Omul din biroul tău care „le ştie pe toate”
Cu toate acestea, nu e niciodată deschis la idei noi sau la colaborări cu alţi oameni şi, cel mai probabil, nu l-ai auzit de prea multe ori rostind cuvintele "nu ştiu".
Deşi poate părea o chestiune banală sau chiar un clişeu, oamenii care "le ştiu pe toate" nu vor face niciodată performanţă în compania ta. Interesantă este totuşi mentalitatea sub care ei acţionează: de cele mai multe ori, sunt convinşi cu adevărat de faptul că deţin adevărul absolut şi chiar dacă nu sunt conflictuali mereu (dar sunt!) vor spune ca tine şi vor face ca ei.
Iată doar câteva semne că ai de a face cu un astfel de individ:
– nu acceptă sub nicio formă să i se spună că a greşit
– dacă i s-a spus acest lucru, reacţionează violent
– monopolizează orice discuţie şi nu ascultă niciun interlocutor
– nu acceptă regulile impuse de altcineva, vrea să le impună doar pe cele proprii
– ia mereu lucrurile personal (pentru că, de fapt, este nesigur pe el)
– se victimizează când lucrurile nu ies aşa cum vrea el
Dar ce e de făcut când acel coleg care "le ştie pe toate" chiar este un om calificat, cu studii la cele mai prestigioase universităţi şi care aduce constant plus valoare companiei tale.
”Există două feluri posibile de a gestiona astfel de situații. Prima: nu îi angajezi sau îi concediezi. Am cunoscut oameni geniali, extrem de competenți, pe care nu i-am angajat. Am avut un puști de la Princeton University în internship acum ceva ani. Era absolut genial, avea o minte senzațională. Nici nu mi-a trecut prin cap să îl angajez. De ce? Nu avea răbdare niciodată să asculte ce îi explic, credea că deține adevărul suprem. Până când i-am spus clar și răspicat că nu îl deține. Că nu mă interesează la ce școală a fost, eu sunt aici de 20 de ani și cunosc compania și domeniul mai bine decât el. O altă modalitate de a gestiona oameni cu egouri uriașe e să îi implici în proiecte în care sunt cu adevărat pricepuți și să eviți să le dai atribuții la care ei se consideră foarte buni, dar de fapt nu sunt. În acest fel păstrezi şi valoarea pe care o aduc companiei şi reduci la minimum daunele pe care le-ar putea produce”, a declarat, pentru Revista CARIERE, Peter Frank, consultant de business şi fost director de marketing al Adevărul Holding.
Citeşte şi Prostia dăunează grav managementului
În acelaşi timp, Michael Kerr, business speaker internaţional şi preşedinte al "Humor at Work" vorbeşte despre confuntarea şi interacţiunea cu astfel de oameni. Kerr este de părere că de fiecare dată când încerci să le explici ceva acestor oameni trebuie să te asiguri că eşti "înarmat" cu argumente pertinente, cu informaţii exacte şi că nu se poate folosi de vreo slăbiciune pentru a întoarce (aparent) situaţia în favoarea atitudinii lui atotştiutoare.
De asemenea, nu le permite să aibă vreodată drepturi mai mari decât ceilalţi oameni din echipă. Orice ar însemna acest lucru. Asta pentru că ei vor interpreta fiecare privilegiu ca o confirmare a faptului că le ştiu pe toate. Şi nu vrem asta, nu?
Nu în ultimul rând, arma "letală" cu ajutorul căreia poţi combate orice conflict şi orice om imposibil de gestionat este umorul. De fiecare dată când vei transforma tensiunea în umor, atmosfera se va destinde, iar vorbitorii nu vor mai simţi greutatea din aer şi se vor putea concentra pe soluţii, nu pe conflict.
"Deşi este extrem de tentant să recurgem la sarcasm atunci când avem de a face cu astfel de indivizi, această variantă nu va face decât să înrăutăţească situaţia. Aşa că în loc să fii sarcastic, trage aer adânc în piept, zâmbeşte şi spune o glumă nevinovată. Şi, cel mai important, repetă-ţi constant că atitudinea lor este inofensivă şi că o folosesc ca mecanism de autoapărare care nu te afectează în niciun fel, de fapt", mai spune Michael Kerr.