Trăim în era transparenţei: raportarea corporativă urcă în priorităţile executivilor
În afară de Global 250, mii de companii publică astfel de rapoarte, iar numărul lor creşte de la an la an. Mai mult de două treimi dintre companiile respondente chestionarului realizat de EY şi Boston College în 2013 au afirmat că au utilizat pentru aceste raportări ghidul Global Reporting Initiative (GRI), cel mai complex şi exhaustiv ghid de raportare din domeniul responsabilităţii corporative. Între anii 2007 şi 2011, numărul de rapoarte GRI a crescut cu mai mult de 30% în medie, în fiecare an. În plus, 44% dintre bursele de valori de la nivel mondial cer sau încurajează raportările corporative.
Raportarea corporativă are un impact major asupra reputaţiei companiei şi conduce la creşterea loialităţii consumatorilor şi angajaţilor, cu implicaţii directe asupra rezultatelor financiare ale companiei. De asemenea, din ce în ce mai mulţi investitori analizează aceste rapoarte înainte de a lua decizia de investiţie.
Mai mult de 50% dintre respondenţii studiului, care emit rapoarte de sustenabilitate, susţin că această iniţiativă a ajutat la îmbunătăţirea reputaţiei firmei. Peste 30% dintre respondenţii aceluiaşi studiu au declarat că loialitatea angajaţilor a crescut ca rezultat al raportării corporative realizate de companie. Primele trei industrii ce se bucură de aceste beneficii valoroase sunt cele din domeniul IT, sănătate şi asistenţă socială şi servicii profesionale. Sporirea loialităţii consumatorilor este de asemenea un rezultat pozitiv al raportării corporative. Conform aceluiaşi studiu, industriile care beneficiază cel mai mult din acest punct de vedere prin raportarea corporativă sunt sănătatea şi asistenţa socială, serviciile profesionale şi domeniul IT.
Un alt beneficiu al acestui tip de raportare este îmbunătăţirea accesului la capital. Raportarea sustenabilităţii poate ajuta compania să îşi gestioneze mai bine resursele existente şi să facă previziuni realiste în ceea ce priveşte aspectul riscurilor sociale şi ale mediului de business. Toate aceste date creează un cerc virtuos, cu o influenţă pozitivă asupra proceselor din mediul de lucru şi asupra transparenţei privind performanţele companiei.
În România, conform studiului EY şi CSRmedia.ro Tendinţe şi realităţi CSR în România, lansat în mai 2013, 63% dintre companiile respondente au publicat rapoarte sau comunicate asupra activităţii şi implicării lor de tip responsabilitate corporativă. 78% dintre respondenţi au declarat că firma pe care o reprezintă are o strategie dedicată acestei teme, în timp ce 67% dintre ei consideră că interesul general pentru responsabilitatea corporativă a crescut în ultimele 12 luni. În sprijinul aceleiaşi idei, mai mult de 75% dintre companii spun că au un buget anual dedicat responsabilităţii corporative.