Timpul Special – o resursă bogată de conectare cu copilul pentru părinții cu program lung
Pentru părinții care ajung seara acasă de la servici după ora 19, acest timp este de aur. Fiindcă 10-30 minute dăruite doar copilului, fără întreruperi de genul răspuns la mesaje pe telefon, fără să scot rufele din mașina de spălat, creează o senzație de siguranță emoțională minunată pentru copil.
Mai întâi niște reguli ale timpului special.
1. Atenția este 200% concentrată pe copil. Dacă îmi apare gândul „Vai, ce mă fac, nu am pregătit cina”, îl alungăm și ne recentrăm pentru a fi prezenți cu copilul nostru.
2. Îi dăm un nume: timpul special sau „timpul tati-prințesa” sau „ora zânelor” – acestea sunt câteva denumiri pe care mi le-au spus părinții care vin la cursurile mele de parenting. Îi dăm un nume, fiindcă, așa cum spunea Patty Wipfler, fondator Hand in Hand Parenting, copilul va avea un instrument concret pe care să îl ceară în mod direct de la părinte atunci când copilul are nevoie de atenție.
3. Felul interacțiunii noastre este unul entuziast! De exemplu, dacă cel mic zice: „mami, în timpul nostru special eu vreau să gătim o plăcintă!”, eu încerc să îmi adun tot entuziasmul așa încât să ne apucăm de gătit!
4. Îl cronometrăm cu un ceas/timer care sună. Nu pentru că iubirea noastră pentru copil se măsoară în minute, ci pentru că atenția părintelui nu este nelimitată. Avem îngrijorări legate de servici și casă care ne provoacă mintea și ne iau de la timpul prezent. Și pentru că, de multe ori, timpul este limitat. Iar timpul special nu înseamnă doar iubire, ci inseamnă o atenție de calitate sporită.
Dar ce se petrece în creierul copilului în aceste minute de timp special? Sistemul limbic, centrul nostru socio-emoțional care funcționează atunci când detectează conectare profundă, se scaldă în atenția părintelui și se echilibrează. Acest echilibru îi face toți centrii creierului să funcționeze optim, cu alte cuvinte, această atenție de calitate îi sporește inteligența.
Dar pe lângă acest minunat, dar pe care timpul special îl aduce cu sine, o inteligență și o prezență mai activă în universul său, copilul se simte mult mai conectat cu părintele, mai acceptat și valorizat, fiindcă regula e că părintele face ce vrea copilul! Ceea ce comunică acceptare necondiționată a tuturor pasiunilor lui din acel moment!
Ce înseamnă „Să facem ce vrea copilul?” Înseamnă că pentru 10-15-20 de minute, eu ies din zona mea de confort și voi face niște lucruri pe care le cere el și pe care poate de obicei nu le fac. Spre exemplu, să sărim în pat. Sau să mâncăm bomboane. Sau să ne uităm la TV. O facem împreună, cu entuziasm. Dacă ne e greu să mâncăm 10 bomboane, o sa zicem copilului că ne oprim la 5. Dar facem ce vrea el, fiindcă asta înseamnă timp special! Un timp trăznit în care simțim că viața e plină de aventură și conectare!
De aceea, timpul special este o resursă tare valoroasă pentru părinți. Eu mai recomand timp special și dimineața! Chiar dacă este un moment greu de planificat, deoarece părintele se grăbește să ducă copilul la școală/grădiniță și e preocupat de rutina de dimineață a copilului – să mănânce, să se spele pe dinți, să se îmbrace frumos, această conectare profundă îi va ajuta pe amândoi să aibă o zi mai frumoasă si bogată!
Copilul pleacă la școală cu sentimentul că a fost văzut și acceptat și că părintele s-a bucurat de el, iar mama și tata pleacă la servici cu sentimentul că sunt părinți buni, fiindcă se dăruiesc pe sine copilului.
Astfel, eu recomand ca pentru un copil in familie, părintele să petreacă o ora cu el dimineața, chiar dacă acest lucru înseamnă trezirea foarte devreme. Programul de somn se poate ajusta, iar din experiența personală cu copiii mei, ei se scoală și la 6 dimineața pentru timp special :)!
Din povestirile altor părinți, copiii petrec o zi buna la grădiniță/școală, fiindcă au rezervorul plin cu atenție și conectare. Din acest rezervor ei își vor lua putere să facă față mai bine frustrărilor de peste zi.
De asemenea, mai putem renunța la alte activități de dimineață pentru a face timp pentru joacă și timp special. Spre exemplu, intr-o dimineață ne putem lua micul dejun într-o caserolă, în mașină. Sau ne putem spăla pe dinți în mașină, luând un pahar cu noi pentru clătit gura. Copiii învață multe din această schimbare de ritual: și anume că, uneori, conectarea emoțională e mai importantă decât igiena și mâncarea și că flexibilitatea face viața mai aventuroasă și palpitantă!
Dragi părinți, așadar haideți să scoatem uneori ritualuri fără de care pare că nu se poate seara (gen băița zilnică) și dimineața și să creăm timp de… timp special!