Obsesia de a fi „number one” poate genera „monștri ai succesului”. De ce nu e bine să fii mereu pe podium?
Competiția fără colaborare poate aduce pe termen scurt succes, în timp ce competiția colaborativă generează valoare pe termen lung
În materie de „înțelepciune de business”, Jack Welch a rămas în conștiința comunității antreprenoriale cu celebrul deziderat „Fii #1 sau #2 în orice piață.” Asta a servit companiei General Electric în strategia pe mulți ani, dar se pare că în condițiile de fragmentare a pieței de business, acest deziderat și-a pierdut mult din importanță, ba chiar a devenit o strategie periculoasă pe termen lung, așa cum afirmă Eddie Yoon și Parker DeRensis în articolul din Harvard Business Review.
Succesul ține nu doar de obsesia de a fi „number one”, ci și de capacitatea de a rezista pe termen lung, de a crea valoare adăugată, un mediu de lucru mai sănătos, de a crește oameni loiali. Competiția fără colaborare poate aduce pe termen scurt succes, în timp ce competiția colaborativă generează valoare pe termen lung.
Opinia specialistului
Madi Rădulescu, Managing Partner, MMM Consulting
„Dacă citești declarațiile de viziune ale celor mai mari companii, într-o proporție covârșitoare, acestea își doresc să fie, să devină sau să rămână numărul 1. În industrie, în piață, în segmentul lor de clienți, în regiune etc. a fi numărul 1, pentru o companie mare înseamnă desigur multe avantaje. Îți asigură accesul la resurse umane atrase de a lucra pentru o companie de succes, atragi resurse și economii în procesele tale, poți investi mult în marketing și îți poți permite experimente de inovare pe care să ți le asumi că fiind de succes sau nu. Și da, măcar și pentru faptul că am crescut în ideea de a fi premianți, de a fi campioni, conducătorii companiilor mari își doresc să le mențină numărul 1 sau în top 10. Oricum la vârf.
Cum se vede lumea din afara podiumului?
Se vede bine și ceva mai relaxat. Pot fi mai multe aspecte ce merită menționate. În fond, în orice domeniu sunt sute sau mii, zeci de mii de companii de succes în care oamenii lucrează bine și au rezultate financiare bune pe podium.
1. Astăzi, lumea de business, în orice domeniu, este mult mai polarizată din perspectiva podiumului, față de acum 10 ani. De exemplu, în industriile de mare consum, majoritatea brandurilor sunt în „coșul” a 10-12 corporații care dețin aceste mărci la nivel global. Și nu numai în această industrie. Și în farmaceutice, în automotive și din ce în ce mai des în servicii, chiar cele de dezvoltare și training. Ăsta este un capăt al spectrului. Sunt însă nenumărate branduri mici, locale, artizanale, mărci proprii care satisfac pe deplin cerințele clienților lor și care își canalizează atenția și eforturile în a satisface dorințele grupului lor de clienți. Miza lor nu este cota de piață, ci vizibilitatea. Deci de multe ori sunt mai creativi, mai calzi, mai apropiați de comunitate. Este o alegere. La fel cum alegi să fii anonim într-o mare metropolă sau să trăiești liniștit într-un mic orășel. Adică, poți fi extraordinar și fără să fii alături de cei din top 10.
2. A te concentra mereu pe cota de piață și volum creează în companii un mediu competitiv care poate deveni toxic. Mulți ani am fost cu compania MMM Consulting în acel Top 10 realizat la nivelul pieței de către presă. Și ne bucuram și ne mândream desigur. Dar lucrurile au evoluat pentru noi într-un sens în care orientarea portofoliului de servicii și valoarea adăugată nu permite cifre de afaceri atât de mari, însă ne dădea mult mai multe satisfacții în plan personal și profesional.
Momentul și decizia de a „scăpa de obsesia cifrei de afaceri” a fost destul de complex, pe alocuri dureros, de restructurare a echipei și am înțeles că ține de alegeri asumate și de alinierea de valori. Noi ne-am trezit la un moment dat că alergăm mai mult ca să rămânem în acest top și deviam uneori de la misiunea noastră. În momentul în care ne-am desprins de această preocupare, de a fi în top 10, lucrurile s-au transformat și au evoluat într-un sens în care ne-a adus proiecte cu valoare adăugată extraordinară și un mediu de lucru mai bun.
3. Relațiile pe care le dezvolți cu clienții tăi sunt diferite. Pentru a putea asigura și menține volume mari de afaceri la calitate constant, nu ai cum să eviți standardizarea. E în logica lucrurilor. De aceea, dacă te uiți la modalitatea de conectare în plan emoțional, a flexibilității, a vitezei de reacție, avantajul va sta întotdeauna de partea unei companii mici, flexibile, în care distanța de la client la decident este foarte scurtă. Însă personalizarea masivă nu îți permite proiecte de anvergură mare, de volume mari, e ca un croitor de lux. Așa că trebuie să accepți aceste minusuri, să accepți că uneori marjele proiectelor sunt mai mari în aparență, dar în fond investești mult mai multă muncă și creație în ceea ce faci, uneori neacoperite de prețuri sau invizibile clientului.
4. Mai este un aspect din ce în ce mai actual: piața fragmentată, a celor mulți, care nu pot fi top 10, de tip network sau freelancing. Este o realitate a epocii în care trăim. Când ești mic, ești mult mai disponibil la colaborări, la agregări de idei și de competențe, la asocieri pe bază de oportunitate, iar asta oferă o dinamică și un nivel de creativitate pe care nu îl ai când ești mare și în consecință riscurile sunt mai mari. Mai ales riscurile de imagine. Presupune alt tip de efort și implicare. E o altă lume.
5. Un alt motiv bun de a nu fi neapărat pe podium, mai ales în domeniul nostru de activitate, este că într-un business mai mic poți promova oamenii, personalitatea lor, competența lor. Într-un business mare, promovezi produse. Pentru noi prima varianta ne-a dat mai multe satisfacții.
Succesul este posibil să aparțină și celor mici!
Ca o concluzie, într-o lume în care piața capătă alte dimensiuni (digital– globală, personalizat–locală, tehnologic–rapidă, networking–creativă) a fi în top 101 rămâne un deziderat. Pentru cei ce sunt probabil în top 20. Însă restul companiilor, asociațiilor, freelancerilor are o lume la fel de frumoasă, de plină de satisfacții și uneori la fel de bănoasă. Scriam acum câțiva ani despre faptul că „Succesul este posibil să aparțină și celor mici!”. Asta pentru că succesul include mulți factori și nu sunt direct proporționali cu mărimea firmei sau a cifrei de afaceri. Important este să te bucuri de acest succes și să îl faci sustenabil. Piețele secolului al XXI-lea permit toate modele de business imaginabile.”