De ce vorbirea în public este o abilitate fundamentală în 2020 – BInterviu cu Andrei Dunuță și Oana Novac
Vorbirea în public este una dintre abilitățile fundamentale, pe care oamenii trebuie să și-o dezvolte în 2020 dacă vor să rămână competitivi pe o piață a muncii în continuă schimbare.
Speakings Corporate Cup este una dintre cele mai importante competiții de public speaking din România. La a treia ediție, desfășurată în noiembrie 2019, au participat 15 speakeri reprezentând companii de top din țara noastră. Aceștia au susținut discursuri despre tema ediției – Storytelling în Business – în fața unei audiențe formate din peste 250 de persoane.
Competiția a avut două etape. În prima etapă, cea a discursurilor pregătite, cei 15 vorbitori au urcat pe rând pe scenă pentru a-și împărtăși poveștile și mesajele antrenate alături de Andrei Dunuță. În cea de-a doua rundă, fiecare participant a extras 2 cuvinte pe care le-a introdus într-un speech spontan. Câștigătorii au fost stabiliți prin votul publicului.
Pe podium au urcat:
Locul 1 – Oana Novac, Customer Success Manager, Oracle
Locul 2 – Cristina Avram, Head of Marketing, Avon
Locul 3 – Cezara Cotogoi Muscinschi, General Accounting OPS, Accenture
Așadar, am stat de vorbă cu Andrei Dunuță și cu Oana Novac, căștigătoarea locului 1, despre importanța public speaking-ului, ce înseamnă un discurs reușit și cum te ajută ca profesionist și ca om să-ți dezvolți această abilitate.
***
Andrei Dunuță este Sales & Public Speaking Trainer și Fondator al SPEAKINGS powered by SELFTRUST Academy.
Importanța soft skill-urilor a crescut în ultimii ani. Unde se situează (și de ce) vorbirea în public în topul abilităților pe care trebuie să le aibă un candidat în piața muncii din România anului 2020?
Vorbirea în public este una dintre cele mai importante abilitați pe care să le dezvolți în 2020. Conform studiului Linkedin publicat recent, abilitatea de persuasiune se află pe locul al doilea – este una dintre abilitățile soft care vor conta în anii ce vin. Persuasiune înseamnă să știi să comunici eficient, să îl faci pe interlocutor să înțeleagă de ce propunerea ta este win-win pentru ambele părți. Să reușești să îți vinzi ideile într-un mod relevant și de impact a devenit o prioritate de business, mai ales într-o lume în care tehnologia și inteligența artificială câștigă tot mai mult teren.
Eu cred că, în 2020, vorbirea în public nu mai este un soft skill ci, mai degrabă, un skill fundamental. Și vedem asta și prin investițiile companiilor în programe constante de training de public speaking pentru angajați, care au crescut în ultimii ani. Am lucrat în 2019 în proiecte Speakings cu companii din domenii precum consultanță, banking, FMCG, cosmetice, IT, asigurări care dezvoltă în cadrul companiei proiecte de employee engagement și dezvoltare a acestei abilitați-cheie pentru mediul de business.
Concret, cum ne ajută abilitatea de public speaking în dezvoltarea carierei?
În 2020, vorbirea în public este o competență obligatorie pentru specialiștii care au o componentă de comunicare sau socială în jobul lor: oameni de HR, care au rolul de a atrage noi talente în companie, oameni de marketing și PR sau cei de vânzări și, desigur, echipa de management, care are în mod constant provocări să vândă idei și chiar o viziune în interior și în exteriorul organizației. Pentru cei care au joburi în domeniul IT sau tehnic, această abilitate poate fi un avantaj competitiv.
Din experiența participanților la concursurile Speakings, în care sunt invitați să-și susțină ideile în cadrul companiei, aceasta este o rampă de lansare pentru mulți dintre ei. Avem deja mai multe exemple când tineri abia intrați în organizație au câștigat concursurile interne Speakings și au căpătat încredere să se expună. Prima expunere o aduce și pe a doua și, ușor, ușor, capătă influență în companie – vorbirea în public este un instrument excelent de personal branding. Managementul descoperă oameni cu potențial, care aveau și înainte idei excelente, dar care au acum curajul de a ieși în față. Un câștigător Speakings a fost promovat după acest moment în companie și astăzi recrutează alți tineri valoroși și este keynote speaker la conferințele naționale.
