Dragoș Stanca, explicând succesul fake news: „Adevărul e opțional, traficul e crucial”
Creșterea volumului de știri, dar și înclinația oamenilor spre știrile negative au susținut fenomenul fake news care a „explodat” în ultimii ani, a explicat Dragoș Stanca, expert digital media, în cadrul evenimentului Future Summit ce s-a derulat zilele trecute în București.
Față de acum câțiva ani, volumul de știri a crescut enorm, iar unde există multă informație e loc și de multă minciună și manipulare. „Ceea ce s-a schimbat față de acum câțiva ani este că într-un singur an se produce o cantitate de știri ce era anterior generată în sute de ani”, a explicat Dragoș Stanca.
Știrile false au succes și pentru că oamenii au o predispoziție spre asimilarea informației. În ultimul timp au apărut chiar servicii ce exploatează această înclinație și care mijlocesc manipularea prin intermediul știrilor. „Avem o înclinație organică să asimilăm informația. Tehnologia poate fi folosită pentru a influența persoanele apropiate și au apărut chiar servicii dedicate care se folosesc de predispoziția aceasta. Cel mai bun exemplu este The Spinner, un serviciu care îți permite să controlezi informația la care are acces o persoană apropiată influențând-o astfel, subliminal. Cum funcționează The Spinner? O rețea de psihologi alege titlurile relevante pe o anumită temă. Ulterior, este trimis un link persoanei vizate. În momentul în care aceasta accesează linkul, va fi bombardată doar de știri din respectiva categorie, respectiv știri care ar trebui să o influențeze să ia o anumită decizie, de exemplu”, a explicat expertul în digital media.
Totodată, oamenii sunt atrași de știrile negative, iar autorii fake news cunosc prea bine acest lucru. „Avem un pesimism bias (înclinație spre pesimism) și suntem legați de știrile negative pentru că, pe vremuri, de acestea depindea chiar viața. If it bleads, it leads. Așa că, în timp, fake news au ajuns să se plieze perfect pe bad news. Adevărul e opțional, traficul e crucial”, a mai spus Stanca.
Niciunul dintre elementele care ajută la răspândirea fake news n-ar fi avut însă succes dacă n-ar fi existat Internetul, cu nu mai puțin de 5 miliarde de utilizatori în întreaga lume. Oamenii s-au obișnuit să culeagă informația de pe Internet și apelează prea puțin la presa tradițională, cea tipărită. Prin urmare, și banii din publicitate au virat spre online. „Presa de calitate se alege cu costurile, în timp ce Facebook ia banii. După ce Google și Facebook înghit fondurile din publicitate, pentru presa tradițională rămân 23 de eurocenți dintr-un euro. De exemplu, Google câștigă 6 milioane de dolari din publicitate pe oră, în timp ce Facebook câștigă 15 milioane de dolari pe oră. Nu mai puțin de 5 miliarde de persoane au conexiune la Internet”, a subliniat specialistul.
Cum ne ferim de fake news
Când fenomenul fake news are atâția „susținători”, ce ne mai rămâne de făcut? O soluție ar fi învățăm cum pot fi depistate fake news, apelând la regulile care definesc o știre. „Știrea este o informație certificată din 2-3 surse, răspândită de o entitate ce poate fi trasă la răspundere, și care a fost dezbătută și cu oameni care au o altă opinie”, a explicat Stanca.
Există și alte soluții. „De exemplu, Facebook ar putea separa știrile ce provin din surse autorizate de contentul generat de prieteni. Totodată, copiii pot fi învățați de părinți să recunoască un fake news, iar reclamele ar trebui direcționate mai mult spre suporturi media care furnizează content de calitate”, a sugerat specialistul.