Cum ne comportăm când „vedem negru în faţa ochilor”
Dacă în situaţiile plăcute suntem acordaţi la vibraţii înalte, suntem logici, clari şi ne putem organiza gândurile şi cuvintele uşor, în situaţiile negative gândirea noastră logică este afectată( de furie, frustrare, supărare, vină, ruşine sau blamare ) şi de aceea suntem impulsivi şi putem comite greşeli regretabile şi uneori chiar ireparabile. Aşadar ceea ce spunem în astfel de momente este cel mai important să fie filtrat serios prin logică. Să nu cădem pradă instinctului. În special pentru că interlocutorii pot uita ceea ce am spus sau ceea ce am făcut, dar nu vor uită niciodată cum i-am făcut să se simtă.
Că multe alte lucruri în viaţă, reuşită în comunicare depinde de cât de antrenat sunteţi în comunicare şi de ce cunoştinţe aveţi . Sincer, de câte ori va iese bine? Când spun ‘bine’mă refer la faptul că o comunicare de calitate este aceea în care ne asumăm responsabilitatea şi reuşim să ne facem înţeleşi, să convingem şi să înţelegem pe cineva 100%. E o diferenţa uriaşă în ‘a spune’ şi în ‘a ne face înţeleşi’, cum este o diferenţa imensă între a fi o reacţie la cuvintele cuiva sau a genera noi comunicarea aşa cum vrem . Între impuls şi acţiune există un micro-interval de nano-secunde în care avem o alegere de făcut. Vrem să fim doar o reacţie ?
Conştienţi fiind că, da, comunicarea este unul din cei 4 piloni ai succesului, în situaţii presante, provocatoare, conflictuale , neplăcute, va invit că, dacă nu aveţi deloc timp la dispoziţie sau nu aveţi obişnuinţă de a va analiză profund mesajul, să aplicaţi măcar filtrul de baza ; înainte de a deschide gură sau a trimite un mesaj email direct, întrebaţi-va : -e bine ? -e adevărat ? -e necesar ? Dacă v-aţi dat răspunsul DA la toate 3, acţionaţi , dacă nu, nu. Amânaţi şi vedeţi ce anume mai e de pus acolo sau dacă mai e necesară comunicarea. Poate e nevoie să adăugaţi blândeţe, sau poate temperare, curtoazie, delicateţe, încredere,curaj, convingere, seriozitate, sau detaliere prin argumente bine puse la punct.
O comunicare important a fi făcută însă lansată impulsiv este un bumerang care va produce o consecinţă neplăcută lansatorului.
Dacă nu vreţi să fiţi victima bumerangului, e necesar să ţineţi cont şi de următoarele :
-Asiguraţi-va că ştiţi pe o scară de la 1-10 cât de mult contează/sau nu pentru dvs. relaţia cu omul cu care comunicaţi .
-Asiguraţi-va că ştiţi exact care mesajul pe care doriţi să îl comunicaţi .
-Asiguraţi-va că e momentul potrivit.
A fi direct are valoare doar atunci când am ascultat foarte atent , am înţeles la nivel mental şi emoţional contextul şi când comunicăm calculat, cu discernământ şi înţelepciune ;când nu suntem tulburaţi şi când mesajul nostru nu este doar impulsiv, rod al creierului reptilian instinctual , ci transcende acest spectru şi e supus unui filtru logic serios.
Nu degeaba suntem creaţi cu 2 urechi şi o singură gură.
Maria Iris HOEPPE este Life, Executive & Group COACH licenţiată de CLI Canada. Cunoscută şi apreciată atât în România cât şi în Franţa, Cehia, Canada şi SUA pentru activitatea susţinută, plină de rezultate. Deţine o licenţă în Drept, experienţă peste 20 de ani în sales şi management şi 12 ani de muncă, instruire şi cercetare în paralel în training, coaching şi dezvoltare personală. Are o familie frumoasă, este vegetariană, iubeşte natură şi cărţile.