Cele trei forțe ale succesului
Într-un ocean de indiferență (a sistemului) și îngrijorare (a societății), într-o perioadă în care să știrbești reputația școlii pare că a devenit o conveniență pentru cei incapabili să-și recunoască greșelile și neputința, vedem tot mai des cum, din loc în loc, se ridică insule de normalitate. Oameni și școli pentru care Educație înseamnă mai mult decât acumularea de informații academice, note și pregătirea pentru examene. Oameni și școli pentru care Educație înseamnă formarea și dezvoltarea de abilități, valori și comportamente, adică pregătirea elevului pentru viață și formarea unui caracter sănătos. Școli în care resursa umană are trei componente cheie: elev- profesor-părinte și în care relațiile au la bază trei piloni: încredere, respect reciproc și cooperare. Școli în care leadershipul este un rol asumat și de Directorul școlii dar și de Părinte.
O astfel de școală este Liceul Teoretic „Dr. Mioara Mincu”, o unitate de învățământ privată pentru care misiunea, viziunea și valorile sunt construite și susținute de trei forțe cheie: școala, familia și comunitatea. Despre leadership în educație am stat de vorbă cu prof. Anca Celina Grecu, Directorul Liceului Teoretic „Dr. Mioara Mincu”.
În această perioadă guvernată de schimbare, care a fost cea mai mare provocare de leadership, cât de dificil a fost să luați decizii?
În calitate de lider al unui liceu privat, am oportunitatea de a influența și de a crea schimbări semnificative pentru elevii, profesorii și școala noastră. Inițiativele, strategiile și prioritățile noastre pe care le dezvoltăm în contextul și spațiul intern al școlii țin cont de contextul extern și mediile în care se află școala și elevii, iar deciziile se iau în interesul elevilor și mai ales în sprijinul predării și învățării.
Din poziția unui lider de școală am de făcut alegeri cu privire la momentul în care iau decizii, în mod autonom sau colaborativ. Caut cât de mult să implic oamenii sau să distribui conducerea pentru a aborda anumite provocări. Nu există un singur stil de conducere sau de luare a deciziilor. Există mai multe opțiuni, iar selectarea uneia sau alteia, depinde de context.
Gestionarea timpului este cheia pentru a fi la curent cu cerințele rolului meu. Fiind o persoană organizată, îmi pot gestiona mai bine timpul și resursele, ceea ce mă ajută să fiu mai eficientă. De asemenea, capacitatea de adaptare este necesară deoarece mediul școlar este în continuă schimbare, iar liderul ține pasul cu aceste schimbări și se asigură că oferă personalului, elevilor și părinților informații exacte.
Ce înseamnă a fi un lider eficient? Există vreo asemănare între a fi un părinte bun și a fi un lider bun? A fi un lider eficient înseamnă a găsi un bun echilibru între autonomia sa și autoritatea echipei, iar cei mai de succes conducători sunt cei care au capacitatea de a angaja și de a dezvolta talentele altora. A fi un părinte bun seamănă mult cu a fi un lider bun, prin faptul că trebuie să creezi o cale pentru ca cei aflați în sarcina ta să reușească. La fel ca liderul unei echipe, părintele este interesat de dezvoltarea copiilor, arată încredere în abilitățile lor și trebuie să le ofere instrumentele de care au nevoie pentru a depăși obstacolele și a reuși.
Cât preț puneți pe parteneriatul școală familie?
În Liceul Teoretic „Dr. Mioara Mincu” parteneriatul școală – familie este esențial. Sprijinirea implicării active a familiilor în predarea și învățarea la școală ajută educația copiilor în mod activ și semnificativ. De aceea este esențială depășirea granițelor tradiționale ale școlii, pentru a influența părțile cheie, cum ar fi familiile, comunitatea, în scopul realizării viziunii școlii.
Atunci când familiile petrec timp la școala copiilor lor pentru orice eveniment, acel timp este prețios. Familiile pot demonstra o atitudine pozitivă față de școală și învățare și pot crea entuziasm pentru a învăța lucruri noi. Părinții pot face voluntariat la școală, pot preda la o clasă cursuri Masterclass, pe teme specifice profesiilor lor, pot sponsoriza o activitate sau se pot alătura organizației de părinți. Ei oferă o varietate de materiale și își încurajează copiii să se joace și să exploreze.
Spuneați că și părintele este un lider. Așadar, pe ce trebuie să se concentreze părintele în relația cu copilul său?
