Concurenta… te priveste
Cu ochii pe noi, cu urechile facute palnie si cu mana in buzunar, gata sa cumpere, sa investeasca, sa inghita. Si poti fi sigur, domnule director, ca oamenii de afaceri nu se rezuma sa citeasca in presa sau in Monitorul Oficial ceea ce am vrea noi sa se stie despre business-ul romanesc. Pentru Occident, Intelligence Competitive nu mai e de mult un sport extrem. Este o activitate curenta si foarte serioasa de culegere a informatiei despre piata si despre concurenta. Companiile care se respecta angajeaza oameni cu vechi state in analiza si cercetarea business-ului sa afle tot ce misca in sfera lor de interes. Lucru pe care trebuie neintarziat sa-l facem si noi. Daca exista in organigrama unui competitor un top manager nemultumit pe care am vrea sa-l atragem la noi? Daca cei de la concurenta pregatesc lansarea unui nou ambalaj, cum am putea contracara efectul pe piata? Daca aflam ca au probleme financiare – sunt deci defensivi – si constatam ca ar fi potrivit sa le atacam distribuitorii si sa-i aducem de partea noastra? Ar fi cazul sa luam in serios munca de informare.
Imediat dupa Revolutie, romanii au inceput sa se miste. Banii erau putini, informatia saraca. Se aflase doar ca in Turcia se cauta rulmentii. Valuri, valuri de viitori oameni de afaceri romani isi umpleau Daciile cu bucatelele de metal lucitor si plecau sa le vanda la Istanbul. Cand s-a aflat, in fine, ca piata turca a fost saturata, multi romani falimentasera deja prima lor afacere.
Asa ceva nu mai poate sa se intample acum, e istorie. Acum stim ca business inseamna informatie si ca informatia inseamna bani, iar banii inseamna putere. Nu mai putem ignora nici valoarea informatiei, nici riscul de a nu o avea si nici faptul ca suntem sub lupa. Asa ca, domnule director, pune-ti in agenda zilei de maine infiintarea propriului serviciu de Intelligence Competitive. Poimaine s-ar putea sa fie prea tarziu!