Oana SCARLAT: „Guvernanța corporativă se confruntă cu schimbări majore de paradigmă”
EXEC‑EDU, lider pe piața de executive education din România, lansează un portofoliu de cursuri destinate pregătirii organizațiilor care doresc să își crească competitivitatea prin profesionalizarea consiliilor de administrație. Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU, ne‑a povestit despre aceste cursuri, cui se adresează, ce nevoie i‑a determinat să lanseze acest program, dar și despre transformările pe care le‑a adus pandemia în mediul antreprenorial românesc.
Lansați un portofoliu de cursuri destinate pregătirii organizațiilor. Cine va participa la aceste cursuri? Ce nevoie ați descoperit în piață care v-a determinat să lansați acest program?
Prin programele nou lansate, ne adresăm atât membrilor de board din companii mature, listate sau care vor să se listeze la bursă, cât și antreprenorilor cu o dezvoltare accelerată, din zona tech sau din alte industrii în creștere, dar și din ONG‑uri.
La cursuri pot participa antreprenori, membri CA sau persoane care acced la o poziție în CA, directori executivi (CEOs), directori financiari (CFOs) și orice alți manageri care intră în contact cu consiliile de administrație, secretari generali, analiști financiari și alți stakeholderi cu rol de supraveghere.
Am creat acest program pornind de la discuţiile cu absolvenții noștri, antreprenori ale căror companii au ajuns într‑o etapă de dezvoltare care necesită corporatizarea și profesionalizarea consiliilor de administrație. Ne propunem să susținem acest demers prin pregătirea de membri de board care să fie capabili să îi susțină în luarea unor decizii tot mai complexe și riscante, în această perioadă volatilă, în care guvernanța corporativă se confruntă cu schimbări majore de paradigmă.
Ce transformări a adus pandemia în mediul antreprenorial românesc?
Unul dintre motivele pentru care companiile au devenit interesate de constituirea unui CA este maturizarea mediului antreprenorial românesc, care este foarte dinamic. După o criză pandemică fără precedent pe care mulți au depășit‑o cu succes, antreprenorii și‑au crescut afacerile, reușind să atragă investiții și finanțări. Au avut loc vânzări, fuziuni și achiziţii, au apărut noi oportunități și nișe, în timp ce alte segmente s‑au restrâns sau au dispărut complet.
În acest context, este necesară alinierea la bunele practici globale și formarea de consilii de administrație performante, care să susțină fondatorii afacerii în a gestiona mai ușor riscurile, beneficiind de consilierea unor profesioniști cu experiență. Tendința apare și în contextul în care tot mai multe afaceri de familie se dezvoltă, de asemenea, fiind necesară o tranziție către succesorii mai tineri, astfel că și aceștia au nevoie să își ia alături alți profesioniști care să îi susțină în luarea deciziilor. Nu în ultimul rând, remarcăm o dezvoltare accelerată și în rândul unor companii din domeniul tehnologiei conduse de antreprenori de 20‑30 de ani care, la rândul lor, își doresc un board puternic și care să le înțeleagă modelul de business.
De cine vor fi susținute cursurile și când va avea loc primul modul?
Programul adresează competențe precum rolul și responsabilitățile membrilor din consiliile de administrație, aspectele legale și instituționale ale guvernanței, bunele practici legate de remunerare, auditare sau risc, negociere, strategie, leadership. Cursurile sunt susținute de cei mai buni specialiști de pe piață, practicieni recunoscuți pentru experiența și pregătirea lor. Primul modul, Consiliul de administrație și membrii săi, susținut de prof. dr. Violeta Ciurel, va avea loc în 29‑30 septembrie, pe parcursul a 2 zile intensive, dar poate fi organizat și la cerere, pentru companii care își doresc un program special adresat membrilor săi de board.
Care sunt tendințele anului 2023 legate de preocupările membrilor de board?
Printre tendințele anului 2023 legate de preocupările membrilor de board, se remarcă nevoia de eficientizare și imparțialitate a CA, accentul pus pe guvernanța tuturor stakeholderilor, focus pe diversitate și incluziune în recrutarea membrilor, crearea unor structuri de compensare și bonusare competitive și, nu în ultimul rând, adaptarea la digitalizare și securitate cibernetică.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 284
Pentru abonare, click aici