În relația cu copiii, părinții trebuie să se concentreze pe construirea relației și a încrederii. Încrederea este ingredientul esențial, care stă la baza tuturor relațiilor și se câștigă prin acțiuni și interacțiuni. Un lider poate demonstra încredere prin manifestarea competenței, bunăvoinței și integrității. La fel și părinții. Întotdeauna părintele va câștiga încrederea copilului dacă își va respecta promisiunile și va evita să penalizeze greșelile. Pentru stabilirea unei culturi a încrederii și respectului, părintele va fi abordabil, va asculta activ, își va arăta propria vulnerabilitate, va demonstra că prețuiește și încurajează contribuția și perspectiva copilului. Exact cum face un lider cu echipa lui.
Cât de important este într-o școală să construiești relații sănătoase, pe orizontală și pe verticală?
Asigurarea siguranței psihologice permite claritatea gândirii, atenuează eșecul și promovează inovația. Atunci când un copil se teme să vorbească despre problemele pe care le are, această teamă limitează capacitatea creierului de a explora și de a rezolva probleme. Cercetările arată că atunci când creierul este activat de frică, este mai puțin probabil ca oamenii să accepte sarcini noi. De aceea, un lider de succes construiește și menține relații pozitive între toți membrii comunității. Atunci când liderul de școală are o relație bună cu personalul, el poate comunica mai bine așteptările și poate oferi sprijin. Relațiile pozitive depind de încredere, respect și cooperare. Promovarea unor astfel de relații ajută la crearea unei comunități școlare pozitive în care elevii pot învăța.
Cum putem să-i facem pe copiii noștri să ne urmeze?
Așa cum marii lideri îi inspiră și îi motivează pe alții, la fel procedează și părinții implicați. Este cunoscut modul în care copiii învață cum să reacționeze la diferite situații urmărindu-ne. Când modelăm comportamentul pe care vrem să-l adopte copiii noștri, avem mai multe șanse să avem succes.
Părinții pun în practică în mod natural abilitățile de conducere tot timpul, încercând să-i motiveze pe copii să rezolve orice sarcină dată acasă sau la școală. Copilul crește și se dezvoltă atunci când simte că are puterea de a schimba evenimentele care se întâmplă în viața lui. Cu cât se simt mai capabili de succes, cu atât sunt mai mari șansele ca ei să depună efort pentru a-și atinge obiectivele și să aibă o carieră de succes.
Leadershipul modern se concentrează pe conducere într-un mod care încurajează creativitatea, inovația și gândirea critică, în timp ce conducerea tradițională se bazează adesea pe metode și moduri de a face lucrurile stabilite. Părinții îmbină permanent cele două stiluri de leadership în relația cu copiii lor, în funcție de situație. La fel facem și noi în organizațiile pe care le conducem. Adaptăm mereu stilul de leadership pentru a se potrivi contextului particular și provocărilor specifice cu care ne confruntăm.
Educația înseamnă mai mult decât predare, ascultare, examene și note. Care sunt, de fapt, prioritățile școlii dvs, ce înseamnă, de fapt, educație pentru școala dvs?
În Liceul Teoretic „Dr. Mioara Mincu” prioritățile noastre sunt atât starea de bine a elevilor, cât și realizările academice ridicate. Grupele de studiu sunt formate din 15 elevi, există consilieri școlari și vocaționali dedicați fiecărei clase, care răspund nevoilor elevilor și păstrează o permanentă relație cu părinții. Programele de autocunoaștere, creșterea motivației și a încrederii în sine, identificarea profilului vocațional, orientarea în carieră, toate sunt incluse în oferta Centrului de consiliere vocațională și coaching soft skills, centru existent în cadrul liceului.
Dezvoltând abilitățile hard, care țin de științe, dar și pe cele soft (inteligența emoțională și socială), ajutăm elevii să obțină performanța academică și succesul în carieră.
Într-un liceu particular în care punem accent pe Educația pentru Știință și Sănătate, implementarea acestor programe este posibilă, iar rezultatele se văd. De altfel, dorim să le oferim copiilor astfel de programe de succes încă de la clase mai mici, de aceea am și lărgit oferta educațională prin lansarea nivelului gimnazial începând din anul viitor școlar.
Față în față cu provocările viitorului, deopotrivă părinți și educatori, îmbinăm leadershipul tradițional cu cel modern, pentru a clădi viitorul copiilor noștri.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 284
Pentru abonare, click aici