai importante criterii în alegerea angajatorului sunt salariul şi pachetul de beneficii oferit de acesta (49,72%), siguranţa locului de muncă (35,18%), programele de training puse la dispoziţie de angajator (34,63%), precum şi reputaţia/imaginea companiei (34,50%). Printre beneficii, cele mai dorite sunt asigurările medicale (56.41%), suportul financiar pentru urmarea unor cursuri şi training-uri (42,82%), bonurile de masă (32,42%), programul de lucru flexibil (31,01%).
“O cercetare pe care am făcut-o asupra campaniilor desfăşurate de 150 de angajatori arată că 35% dintre aceştia promovează programele de training şi dezvoltare, pe locurile doi şi trei aflându-se, cu 10%, respectiv 8%, provocările profesionale şi echipa. Aceste promisiuni sunt în ton cu cerinţele pieţei, per ansamblu, dar nu adresează nevoile specifice segmentelor de interes şi puţini angajatori au de fapt o imagine diferenţiată în piaţă”, a adaugat Anca Deleanu.
In ceea ce priveste aşteptările salariale, studiul evidenţiază o creştere a diferenţei între salariul dorit de candidaţii din Bucureşti şi cei din provincie odată cu creşterea nivelului de experienţă. Astfel, dacă persoanele cu 0-3 ani experienţă din Bucureşti au aşteptări salariale similare celor din provincie, candidaţii cu 3-5 ani experienţă sau peste 5 ani experienţă cer un salariu cu 40-56% mai mare decât candidaţii din provincie cu acelaşi nivel de experienţă.
Una dintre dimensiunile exploatate în studiul realizat de Catalyst Consulting se referă la canalele de comunicare folosite de angajatori pentru a oferi informaţii şi a interacţiona cu candidaţii. Cercetarea dezvăluie la acest nivel o ruptură între canalele de comunicare preferate de candidaţi şi cele puse în realitate la dispoziţia candidaţilor de către angajatori.
Astfel, 46,90% dintre respondenţi ar dori să primească informaţii despre companie şi despre joburile disponibile în cadrul unor Zile ale porţilor deschise (Open Days), dar numai 8,85 % dintre respondenţi declară că au avut în realitate şansa să se informeze folosind acest canal. Pe următoarele locuri în clasamentul canalelor de comunicare preferate de candidaţi se numară website-urile corporatiste (39,12%), site-urile de joburi (35,17%), internship-urile (32,08%), târgurile de carieră (31,07%).
Întrebaţi dacă au aplicat la vreun job în cadrul companiei pe care o consideră cel mai dorit angajator, numai 43% dintre candidaţi au acordat un răspuns pozitiv. Aceasta înseamnă că angajatorii nu accesează 57% dintre profesioniştii care sunt fani ai brandului de angajator al companiei.
Rezultatele celei de-a 7-a ediţii a studiului se bazează pe informaţiile colectate în urma unui chestionar online în perioada martie – aprilie 2012 de la 8.617 respondenţi din Bucureşti (3.696 respondenţi) şi provincie (4.921 respondenţi).