“Suntem cu toţii diferiţi. Din fericire” nu este doar sloganul unei cunoscute companii de mobilă, ci şi o realitatea firească pe care nu trebuie să o neglijăm atunci când ne motivăm sau când comunicăm cu oamenii din departament sau din companie. În acest sens, psihologii au inventat cel mai relevant test de personalitate de folosit în mediul profesional: testul D.I.S.C, care se bazează pe patru tipuri de personalitate - Dominant, Influent, Stabil, Conciliant.
Pe scurt, factorii de personalitate DISC sunt caracterizati astfel:
Dominanţă (D) – Spirit de luptător, cu tendinţa de a elimina opoziţia, cu focus pe rezultat si succes
3 caracteristici: competitivitate, autoritate, individualism
Influenţă (I) – Tendinţa de a modela mediul, convinge de anumite valori şi, uneori, prin a-i manipula pe cei din jur
3 caracteristici: sociabilitate, exuberanta, impulsivitate
Stabilitate (S) – Cooperare permanentă cu cei din jur, cu focus pe constanţă şi pe bunul mers al lucrurilor
3 caracteristici: răbdare, control emoţional, previzibilitate
Caracter conciliant (C) – Conştiinciozitate abordarea tuturor responsabilităţilor existente, cu focus pe calitate şi acuratete
3 caracteristici: diplomaţie, adaptabilitate, reticenţă la risc
Important de ştiut este faptul că niciun om nu are doar pe unul dintre aceste caractere, ci fiecare individ în parte este o combinaţie unică de procente din fiecare. Dacă încă nu ştii care e combinaţia ta, poţi face testul AICI. https://www.123test.com/disc-personality-test/
Cum conducem în funcţie de personalităţi
Şi pentru că suntem diferiţi, reacţionăm la stimuli diferiţi, ne supărăm din motive diferite, ne frustrăm în contexte diferite. Este de datoria fiecărui manager să ştie cum să îşi gestioneze oamenii din departament astfel încât să obţină rezultate şi acest lucru este posibil numai dacă ştie cui se adresează şi cum să o facă în funcţie de fiecare individ în parte.
În cadrul seminarului "7 paşi pentru a construi o echipă fantastică" susţinut de Lorand Soaresz Szasz la Bucureşti, am aflat care sunt stimulii la care reacţionează angajaţii în funcţie de fiecare personalitate în parte şi ce îi frustrează pe fiecare.
1. Dominantul
Cum îl motivezi?
- vrea să aibă control asupra propriului context
- vrea să fie apreciat pentru rezultatele excelente pe care le aduce, nu pentru metodele prin care le-a obţinut
- are nevoie de oportunităţi de promovare şi de recompense pentru a atinge obiective
Ce îl frustrează?
- să îi fie încălcată autoritatea
- să intre în rutină
- să raporteze frecvent ceea ce face
- să lucreze sub presiune intensă
2. Influentul
Cum îl motivezi?
- prin şansa de a dezvolta relaţii permanent
- prin oportunitatea de a se exprima liber şi de a-i influenţa pe ceilalţi
- prin recunoaşterea exprimată vădit
Ce îl frustrează?
- munca într-un colectiv în care colegii sunt reţinuţi şi neprietenoşi
- termene fixe şi planificări
- energia negativă şi mediul pesimist
- faptul că nu se poate exprima liber
3. Stabilul
Cum îl motivezi?
- prin posibilitatea de a colabora permanent cu ceilalţi
- printr-o atmosferă relaxantă
- prin răsplătirea loialităţii
- prin posibilitatea de a avea rolul salvatorului permanent
Cum îl frustrezi?
- cu un mediu de lucru instabil
- perturbându-l prin conflictele celor din jur
- intrând în conflict direct cu el
4. Conciliantul
Cum îl motivezi?
- prin posibilitatea de a-şi respecta propriile standarde
- prin controlul asupra calităţii lucrului propriu
- prin recompensarea pentru calitate şi precizie
- prin proceduri logice
Cum îl frustrezi?
- schimbi regulile nejustificat
- îi dai prea puţin timp pentru a livra calitate
- nu îi permiţi să socializeze
Dacă angajaţii sau oamenii din departamentul tău nu au făcut încă testul despre cele 4 tipuri de personalitate, te sfătuim să le dai un mail în care să îi inviţi să o facă. Va fi si distractiv şi util, iar tu vei şti cum să scoţi 100% din ei!
Datele nu mint, dar nici nu menajează. Cifrele care arată o scădere, o nemulțumire sau o performanță ratată sunt, adesea, lăsate „pe mai târziu”. În realitate, acel „mai târziu” costă cel mai mult. Pentru că datele incomode sunt, de fapt, singurele care spun adevărul complet despre o organizație.
Pe 23 octombrie, la Timișoara, Revista CARIERE, în parteneriat cu TotalSoft și MedLife, organizează evenimentul CEO + HR Roundtable: „Educația ca motor pentru business: Cum își formează marii angajatori din vestul țării următoarele generații de profesioniști”.
Brandurile se nasc și dispar cu viteza tendințelor, puține reușesc să-și păstreze identitatea autentică și să crească organic, pas cu pas, timp de două decenii.
Revista CARIERE, singurul produs multimedia dedicat comunității de HR și business din România, cu prezență în trei medii principale (revistă tipărită, platformă digitală și evenimente de specialitate) lansează noul website al publicației: www.revistacariere.ro.
Cushman & Wakefield Echinox, una dintre cele mai importante companii de consultanță imobiliară din România, anunță recrutarea lui Gabriel Vințe în funcția de Business Development Manager în cadrul departamentului Project & Development Services (PDS).
Revista CARIERE continuă rubrica „Longevitate în carieră”, dedicată celor care sfidează trecerea timpului și reușesc să fie un exemplu de succes chiar și la vârste foarte înaintate. Astăzi vă prezentăm reușita lui Jane Fonda.
Wolf Theiss, una dintre firmele de avocatură de top din Europa Centrală, de Est și de Sud-Est, anunță cooptarea Claudiei Popescu în calitate de Partener în cadrul biroului său din București, din data de 15 octombrie 2025.
Colaborările dintre creatorii de conținut și companii se schimbă din ce în ce mai mult. Dacă, până nu demult, influencerii urmau instrucțiuni precise, precum un brief, un ton, un slogan, astăzi sunt ei cei care dau tonul conversației.