Vocea Elevilor. Școala ideală pentru adolescenții anului 2020
Profesorii să iasă din zona de rutină și confort și să devină mentori!
Școala online a pus la grea încercare educația, iar în urma acestui ”experiment”, elevii trag încă o dată un semnal de alarmă în privința necesității schimbării întregului sistem. Își doresc ca evaluarea să fie făcută mai mult pe baza proiectelor practice, creative, și vor ca profesorul să le fie prieten, să treacă de bariera clasică, în care este rigid, un simplu emițător, ce nu are timp să le aștepte feedback-ul. Pentru toate acestea însă, mai înainte de orice, este nevoie de schimbarea mentalității, iar cel care o va putea produce, prin modul lui de a se raporta la elev, la menirea sa și la misiunea sistemului este chiar profesorul.
De fapt, care este menirea unui dascăl și cum arată școala ideală pentru adolescenții anului 2020? Având în spate opiniile a 600 de elevi de gimnaziu și liceu, Marilena Gheorghe, director executiv SuperTeach, are răspunsuri pentru aceste întrebări.
Un mentor, un tovarăș de drum în pregătirea pentru viață
De-a lungul timpului, elevii au tot reclamat că metodele de predare-învățare sunt învechite, că nu-i stimulează, că nu există interacțiune între profesor și elev, ci o raportare inegală, emițător – receptor. Nici profesorii nu sunt mulțumiți, și ei și-ar dori să pună mai mult accent pe practică, doar că nu au timp de experimente din cauza materiei mult prea stufoase.
Studiul Vocea Elevilor, realizat de SuperTeach, un ONG din domeniul educațional, a strâns opiniile a 600 de elevi din clasele VII-XII, acolo unde predau profesorii din comunitatea organizației. Concluzia studiului este că elevii anilor 2020 cer schimbarea sistemul de educație, știu cum trebuie să arate școala ideală, dar, mai ales, cum ar trebui să fie profesorul: un mentor care să îi ajute să facă performanță și care să le fie tovarăș de drum în pregătirea pentru viață.
Concret, conform studiului, 82% dintre elevii chestionați susțin că le-ar plăcea să fie evaluați pe baza proiectelor creative, iar 71% pe baza proiectelor făcute în echipă. Ei consideră modalitatea de notare clasică, prin ascultarea lecției și verificarea testelor, ca fiind una învechită. Mai mult, 83% dintre ei vor să aibă o relație de prietenie cu profesorul, adică vor ca acesta să treacă dincolo de materia pe care trebuie să o predea, să se aplece asupra nevoilor și necesităților lor reale.
Marilena Gheorghe ne-a explicat, pornind de la aceste date, cum ar arăta sistemul de învățământ. Unul în care, cu siguranță, dacă s-ar ține cont de cerințele elevilor, s-ar înregistra un salt enorm: ”Școala ar fi un loc în care se învață cum funcționează lumea. Un mediu în care ne putem îmbunătăți pe noi înșine și mediul înconjurător. Sistemul de învățământ ar permite să explorăm fiecare aspect al vieții și ne-ar putea conduce către orice dorim să facem în viață. Pentru că viața este o experiență continuă de învățare, iar educația este o parte importantă a acestui lucru”.
Cu ce să înceapă schimbarea?
Cu ce ar trebui să se înceapă schimbarea sistemului educațional, pentru a avea școala potrivită pentru elevii anului 2020?
Directorul executiv SuperTeach vine cu o abordare de la care am putea pleca și din care am înțelege, de fapt, ce vor cu adevărat tinerii de la sistemul de educație: ”Este esențial să ne întrebăm ce dorim să obținem de la sistemul de educație și care sunt modificările prin care trebuie să trecem cu toții – de la profesori, părinți și copii, până la societatea civilă. Vrem să obținem viitori cetățeni activi, cu valori aliniate la cele europene, adaptați condițiilor economice și sociale ale secolului 21? Atunci trebuie să începem să dezvoltăm un set de abilități cum ar fi responsabilitatea, colaborarea și conștientizarea de sine. Categoric, dacă ne dorim o educație centrată pe nevoile și aspirațiile celui care învață, avem nevoie de profesori care să fie mentori și facilitatori în procesul de învățare, profesioniști în educație. Dar pentru aceasta, înainte de toate, trebuie să luăm în considerare schimbarea din temelii a mentalităților”.
Doar așa vom ajunge să dezvoltăm acel set de abilități care să ne dea viitori cetățeni activi, pregătiți pentru condițiile social-economice ale lumii în care trăim.
