MINI – LEGENDA pe patru roti
Omul din spatele automobilului Mini a negat deseori ca a proiectat o masina destinata unei cariere sportive, desi era un pasionat al curselor. Cariera de curse a lui Issigonis a fost stopata brusc de superiorii lui care isi iubeau prea mult inginerul pentru a-l lasa la volanul unei masini de curse. Una sau doua curse ocazionale erau insa posibile incluzand trialul de la Brighton Speed. Aici, Issigonis a legat o stransa prietenie cu proiectantul de masini de Formula 1, John Cooper, o prietenie ce a avut un efect puternic asupra industriei auto. La numai trei ani de la lansare, Mini a facut o incursiune in lumea raliurilor, castigand Cupa Damelor la Raliul Monte Carlo din anul 1962, iar apoi Raliul Lalelelor.
Managementul de la British Motors Corporation s-a gandit sa exploateze la maximum potentialul de invingator al masinii, asa ca s-au decis sa dezvolte o versiune mai sportiva a lui Mini Cooper. Trebuia sa aiba roti mai late, frane adaptate si mai multa putere. Astfel a luat nastere Mini Cooper S, care a intrat furtunos in lumea raliurilor.
Mini Cooper
Hotarat sa produca un Mini, constructorul de masini de curse, John Cooper, ii propune lui Alec Issigonis o idee de Mini de inalta performanta. Numele de Cooper si Cooper S sunt ecouri ale versiunilor sportive utilizate pentru Mini clasic, care provin la randul lor din implicarea lui John Cooper si Cooper Car Company. Cooper a scos pe piata modelul John Cooper Works, disponibil pentru Mini si destinat iubitorilor de masini sport.
Premii
In anul 1995, Mini a fost votata "masina secolului" de catre cititorii revistei britanice "Autocar". Patru ani mai tarziu, in Las Vegas, a fost aleasa "masina europeana a secolului" in cadrul unei ceremonii.
Totodata, designerii de imbracaminte italieni Gianfranco Ferre si Angela Missoni s-au gandit sa decoreze diferite modele de Mini. Astfel, Ferre a realizat un look de "reptila" a lui Mini Cabrio, in timp ce Missoni a optat pentru un Mini Cooper "multifloral". Fabricantul de articole sportive, Puma, a realizat un Mini Cooper S in forma de pantofi sport Puma, cu logo si geamuri fumurii. A fost deschisa si o expozitie la care au participat o serie de celebritati. Artistul Paul Smith a creat o masina multicolora, modelul Kate Moss a venit cu un design cobweb (paianjen), iar Michael Caine a decorat un Mini cu multe lingouri de aur, in semn de recunostinta pentru jaful din filmul "The Italian Job", in care el si un Mini au jucat un rol important.
Inovatie
O poveste interesanta are teava de esapament a masinii. Cu putin inainte ca prima macheta la scara 1:1 sa fie prezentata managementului de la BMW, echipa de designeri a fost alarmata de un "defect" al tevii de esapament. Se pare ca nu dadea senzatia de dinamism. Astfel ca unul dintre designeri a luat o doza de bauturi racoritoare, a taiat-o in doua, a decojit vopseaua si a atasat-o la teava de esapament. Aceasta improvizatie i-a incantat atat de mult pe membrii comitetului, incat au cerut pastrarea formei si pentru productia de serie.
Succes
Mini a avut un succes comercial imediat in Marea Britanie si in celelalte piete dupa lansarea din anul 2001, dar nu s-a bucurat niciodata de vanzarile Mini din anii 1960 si 1970. S-au vandut, totusi, mai mult de 40.000 de mii de exemplare anual in Marea Britanie si nu a fost departe de Top 10 in nici un an. Mini One este populara printre cumparatorii care isi doresc o masina performanta si cu stil, dar care este in acelasi timp economica, in timp ce versiunile Cooper si Cooper S sunt alternative pentru masini de oras cu valeitati sportive.
Surprize
Este foarte interesanta povestea unui belgian care a fost prins conducand automobilul sau Mini cu "3381 km pe ora". Dupa ce amenda a ramas neplatita, anchetatorii au contactat politia sa intrebe "la ce altitudine a zburat avionul respectiv". Politia a cerut scuze soferului pentru gafa comisa si au clasat evenimentul ca "defect al echipamentului radar" sau "eroare umana".