Multilingvismul, un avantaj competitiv încă din liceu

Educația lingvistică devine un pilon de bază al sistemului european. În 2022, peste 60% dintre liceenii din UE au studiat cel puțin două limbi străine, potrivit celor mai recente date Eurostat. România se numără printre campioanele continentale, cu o acoperire aproape completă în rândul elevilor din ciclul superior de învățământ în ceea ce privește multilingvismul.
România se remarcă printr-un procent extrem de ridicat de elevi de liceu care studiază cel puțin două limbi străine. Potrivit Eurostat, 98,9% dintre elevii români din învățământul general superior urmează cursuri de multilingvism. Acest procent se apropie de acoperirea totală și plasează România printre cele mai performante țări din Uniunea Europeană. Franța conduce clasamentul cu 99,7%. Este urmată de Slovacia și România, aflate la egalitate, și Cehia cu 98,8%. Astfel, România se află într-un nucleu de state în care învățarea a două limbi sau mai multe nu mai reprezintă o excepție, ci regula.
CITEȘTE ȘI: Antreprenoriat în educație: Cum construiești o soluție AI-first
Situația este cu atât mai notabilă în învățământul vocațional, unde România conduce întregul clasament european. Aici, 97,1% dintre elevii înscriși studiază cel puțin două limbi străine. Finlanda urmează la distanță cu 86,1%. Polonia și Luxemburg se apropie de 75%. Această performanță reflectă o politică educațională coerentă. Totodată, reprezintă o percepție crescută asupra valorii cunoașterii limbilor în dezvoltarea personală și profesională.
Disparitățile rămân semnificative în întreaga Uniune
În ciuda acestor rezultate încurajatoare, Europa rămâne divizată în privința accesului egal la educație lingvistică. La polul opus, Portugalia înregistrează cel mai mic procent: doar 7,5% dintre elevii din învățământul general superior urmează cursuri pentru două sau mai multe limbi străine. Irlanda se află într-o situație similară, cu doar 9,4% dintre elevi incluși în acest grup, în timp ce Italia atinge 24%. Aceste diferențe dramatice arată că accesul la formare lingvistică nu se distribuie uniform în cadrul Uniunii și depinde puternic de prioritățile naționale.
În total, la nivel european, 60,8% dintre elevii de liceu general studiază cel puțin două limbi. Această cifră rămâne stabilă față de 2021, când procentul a fost de 61%, și reflectă un efort constant, chiar și în contextul schimbărilor educaționale post-pandemie. În învățământul vocațional, media europeană scade la 38,9%, ceea ce accentuează importanța rezultatelor obținute de România.
Engleza domină învățământul, dar alte limbi câștigă teren
Engleza rămâne, fără concurență, limba străină cea mai studiată în liceele din Uniunea Europeană. În învățământul general superior, 96,3% dintre elevi o studiază, în timp ce în cel vocațional procentul scade la 76,3%. Pe locurile următoare se află limba spaniolă (27,1%), franceza (21,9%) și germana (21,4%). În școlile vocaționale, aceste proporții se modifică ușor, cu germana și franceza care urcă pe poziții mai importante decât în general. Aceste date evidențiază o deschidere către diversitate lingvistică, dar și o confirmare a dominației culturale și economice anglofone.
„Cerinţele angajatorilor cu privire la limbile străine pe care candidaţii trebuie să le cunoască au crescut în ultimii ani din punct de vedere al specificităţii … Cunoaşterea altor limbi străine pe lângă engleză se conturează drept un avantaj competitiv pentru candidaţi,”, spune Mihaela Stoian, Marketing Specialist, ManpowerGroup România.
O direcție de viitor pentru educația europeană
Multilingvismul contribuie la mobilitate, încredere și adaptabilitate profesională. Elevii care învață două sau mai multe limbi obțin avantaje reale în admiterea la universități străine, în programe de schimb și în angajare. În plus, studiul mai multor limbi stimulează memoria, concentrarea și gândirea critică. Datele Eurostat confirmă că acest tip de educație nu aparține viitorului, ci prezentului.
România se află deja într-un cerc restrâns de state care privesc educația lingvistică drept o investiție strategică. Această alegere va continua să influențeze pozitiv integrarea profesională a tinerilor și poziționarea țării într-un context economic tot mai globalizat.
Foto: ID 122522340 © Ammentorp | Dreamstime.com