Google – a patra dimensiune
Daca ar trebui sa ma gandesc la un lucru fara de care nu as putea trai, acesta ar fi… dusul de dimineata? Nu, cine are nevoie de asa ceva? Paharul de vin, baut cu prietenii? Si de acest obicei ne-am putea lipsi. Cu siguranta nu mi-as putea imagina cum ar arata viata noastra fara Google. Multi dintre noi traim si respiram Internet, iar google.com reprezinta punctul de unde pornim cu totii calatoria in lumea virtuala. Asta ar putea spune un utilizator. Dar si un angajat al acestei companii tot la fel ar declara, ca nu poate sa traiasca fara locul sau de munca acolo. Ce reprezinta Google in momentul de fata? Pe de o parte, este unul dintre cele mai populare motoare de cautare, accesat de milioane de utilizatori si pe de alta parte – una dintre cele mai vanate companii de catre specialistii in IT. Dupa atatea superlative, am fost curiosi sa descoperim cine se afla in spatele acestui nume de succes si sa incepem constructia unui monument pe care credem ca-l merita.
Motorul de cautare Google a fost fondat de doi tineri cu creiere foarte active, pe numele lor Sergey Brin si Larry Page. Cu studii in matematica si informatica, cei doi s-au intalnit in timpul cursurilor de doctorat de la Universitatea Stanford. Tot atunci, au pus la cale proiectul numit Google. La vremea aceea, in 1994, motorul de cautare World Wide Web Worm realiza indexarea a 110.000 pagini web, iar WebCrawler, intre 2 si 100 de milioane de documente web. In 1997, Altavista rezolva in jur de 20 de milioane de interogari ale utilizatorilor de Internet. In acest context, Sergey Brin si Larry Page au cautat solutii cat mai eficiente pentru a clasifica infinitele informatii existente pe Web. Numele "Google" are o stransa legatura cu "Googol", termenul matematic pentru numarul format dintr-un 1 urmat de 100 de zero-uri. Nu cred ca am putea opera cu un asemenea numar, la fel cum nici nu putem cunoaste tot ceea ce ne inconjoara. Cel mai bine ar fi sa dam un google search. Iata ce mai gasim: interfata acestui site este tradusa in peste 100 de limbi si ofera rezultate in 35 dintre acestea. Functionarea este posibila datorita a doua principii: cel al nivelului calitativ al unui site, dat de PageRank, si cel care tine de analiza textului din pagina rezultata in urma cautarii. Elementul care diferentiaza Google de celelalte motoare de cautare este usurinta modului sau de folosire, viteza cu care se obtin informatiile, obiectivitatea si acuratetea acestora. Totul pare atat de departe de notiunea de complex, incat nu ne putem inchipui mecanismul aproape perfect din spatele proiectului.
Compania numara in jur de 20.000 de angajati, iar in fruntea lor se afla fondatorii/presedintii Larry Page si Sergey Brin si CEO-ul/chairmanul Dr. Eric Schimdt.
Conform unui studiu initiat de revista Fortune in anul 2007 si 2008, Google se afla pe primul loc in topul companiilor in care si-ar dori cineva sa lucreze. Asta pentru ca angajatilor li se cere sa faca totul din pasiune fara sa se gandeasca la bani si sa considere locul de munca ca pe o provocare. O companie diferita, creata de oameni diferiti, pe care, haideti sa ii numim fara nici o retinere, tocilari. Un tocilar este acel individ pasionat de calculatoare. Cu totii l-am recunoaste, daca l-am vedea pe strada. Iese atat de rar la lumina zilei, incat este imposibil sa-l ratezi cu privirea atunci cand iti apare in vizor. Iar acest gen de oameni, atat de dedicati pasiunii lor, sunt cei care ajung in Googleplex. Asa se numeste sediul Google care adaposteste sub acelasi acoperis urmatoarele: sala de gimnastica, camera pentru relaxare impanzita de jocuri video, ping-pong, biliard, frizerie, 11 restaurante, panou de catarat, piscina etc. Adica, un fel de "cat de mult mi-ar placea sa lucrez acolo!".
Poate ca Google inca nu a atins desavarsirea, dar este cel mai aproape de asta. Incepand cu 2001, a inceput sa achizitioneze diferite mici companii precum Picasa, care se ocupa cu organizarea imaginilor pe Internet, Orion, un motor de cautare australian, YouTube, cunoscutul site unde se incarca imagini video, si multe altele insumand 54.
Filozofia organizatiei Google se invarte in jurul motorului de cautare perfect care intelege ceea ce doreste utilizatorul si il ghideaza exact la tinta. Astfel, am enuntat primul principiu al succesului lor. In al doilea rand, "parintii Google" considera ca este important sa faci un singur lucru si acela cat mai bine. Politica sub care Internetul se deruleaza este democratia, astfel incat Google opereaza in functie de voturile oferite site-urilor, voturi evaluate de PageRank. Nu trebuie sa te afli in fata monitorului calculatorului ca sa obtii informatii, pentru ca Google poate fi accesat si de pe telefonul mobil. Urmatorul indemn pentru membrii organizatiei spune ca banii se castiga si fara sa fii rau. De aici a luat nastere si motto-ul neoficial al companiei, care in engleza suna mai bine: "Don't be evil". Acest lucru se oglindeste in imaginea curata a site-ului, lipsita de reclame. Ele apar doar atunci cand sunt activate de un cuvant specific introdus in motorul de cautare.
Google presupune in momentul de fata mai mult decat un motor de cautare. Gazduieste domeniul de email-Gmail, cel de blogging-Blogger si ofera bara de instrumente personalizata pentru calculatorul fiecaruia. Picasa, de asemenea, este un serviciu pus la dispozitia utilizatorilor pentru editarea si distribuirea fotografiilor personale. Un alt proiecte este numit Google Earth care transmite imagini din satelit de pe suprafata Pamantului. Acesta include Google Sky, adica o harta din spatiu, si Google Street View. Despre Google Translate va las sa ghiciti singuri ce face, iar Google Trends arata care sunt cele mai populare cautari. As putea continua lista, dar cred ca cel mai simplu ar fi sa dati un google search pentru a epuiza acest subiect.
In 10 ani, Google a ajuns unul dintre cele mai puternice si cunoscute branduri din lume. Acest lucru a fost posibil datorita unui singur lucru pe care cei trei – Schimdt, Brin si Page – l-au avut permanent in minte: "Don't be evil!"