Orice Discurs Public implică un C.O.S.T.
Să scap de emoții… aceasta este una dintre cele mai importante și mai frecvente cerințe ale celor care participă la cursurile de public speaking. De altfel, aceste emoții copleșitoare sunt cauza pentru care multe idei excelente sau cuvinte necesare nu au fost niciodată spuse. Cred că principalul motiv pentru care ajungem să ne lăsăm copleșiți de emoții în vorbirea publică, ține de neînțelegerea faptului că în expunerea publică există un C.O.S.T. care se cere întotdeauna a fi plătit. Un C.O.S.T. pe care de obicei vorbitorul în public nu e gata să-l plătească, sau, și mai complicat de atât, nici nu bănuiește că trebuie să-l plătească. De aici toate poticnelile, pierderile de idei, bâlbăielile, inadecvarea, pierderea contactului cu publicul, izolarea și alte multe efecte indezirabile.
Cred că una dintre cele mai bune informații date unui vorbitor în public aflat la început de carieră este aceea care lămurește un adevăr simplu: Vorbitul în public nu este despre tine ci despre public! Așadar, nu este vorba despre cât de inteligent sau cât de frumos este speakerul, ci este vorba despre cât de mult a oferit acest speaker publicului său. Discursul va fi considerat valoros atâta vreme cât aduce ceva folositor publicului.
Comunicare
Cuvântul “comunicare” și mai ales sintagma “comunicare eficientă” au fost folosite de așa de multe ori, încât nu ne mai miră că și-au pierdut înțelesul. Folosite abuziv, cuvintele ajung să-și piardă din consistență și sunt trecute cu vederea. În multe companii și instituții, expresii precum: comunicare eficientă, atitudine pozitivă, orientarea spre rezultat, echipă performantă, people management etc. au ajuns să nu mai însemne aproape nimic. Pentru ca exercițiul numit comunicare să nu-și piardă din forță este nevoie a fi împlinite cel puțin trei condiții:
1. Fii scurt, clar și concis
Caută să nu te repeți inutil și oferă informații simple și ușor de aplicat publicului tău. În public speaking se spune că, dacă speakerul și slide-ul prezintă același lucru – unul e în plus (decide tu cine). Pune-ți mereu întrebări de genul: La ce ajută informația pe care o dau? Cui îi folosește această informație? De ce vorbesc despre ce vorbesc? Răspunsurile ar trebui să fie despre public și nu pentru tine ca speaker.
2. Observă
Cred că este una dintre cele mai importante calități ale comunicării eficiente – capacitatea de a observa. Un lucru e cert, nu poți observa pe cineva dacă nu ești dispus să asculți. Am văzut de nenumărate ori vorbitori în public care efectiv erau orbi în fața publicului lor. Probabil că ai văzut și tu, cel puțin o dată în viață, un speaker care continua să vorbească (și să plictisească) indiferent de ce se întâmpla în sala de curs. Din păcate, astfel de scene se petrec atât în școală, cât și în corporații.
Ascultare (a se citi observarea) nu presupune doar existența unui semnal sonor. Poți “asculta” gesturi, atitudini, priviri, expresii faciale, poziții corporale etc. Toate acestea îți vor spune cât de urmărit este discursul tău și în functie de aceste informații vei ști ce este nevoie să faci pentru a te redresa. De obicei, cea mai bună strategie în astfel de situații ține de capacitatea de a pune întrebări. Prin aceste întrebări, speakerul poate reaprinde interesul publicului său.
O ultimă idee aici, care este un fel de regulă de viață, dar care se potrivește perfect pentru cerința de observare / ascultare în public speaking:
Ascultă ca să afli, nu ca să răspunzi!
În felul acesta este posibil să afli lucruri și idei absolut importante și interesante de la publicul tău și astfel vei avea posibilitatea să-ți structurezi discursul pentru a fi cât mai relevant pentru public.
3. Arată că-ți pasă
Las aici o definiție a comunicării eficiente, o definiție care este dincolo de legile și regulile pe care le învățăm în școlile de comunicare. Fără să relativizăm informațiile utile care ne sunt date în școală, spunem doar că în plus față de tot ce înseamnă regulă, a comunica eficient înseamnă să-ți pese!
Dacă nu te interesează cel din fața ta, dacă nu te interesează publicul tău, va fi foarte greu să-l faci pe acesta să fie interesat de discursul tău.
Organizare
Înainte de orice, asigură-te că ai în sala de curs toate cele necesare susținerii discursului tău. De aceea este absolut important să ajungi la locul în care ții discursul cu ceva timp înainte de a începe efectiv să prezinți. Laptop, videoproiector, sursă electrică pentru alimentare laptop și videoproiector, internet, microfon / lavalieră, prezentare (ppt, pdf, canva), flipchart, markere, sală aerisită, apă etc. Găsește timpul necesar pentru a te asigura că ai tot ce-ți trebuie, în stare funcțională.
