HR și cultura organizațională
În ultima vreme auzim tot mai des că angajații sunt atrași în companii, pe lângă salarii și de o cultură organizațională sănătoasă. Mediile toxice de muncă sunt blamate, atât la ieșirile angajaților în oraș, cât și pe internet. Accesul la informații acum este mult mai facil și veștile călătoresc mai repede.
În calitate de HR poți să ”ajuți” aceste vești să fie unele care să facă cinste companiei pentru care lucrezi, mai degrabă, decât să apară pe lista neagră a companiilor.
A fi referent de resurse umane înseamnă mult mai mult decât recrutare și introducerea datelor în Revisal.
Înseamnă a avea grijă de cultura organizației în care lucrezi și de a da vestea despre aceasta mai departe: atât în procesele de recrutare, cât și cu ajutorul angajaților. Aceștia din urmă, dacă se simt apreciați, vor povesti mai departe despre companie și astfel vor atrage noi candidați în care au încredere că se potrivesc cu ceea ce urmează să experimenteze. Cele mai valoroase recrutări se fac prin recomandări și asta se știe.
Cât de mult contează cu adevărat cultura organizațională și care este rolul HR-ului în formarea ei vei afla azi. Apoi, recomandarea noastră este să înveți bune practici în acest sens, să le prezinți managerilor și mai apoi să începi să le pui în practică spre binele tuturor.
HR și implicarea în cultura organizațională
Există o serie de pași pe care îi poți face, în calitate de persoană care se ocupă cu resursele umane într-o companie pentru a dezvolta, păstra și da mai departe o cultură organizațională sănătoasă.
1. Ia inițiativă atunci când începeți procesul de elaborare a valorilor organizaționale
Valorile organizaționale derivă, atât din cele ale managerilor, cât și din cele ale angajaților. Este foarte important ca, atunci când începi să le pui pe hârtie, să faci un sondaj în rândul acestora, iar cele care se regăsesc cel mai des să fie plasate în lista de valori și, mai ales, puse în practică.
Degeaba ai o listă mai lungă sau mai scurtă cu valori dacă ele nu sunt puse și în practică. Iar atunci când sunt încălcate, trebuie readuse în fața celor care au uitat de ele.
2. Atunci când ești într-un proces de recrutare nu uita să scoți în față aceste valori
Au trecut acele vremuri în care oamenii mergeau de la o companie la alta doar pentru un salariu mai mare. Acum, din contră, sunt dispuși să renunțe la o parte din bani în avantajul unei culturi organizaționale sănătoase.
Odată cu schimbarea generațiilor și valorile acestora s-au schimbat și joacă un rol mult mai important decât până acum. Acum campaniile de recrutare trebuie să fie bazate pe valori și cultură mai mult decât pe salariu și beneficii.
3. Monitorizează cultura organizațională cel puțin o dată pe an
La fel cum și în viața personală valorile se pot schimba odată cu trecerea timpului – și acesta nu este un lucru greșit -, la fel se poate întâmpla și în cazul companiilor. Tu, în calitate de referent HR, trebuie să măsori an de an cum cultura organizațională se potrivește atât cu managementul, cât și cu restul colegilor.
Dacă unele valori s-au schimbat, acest lucru trebuie să se simtă și în viața profesională și trebuie să fie toată lumea anunțată de modificări.
4. Creezi un mediu de lucru sănătos și care încurajează creșterea
Dezvoltarea – atât cea personală, cât și cea profesională – este deosebit de importantă pentru fiecare persoană în parte.
Tocmai de aceea, persoana de la HR din fiecare companie ar trebui să ia pulsul colegilor și să îi întrebe care sunt nevoile lor din acest punct de vedere. Cel mai important, însă, este să se țină cont de ele și ca toată lumea să fie importantă pentru companie, nu să reprezinte doar încă un număr pe un contract.
Cultura companiei este un instrument prin care se poate măsura și satisfacția angajaților. Ai grijă ca cea din compania alături de care lucrezi să fie una sănătoasă, iar acest lucru se va reflecta atât în cadrul acesteia, cât și în afară.
Credite foto: unsplash.com