DOUA SECOLE DE ASIGURARI
La inceput
Inceputul secolului al XIX-lea a fost o peri-oada extrem de prospera pentru orasul Trieste din Italia: statutul de port liber, dezvoltarea schimburilor comerciale, cresterea popula-tiei si expansiunea in mediul urban a atras companii si fonduri.
Intr-un astfel de context, industria asigurarilor a progresat in ciuda initiativelor modeste si a mijloacelor financiare reduse. Si totusi, pentru o companie mare, aceasta era cea mai potrivita perioada pentru a-si incepe activitatea in oras – un asigurator aflat in pozitia de a concura cu firme care de ani de zile si-au pus amprenta in celelalte tari din Europa.
Fondatori
Pe 26 decembrie 1831, partenerii fonda-tori Giuseppe Lazzaro Morpurgo, un om de afaceri fascinat de stiinta si practica din asigurari si Giovanni Ritter de Zahony, primul presedinte al companiei au semnat actul de constituire a "Assicurazioni Generali Austro-Italiche". Bazandu-se pe experienta in domeniu, Morpurgo a reusit sa adune in jurul sau un grup de oameni din comunitatea locala de afaceri cu care a lansat proiectul ambitios la care se gandise de multa vreme. Capitalul companiei nou-infiintate a fost de 2 milioane de florini austrieci, o suma de zece ori mai mare decat capitalul subscris al altor companii cu sediul in Trieste. Numele "Generali" a scos in evidenta intentia companiei de a fi activa in toate sectoarele de asigurari.
Primul sediu central al Grupului a fost in Trieste, un oras din nord-estul Italiei, in Palatul Carciotti al carui rol, pe langa cel de management general, a fost acela de a dezvolta afacerile in Imperiul Austriac. In primii ani, expansiunea a fost rapida: s-au deschis agentii in principalele state aparti-nand Italiei inainte de unificare, in cele mai mari orase din imperiu, in Viena, Praga si Pesta, si in cele mai aglomerate porturi din Europa, precum Bordeaux sau Marsilia. In urmatoarele decenii, compania – care dupa rascoala din 1848 impotriva dominatiei austriece a hotarat sa elimine adjectivul "austro-italiche" din denumire, alegand ca emblema Leul Sfantului Marcu – a decis sa se extinda si sa-si consolideze prezenta nu doar in Europa, ci si pe alte continente.
Prosperitate
Aniversarea a cincizeci de ani de existenta a marcat un punct de rascruce in strategia Generali, prin infiintarea sucursalelor. Astfel, companiile infiintate in aceasta perioada au fost Erste Allgemeine in Viena, Anonima Grandine si Anonima Infortuni in Milano, specializate in asigurari pentru grindina si accidente, Generala in Romania si Concorde in Paris. Ultimele decenii ale secolului al XIX-lea, inainte de izbucnirea Primului Razboi Mondial, au reprezentat o perioada de mare prosperitate si rezultate pozitive pentru Assicurazioni Generali. Tot in aceasta peri-oada, compania a lansat o investitie majora in sectorul imobiliar care a permis constructia si achizitia a numeroase cladiri prestigioase care constituie portofoliul sau imobiliar, ince-pand cu cladirea in care se afla in prezent Sediul Central al Generali. Consecintele Celui de-al Doilea Razboi Mondial s-au dovedit a fi grave, razboiul provocand la o reducere semnificativa a prezentei internationale a companiei, prin pierderea structurii sale din Europa de Est. Compania a reusit totusi sa reconstruiasca reteaua de relatii si afaceri, recastigandu-si pozitia pierduta in acea peri-oada.
Activitate
Pe baza experientei de aproape doua secole, Generali deruleaza operatiuni in toate ramurile de asigurari, de la riscuri de masa, cum ar fi RCA auto, la acoperiri sofisticate pentru sectorul industrial si de la simple asigurari de locuinte la nevoile complexe ale marilor companii multinationale.
In lume
Generali isi desfasoara 90% din acti-vitate in Europa, are peste 54 de milioane de clienti si se numara printre liderii sectorului de asigurari de viata. Prezent in majoritatea statelor europene, Generali Group este lider de piata in Italia si detine pozitii-cheie in Germania, Franta, Austria, Spania si Elvetia. Dupa o absenta de aproape o jumatate de secol, Grupul s-a intors in Europa Centrala si de Est cu o strategie care i-a permis sa construiasca in doar o decada noi baze in noua tari si sa castige cote de piata mari. In ultimii ani, Generali Grup a privit cu interes spre Orientul Indepartat, convins de perspec-tivele de dezvoltare ale acelei zone. Astfel, compania si-a inceput activitatea in Filipine si Thailanda si a patruns pe piata chineza si pe cea indiana. De asemenea, Grupul si-a consolidat pozitia in America Latina, unde are o prezenta prospera. Trebuie spus ca actualul presedinte al Grupului este itali-anul Antoine Bernheim, care a mai detinut aceeasi functie in perioada 1992-1995, post pe care a revenit in 2002.
In Romania
Istoria Grupului Generali in tara noastra incepe in anul 1835, odata cu infiintarea primei sucursale in cel mai mare oras comer-cial romanesc al epocii, Braila. In 1899, soci-etatea isi muta sediul la Bucuresti, iar apoi isi schimba numele in Generala – Societate Romana de Asigurari Generale. Societatea cunoaste o dezvoltare rapida, astfel incat, in anul 1935, Generala devine numarul unu pe piata asigurarilor din Romania. In anul 1948, din cauza contextului politic, Grupul Generali este fortat sa se retraga de pe piata est-euro-peana, pentru ca in 1993 sa revina. Astfel se infiinteaza societatea Generala Asigurari S.A., avand capital mixt italiano-roman. In anul 1999, Generali Holding Vienna preia pachetul majoritar de actiuni, numele compa-niei devenind Generali Asigurari.
Sigla
In secolul al IV-lea I.Hr., "leul inaripat" era utilizat de cuceritori pentru a simboliza "conducatorul pe pamant (leul) si in cer (vulturul)". Mai tarziu, in secolul al IX-lea dupa Hristos, venetienii au adus moastele Sf. Evangelist Marcu din Alexandria in Venetia si au transformat leul inaripat din simbol militar intr-unul religios – simbol al Sf. Marcus Evanghelistul. Sfantul Marcu a devenit astfel protectorul Venetiei.
Simbolistica leului inaripat care isi tine laba pe o carte inscriptionata cu textul "Pace tie Marcus, Evanghelistul meu" este una a pacii, fapt ce a determinat Generali sa adopte ca sigla, in anul 1848, Leul Sfantului Marcu, pe care il pastreaza si astazi. Trebuie spus ca Leul Sfantului Marcu este o repre-zentare zoomorfa a unui leu inaripat care apare pe efigii, reprezentari iconografice sau stindarde.