Fă o scurtă recapitulare a ideilor pe care le ai de prezentat și trece în revistă strategia pe care ai decis să o folosești pentru susținerea discursului tău. Ai mai jos două strategii simple și puternice de susținere a unui discurs:
Strategia pornește cu finalul în minte
Această strategie presupune ca încă de la începutul discursului tău să punctezi mental sau chiar să anunți publicul cu privire la ce se va întâmpla la finalul discursului tău. Vei vedea că o astfel de strategie te va influența să rămâi foarte conectat cu subiectul discursului și să faci în așa fel încât, la final, “profeția” ta de început să se împlinească.
Strategia Spune-le ce le vei spune! Spune-le! Spune-le ce le-ai spus!
Acest fel de organizare a unui discurs este în fond lecția pe care ai primit-o în anii copilăriei la școală: introducere, cuprins și încheiere. Îți reamintesc că în această lecție se vorbea despre punctul culminant al unei opere – acesta fiind elementul de atracție al unei scrieri.
Spune-le ce le vei spune, respectiv fă o introducere prin care să punctezi cât se poate de clar care este subiectul pe care dorești să-l abordezi.
Spune-le – vorbește despre subiectul tău pe larg. În public speaking se spune că povestea e regină – deci caută să găsești povestea (eventual personală) care să arate beneficiile și învățăturile pe care publicul le poate lua din discursul tău. Poate că acum este potrivit să adaugi și acel element ce este denumit punctul culminant – este vorba de informația care de obicei produce în public un Aha!
Spune-le ce le-ai spus – fă o recapitulare a celor mai importante idei și subliniază felul în care informațiile prezentate sunt de folos publicului tău.
Stare emoțională
O să spun ceva care poate va fi mai greu de acceptat – în special de cei care vor să scape de emoții atunci când vorbesc în public. Emoțiile sunt principalul factor pentru care de obicei, un discurs ajunge la public. Mai simplu spus, vei fi ascultat în măsura în care îți asumi emoțiile, nicidecum dacă nu mai ai emoții. Vorbirea în public este de fapt un examen…dat în fața propriului eu. De aici apare dialogul intern foarte puternic, care poate afecta calitatea discursului. Dar mai mult decât atât, vorbitul în public este o foarte bună strategie de cunoaștere și recunoaștere a propriei identități. De aceea îmi place să spun la cursurile mele că Vorbitul în public este cea mai puternică și mai autentică formă de a arăta cine ești.
Așadar, sfatul ar fi să nu mai cauți soluții pentru a scăpa de emoții, ci caută să înțelegi și să respecți emoțiile pe care le ai. Vei vedea că astfel ele vor fi mai puțin puternice și îți vor permite să susții discursul tău în autenticitate.
Timp
Poate ai participat vreodată la un curs sau discurs care fusese anunțat că va începe și se va încheia la anumite ore, dar unde lucrurile nu s-au petrecut chiar așa. Au apărut întârzieri și decalaje care au schimbat complet orarul evenimentului. Probabil că ai observat că aceste situații sunt foarte deranjante pentru public – oamenii își fac anumite planuri care pot fi afectate de încheierea întârziată a unui discurs.
Cred că unul dintre elementele care arată respectul tău față de public este cel ce ține de respectarea timpului acestuia. Fii pregătit să începi la timp și să te încadrezi în timpul alocat. Acest lucru nu se poate realiza decât prin exercițiu. De altfel, unul dintre cele mai bune sfaturi pe care le-am urmat în public speaking este cel dat de Dale Carnegie, care spunea simplu și eficient doar atât: Exersați! Exersați! Exersați!Așadar, alocă timp pentru exercițiu, pentru pregătire, pentru stabilirea unei strategii, pentru a ajunge la timp în sala de curs. Toate acestea te vor ajuta să începi la timp și să închei discursul tău exact așa cum ți-ai propus. Acest lucru va arată profesionalism și în același timp va ilustra felul în care îți respecți statutul de vorbitor în public.
Desigur, orice C.O.S.T. înseamnă o cheltuială, dar îți promit că este o cheltuială care merită și care îți va aduce reale satisfacții. Grija pentru exercițiul comunicării, organizarea atentă a susținerii discursului, asumarea stării emoționale resimțite și respectul față de timp sunt cu siguranță argumente forte ale unui vorbitor în public care se ia în serios.
Așadar, fii gata să plătești acest C.O.S.T. – în felul acesta vei putea să ajungi mai ușor la mintea și la inima publicului tău.
Din 28 martie, Alin Comşa susține cursul Public speaking de succes, la Fundația Calea Victoriei
Foto: pexels.com