Vor dispărea joburile noastre în următorii ani din cauza tehnologiei?
În noua ediție a revistei CARIERE, Ron Kaufman, consultantul american în cultura serviciilor superioare, și Elena Călin, CEO Customer Focus, dezvăluie principiile din spatele arhitecturii gândite de Kaufman pentru a crea o cultură a serviciilor care se autosusține. Cu instrumente, pași și sfaturi practice care s-au dovedit eficiente în afaceri, în administrație, în comunități și în casele oamenilor de pe fiecare continent și din culturi diferite.
„Sunt foarte multe situații în care marketingul promite foarte mult, îl face pe client să deschidă portofelul și să plătească, iar apoi promisiunea este încălcată de aceeași companie care a făcut promisiunea (eventual, prin alt departament). Ron Kaufman numește acest gen de servicii- «servicii criminale».”
Există temerea că milioane de joburi vor dispărea în următorii ani din cauza dezvoltării tehnologice și a preluării unor sarcini de către inteligența artificială, dacă e să îi ascultăm pe liderii lumii reuniți la începutul anului la Davos. Altfel spus, dacă nu ești atent, s-ar putea să te trezești într-o zi că o mașină îți va face treaba și nu mai e nevoie de tine. Cum poți fi însă atent când citești, dar nu pricepi, când n-ai pregătirea matematică pe care o crezi necesară? Ei bine, "nu e nevoie să știi matematică pentru a înțelege conceptele și a participa la aceste schimbări”, spune profesorul Dan Cautiș, un român plecat de peste 30 de ani în SUA, unde a predat la universitate și a lucrat în companii din domeniul tehnologic.
Fabricile de autovehicule și componente auto, dar și cele din industria electronică, ceramică sau alimentară sunt locurile în care roboții industriali au început să preia din munca oamenilor inclusiv în România, scrie Luiza Gireadă în secțiunea Trend. Mai ales munca grea și repetitivă, spune ea. „Suntem foarte departe de ceea ce se întâmplă în țări precum Japonia, Germania sau SUA, dar producătorii de roboți industriali spun că automatizarea în cea de-a patra revoluție industrială se accelerează, iar schimbările vor ajunge, inevitabil, și la noi. “
În secțiunea Leadership Focus, consultantul Cosmina Noaghea arată cum învață generația digitală. Din studiul pe care HART Consulting l-a realizat împreună cu Facultatea de Management din cadrul SNSPA pe un eşantion de peste 1.000 de persoane din generaţia digitală (sub 29 de ani) şi peste 3.000 de persoane din alte generaţii (peste 29 de ani), reiese faptul că tinerii au, într-o măsură mai mare decât cei mai în vârstă, nevoia şi abilitatea de a interacţiona (nu neapărat faţă în faţă), vor să se simtă bine, se plictisesc uşor, preferă să acţioneze spontan şi au rezistenţă mai mică la stres şi presiune. Cosmina explică și ce înseamnă acest lucru pentru angajatori și pentru piața de muncă.
Dan Bulucea, cel care a condus în ultimii șase ani biroul Google din România și se pregătește să preia un fotoliu de New Business în regiunea Asia-Pacific încearcă să ne alunge temerile față de tehnologie despre care spune că „nu e altceva decât o unealtă care e la dispoziţia noastră. Ne permite să comunicăm eficient şi rapid. Nu ne înlocuieşte în rolul nostru de a construi un business. Nu ne înlocuieşte în rolul nostru de a înţelege acel business, de a-l dezvolta.”
În sfârșit, în ediția de mai a revistei CARIERE, dacă nu vă veți reține de la citit, veți descoperi printre articolele noastre despre amenințările tehnologiei asupra joburilor, veți găsi și o recenzie motivantă, scrisă cu dăruire de antreprenorul și ultramaratonistul Dragoș Roua, pentru voi, cititorii noștri. Revista CARIERE poate fi achiziționată din standurile Inmedio sau pe bază de abonament.