Iar cazurile nu sunt numai din zona tinerilor aflați la început de drum. Există oameni de HR care, după ce au participat la Speakings HR, concursul nostru destinat specialiștilor din această nișă, și-au schimbat poziția la câteva luni distanță și au acum un rol de management. De asemenea, am întâlnit mai multe cazuri de câștigători Speakings care au prins aripi și au plecat pe poziții mai sus în domeniul IT.
Ce alte abilități îți mai dezvoltă public speaking-ul și ce impact are asupra creșterii valorii tale profesionale și personale?
Sunt multe abilitați pe care le exersezi odată cu construirea unui speech pentru un concurs gen Speakings: abilitatea de a-ți gestiona emoțiile în momente de presiune – știm deja că teama de a vorbi în public este una dintre cele mai mari frici ale oamenilor; abilitați de organizare și structurare a informației – pentru a transmite un mesaj acroșant și clar; abilitați de time management, pentru că a pregăti un discurs presupune mai multe etape și să știi să te organizezi atât cu redactarea speech-ului, cât și cu repetiția lui; limbajul nonverbal devine conștient și susține discursul.
Care sunt ingredientele unui speech reușit?
Vorbim despre două mari elemente: strategie și structură.
Strategia presupune ca, la început, să îți pui niște întrebări fundamentale: ce vreau să obțin cu această prezentare și care este mesajul cheie cu care vreau să las audiența la final? Apoi, cine este audiența? Ce știi despre ei din punct de vedere demografic, psihografic (obiceiuri, comportamente), experiență pe subiect. În funcție de informațiile pe care le ai, poți seta mesajul mai bine.
Structura presupune să îți pregătești un început, un mijloc și final. Deschiderea trebuie să aibă o legătură cu închiderea și să se susțină reciproc. Mijlocul trebuie să fie bazat pe argumente raționale și emoționale, iar toate cele trei trebuie să se lege între ele pentru a duce la mesajul cheie stabilit.
Povestește-ne puțin despre parcursul Oanei, așa cum l-ai perceput tu.
Am început lucrul cu Oana pentru concursul de public speaking desfășurat în compania Oracle, unde a luat locul al doilea. A urmat apoi propunerea de a reprezenta organizația la Speakings Corporate Cup și pe care a primit-o cu entuziasm, pentru că a fost nivelul următor pentru ea.
Cum a fost să lucrezi cu ea? Ce ți-a plăcut cel mai mult din interacțiunea cu ea?
Ceea ce am apreciat la ea este ceva ce apreciez mereu când lucrez cu un speaker: să fie deschis la îmbunătățiri și feedback. A fost genul de participant care a dat totul, care s-a implicat 100% în pregătirea speech-ului, cu multe idei, multe întrebări despre ce poate face diferit, cu înregistrări trimise constant.
Care au fost zonele în care a mai avut de lucru?
Atunci când am de-a face cu un om extravert și pasionat de subiect, provocarea este, de obicei, să aduci ordine și structura, pentru ca totul să aibă sens.
Apoi, am dezvoltat împreună povestea din punct de vedere tehnic și am aplicat pașii clasici din modelul 5C storytelling: Context (când și unde are loc acțiunea), Characters (Personajele – cu nume și descriere pe alocuri – în speech-ul ei apare chiar la început un bărbat, cu care poartă un dialog). Al treilea C este Conflictul, care generează suspans. Ultimii 2C sunt Cure – soluția la conflict și Carry out the message – care este morala poveștii, ce s-a întâmplat cu personajul în final și ce putem învăța din asta.
Am lucrat și pe partea de autenticitate, pentru că avea la început tendința de a merge spre o interpretare teatrală, așa că am dozat energia și intensitatea unor momente.
Care au fost elementele care i-au adus marele premiu la Speakings Corporate Cup?
Publicul a apreciat în primul rând avantajele ei naturale – prezența scenică, ușurința interpretării și a fost votată de mulți oameni care nu o cunoșteau, dincolo de colegii din galerie. Asta te aduce pe podium, pentru că fiecare om din public are 3 voturi de dat și, la o audiență de 300 de persoane, se simt toate acele voturi date obiectiv. Apoi, faptul că a investit atât de mult timp în pregătire s-a simțit – Oana vine dintr-o companie în care public speaking-ul este un subiect prezent în cultura companiei, așadar a tratat subiectul cu multă atenție și dedicare.
***
Oana Novac este Customer Success Manager la Oracle. L-a cunoscut pe Andrei Dunuță în primăvara anului trecut, în cadrul competiției interne de public speaking Oracle, când a făcut prima dată public speaking în mod oficial și a câștigat locul al doilea. A devenit apoi reprezentanta Oracle la ediția din toamnă a Speakings Corporate Cup, unde a luat marele premiu. Tema discursului pregătit a fost „Cu toții avem superputeri”.