Elevii au nevoie de dezvoltarea abilităților necesare lumii în care trăim
O nouă abordare a actului de învățare este cu atât mai necesară cu cât, acum, s-a schimbat și modul în care elevul se raportează la vechile metode. Noua generație rezonează cu un alt tip de predare – dinamic, creativ, digitalizat. Nu mai putem să le cerem elevilor să fie doar receptori, într-o lume în care informația este peste tot, iar ei au nevoie să treacă la un alt nivel de înțelegere. Cum spune și Marilena Gheorghe, “tinerii de azi au nevoie să conecteze noile cunoștințe pe care le învață cu informațiile pe care le dețin deja și, mai mult, să le aplice într-un mod natural și la îndemână. Nu vor mai apela la un profesor pentru răspunsuri, așa că va trebui să-i învățăm cum să învețe singuri”.
Astfel, ajungem la cea de-a doua etapă a schimbării sistemului, rolul profesorului. Și e imperios necesar ca aceștia să înțeleagă clar: schimbarea începe cu ei, cu modul în care se raportează la menirea lor, la elevi, la actul educational. Deja mii de dascăli au înțeles asta și cer schimbare, dacă vrem să le oferim copiilor o șansă reală de succes în viață. Deoarece, pentru a pune bazele învățării pe tot parcursul vieții, este nevoie de deprinderea unor abilități încă din școală.
Transformarea mentalităților
În România, sunt la catedră aproximativ 215.000 de dascăli. Ei au puterea de a schimba sistemul de educație, deci și viitorul României. Ei sunt primii care trebuie să conștientizeze nevoile elevilor, să-și modernizeze și adapteze metodele de predare-învățare, astfel încât să poată clădi solid cea mai importantă abilitate, cea care îi va ajuta în orice moment al vieți, capacitatea de a învăța. Să iasă din tiparele clasice, să își întoarcă privirea de la tablă către clasă, către fiecare elev. Practic să iasă din rutină, din zona de confort, dar și din postura de victimă a unui sistem care nu îi încurajează să susțină inovația, să treacă dincolo de rolul clasic și să devină mentori.
Profesorul din era digitală
Marilena Gheorghe susține că deja sunt profesori care și-au adaptat stilul de lucru. Trăim în era digitală, iar mare parte din materia brută pe care o învață copiii la școală se găsește pe internet, deci informația de bază pe care o oferă un profesor elevilor nu mai este atât de importantă cantitativ. Rămâne însă foarte important, subliniază ea, cum va ști profesorul să transmită acea informație copiilor și ce metode adoptă, astfel încât să le dezvolte creativitatea, gândirea critică, abilitățile de comunicare și să le insufle plăcerea de a veni la școală. E important cum reușește să-i facă să rezoneze cu el și să-i atragă spre școală, fără teamă, fără frica notelor mici:“Copiii caută relații autentice, bazate pe încredere și deschidere. Faptul că sunt vocali cu privire la transformarea relației cu profesorii, ne bucură extrem de mult. Școala ar trebui să-i învețe nu doar formule matematice, limbi străine și științe, ci și să le dezvolte abilități de comunicare, de relaționare și de lucru în echipă. Relația profesor-elev ar trebui să fie bazată în primul rând pe respect, iar acesta vine din admirație, nu din frică”.
Deci se schimbă și misiunea profesorului anului 2020, acesta trebuie să descopere ”avuția” din fiecare copil și să-l pregătească pentru viitor. Este nevoie de o conexiune reală, profesorul trebuie să înțeleagă provocările elevilor și să identifice acel limbaj pe înțelesul lor, astfel încât să îmbunătățească calitatea actului educațional.
În concluzie, încep să se pună bazele profesorului prieten, cel care printr-o relație autentică cu elevul său îl va ajuta pe acesta să ajungă cetățeanul de mâine, capabil să facă față provocărilor secolul în care trăim. “Credem că această schimbare de paradigmă va fi extrem de benefică – atât pentru dascăli, cât și pentru elevi. Un profesor actualizat secolului XXI este mentor pentru generațiile pe care le formează. El vede fiecare copil în parte, cu poveștile și încercările sale, le dă încredere elevilor și îi încurajează să-și descopere potențialul. Numai așa putem crește generații pregătite pentru societatea viitorului”, este de părere directorul executiv SuperTeach.
Elevul anului 2020 trebuie pregătit pentru piața muncii de mâine
Schimbarea sistemului de educație, așa cum este cerută de elevi, vine să răspundă și unei reale probleme cu care se confruntă piața muncii – dobândirea competențelor profesionale.
Marilena Gheorghe consideră că sistemul de educație trebuie să fie centrat nu doar pe transmiterea de cunoștințe teoretice, ci și pe formarea unor viitori cetățeni activi în economie. Iar acest lucru nu se poate realiza decât dacă sistemul încurajează creativitatea în învățare încă din primii ani și este susținută pe tot parcursul ciclului de învățământ, cu ajutorul inițiativelor din sfera antreprenorială și tehnică. Este nevoie ca structura educațională să fie orientată în jurul maximizării potențialului fiecărui elev, recomandă ea, iar profesorii, din postura de mentori și facilitatori la clasă, să încurajeze reflecția și învățarea de valori practice de-a lungul întregii vieți.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 267
Pentru abonare, click aici