Motivarea
Cele care au ca punct de plecare nevoile, trateaza resorturile care imping oamenii sa munceasca. Conform psihologului Abraham Maslow, nevoile oamenilor pot fi ierarhizate, de la baza catre varf, astfel: nevoi fiziologice, nevoi de siguranta, nevoi de apartenenta, nevoi de stima si nevoi de autoimplinire. Categoria de nevoi nesatisfacuta aflata la cel mai scazut nivel are potentialul motivational cel mai inalt. Clayton Alderfer a comprimat setul celor cinci nevoi identificate de Maslow, in doar trei categorii: nevoi de existenta, relationale si de dezvoltare (ERD). Ceea ce diferentiaza teoria ERD de cea a lui Maslow este sublinierea ca daca nevoile de nivel superior nu sunt satisfacute, creste dorinta oamenilor de a-si satisface necesitatile de ordin inferior. Pentru David McClelland, obiectul studiului s-a concentrat pe conditiile in care anumite nevoi conduc la niste modele particulare ale motivatiei.
Nevoile asupra carora a insistat McClelland, de realizare, afiliere si putere, sunt numai unul dintre determinantii comportamentului, care este influentat si de valori personale, obiceiuri, abilitati ca si de ocaziile din mediul inconjurator.
In timp ce teoriile bazate pe nevoi focalizeaza pe ceea ce motiveaza oamenii, teoriile procesuale pun accentul pe felul cum apare motivatia. Din categoria teoriilor de proces, amintim aici teoria asteptarilor si teoria echitatii. Prima dintre ele spune ca motivatia este dependenta de rezultatele pe care oamenii asteapta sa le obtina in urma actiunilor lor. Ipoteza de lucru pentru teoria echitatii este aceea ca motivarea isi are sursa in compararea eforturilor pe care cineva le face intr-un anumit job si a recompenselor pe care le obtine, cu cele similare altei persoane aflata in acelasi context.
Nu contest relevanta si actualitatea discutiilor asupra factorilor de motivare extrinseci, care tin de organizatie, de mediul de munca extern sarcinii. In opinia mea, insa, motivatia intrinseca, ce tine de relatia directa dintre angajat si munca lui, continua sa ramana cea mai importanta. Interesul absolut in chiar activitatea prestata, sentimentele de realizare, implinire, provocare si competenta legate de job-ul propriu-zis sunt comandamentele in numele carora ar trebui sa actioneze orice angajat.