Care a fost prima ta interacțiune cu public speaking-ul? Când ți-ai dat seama că este nevoie să lucrezi la această abilitate?
Prima mea interacțiune cu vorbirea în public a fost în școala primară, iar profesoara de Limba Română ne dăduse ca temă să scriem despre vacanța de vară.
Nu îmi mai aduc aminte despre ce am vorbit, dar țin minte că eram îngrozită să mă ridic din bancă și să stau în picioare, când ochii colegilor mei erau fixați pe mine.
Am început să lucrez și să iau în serios public speaking-ul pe vremea când lucram în Accenture în Timișoara, unde timp de aproape trei luni am avut de susținut aproximativ 1-2 prezentări pe săptămână. Eram într-un cadru competitiv și mi-am dat seama că ceea ce știam eu despre public speaking nu era îndeajuns pentru a mă diferenția de colegii mei.
Așa am început să studiez arta vorbirii în public și să aplic de una singură Tips & Tricks.
Cum te-a ajutat faptul că ți-ai îmbunătățit vorbirea în public la job și în viața personală? De ce fiecare profesionist trebuie să lucreze la această abilitate?
Primul lucru pe care vorbirea în public l-a adus pentru mine a fost preluarea proiectului intern de Public Speaking din Oracle. Această primă oportunitate a fost urmată de alte ocazii de a prezenta diferite evenimente, cel mai recent fiind concertul de colinde Oracle.
Pe plan personal, prind tot mai mult curaj să încerc lucruri la care înainte nu mă gândeam – cum ar fi să particip la un concurs internațional Toastmasters.
Cred că, în primul rând, este important să înțelegem că a face public speaking nu înseamnă numai să ții un discurs pe o scenă. Pentru mine înseamnă mult mai mult, înseamnă să poți comunica eficient. Indiferent cât de ușor ar părea, nu este, mai ales într-un cadru profesional unde lucrezi cu alți 10 oameni cu personalități diferite și trebuie să îmbraci mesajul într-un mod simplu de înțeles.
Dacă în timpul unei ședințe te-ai simțit vreodată înțeles greșit, e din cauza felului în care ți-ai ales cuvintele. Chiar și numai acesta este un motiv foarte bun să începi să lucrezi cu ține. Este o abilitate în care merită să investeșți timp, vei avea doar de câștigat mai pe urmă.
Cum ai ajuns să participi la Speakings Corporate Cup? Cum ai perceput competiția?
Am ajuns să particip la Speaking Corporate Cup în urma competiției interne Oracle.
Competiția a fost încărcată cu foarte multă emoție și adrenalină. Deși eram foarte concentrată să nu îmi uit discursul, mi-am propus să mă bucur de ceea ce se întâmpla în jurul meu și să întru în atmosfera. A fost o experiență deosebită.
Cum ai reacționat la aflarea veștii că ai câștigat? Ce ai făcut după? Cum ai de gând să folosești această experiență și lucrurile pe care le-ai învățat pe viitor?
Nu mi-a venit să cred când l-am auzit pe Andrei Dunuță anunțând câștigătorul! Mă întrebam: oare mai este o altă Oana în competiție? Apoi mi-am văzut prietenii venind lângă mine pe scenă și mi-am dat seama că despre mine era vorba. După ce toate vuvuzele au tăcut, am simțit că nu mai am energie – am trăit atât de intens întreaga competiție!
Deja folosesc ceea ce am învățat din această experiență și împărtășesc cu alții lecțiile învățate. Cel mai mare câștig pentru mine este că anul acesta mă voi întoarce la liceul unde am învățat și voi avea sesiuni de Public Speaking în programul „Școala altfel”.
Spune-ne ideile principale din discursul tău din finală.
Am avut trei idei principale în discursul cu titlul „ Suntem cu toții niște super-eroi.”
Prima idee, o invitație totodată, a fost să recunoști care sunt oamenii din jurul tău care nu te ridică și nu te încurajează și să îi ții la distanță pentru a putea să te concentrezi pe dezvoltarea ta.
Desigur, mulți super-eroi au câte un „sidekick” și anume un mentor, iar eu am folosit această aluzie pentru a scoate în evidență a două idee: ești un super-erou dacă recunoști că uneori ai nevoie de altcineva să te sprijine.
A treia idee a fost un îndemn să ne uităm la cei din jurul nostru și la superputerile lor pentru că unele pot fi adoptate imediat, cum ar fi să-ți dedici timpul liber altora.