Pauza de lectură de la Bookster. Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace, de Stephen Covey
Chiar și cei mai buni dintre noi pot simți uneori că nu reușesc să facă lucrurile până la capăt. Însă pentru a profita la maximum de capacitățile tale, trebuie doar să-ți dezvolți obiceiurile potrivite.
1. Controlează modul în care răspunzi la ce ți se întâmplă.
Iată o întrebare simplă care i-a preocupat de milenii pe oamenii de știință și pe filozofi: ce te face să fii tu?
Unii susțin că totul ține de genetică, alții cred că cel mai mult contează cine ne-a crescut sau în ce mediu am trăit. Adevărul este că niciunul dintre aceste răspunsuri nu este suficient. Oamenii eficienți abordează lumea într-un mod diferit. Ei realizează că deși nu putem controla totul, ne putem controla pe noi înșine.
Astfel, ai libertatea de a alege cum să interacționezi cu lumea din jurul tău și oportunitatea de a-ți determina propriul destin. Când întâmpini un obstacol, nu ceda imediat instinctelor inițiale. În schimb, fă un pas înapoi și ia în considerare cauzele fundamentale ale problemei. Apoi concentrează-ți energia pe ceea ce poți influența în mod pozitiv.
2. Începe fiecare proiect gândindu-te la rezultatul dorit.
Când efectuezi o acțiune, o faci de fapt de două ori. Înainte de a o începe, trebuie să pregătești un plan. Gândește-te la construirea unei case. Fără o imagine clară a ceea ce construiești, vei face greșeli, vei risipi materiale valoroase și, probabil, vei fi nemulțumit de rezultat. De aceea, oamenii eficienți își fac un obicei din a gândi lucrurile bine.
3. Stabilește-ți prioritățile.
E luni dimineața. Telefonul sună, imprimanta nu merge, ai o mulțime de e-mailuri de citit, un raport de scris și managerul tău vrea să îți vorbească. De ce te ocupi mai întâi?
Chiar și atunci când știi care sunt obiectivele tale, este greu să știi ce pași să faci și când. De aceea, e important să prioritizezi sarcinile în funcție de urgența și importanța lor.
Pentru asta, poți folosi o matrice de gestionare a timpului, adică o grilă în care îți scrii toate sarcinile în funcție de două atribute: urgență și importanță. Odată ce le-ai împărțit astfel, e mai ușor să decizi ce trebuie să faci.
4. Caută întotdeauna scenariul în care toată lumea câștigă.
Din fericire, nu toate domeniile vieții au un câștigător și un învins. Dacă folosești gândirea colaborativă, majoritatea situațiilor pot fi reciproc avantajoase.
Această viziune asupra lumii înseamnă să renunți la competiție în favoarea colaborării. De exemplu, pentru o echipă de vânzări, acest lucru ar putea însemna acordarea de bonusuri numai atunci când toată lumea atinge obiectivele individuale de vânzări.
Cu o mentalitate de tip câștig-câștig, cele mai mari victorii ale tale vin atunci când realizezi că jucați cu toții în aceeași echipă.
5. Construiește relații mai puternice, înțelegându-i cu adevărat pe ceilalți.
Imaginează-ți că la un consult oftalmologic, doctorul, în loc să-ți testeze ochii, ți-ar da pur și simplu ochelarii săi. Și ți-ar spune „Aceștia au funcționat pentru mine, vor funcționa și pentru tine”. Cel mai probabil nu s-ar potrivi și nu ți-ar rezolva problema.
Sună absurd, dar când vine vorba de comunicare, multă lume se comportă asemănător. Oferă soluții înainte de a înțelege problema.
Mulți oameni își perfecționează doar abilitățile de vorbire – adică urmăresc să se facă înțeleși. Dar asta reprezintă doar jumătate din proces. Pentru a comunica bine, trebuie să înveți să asculți. Cel mai bun mod de a face acest lucru este să exersezi ascultarea empatică. Aceasta presupune să auzi cuvintele celeilalte persoane, dar și să descoperi sentimentele mai profunde din spatele lor. O modalitate de a face acest lucru este să amâni să oferi sfaturi până când înțelegi clar ce încearcă să comunice celălalt.
6. Încurajează schimbul deschis de idei.
În natură și în relațiile umane, întregul este adesea mai mare decât suma părților sale. Numim acest fenomen sinergie.
Pentru a încuraja acest lucru, poți crea un mediu în care toată lumea să se simtă în siguranță și respectată. Astfel, oamenii vor avea mai multe șanse să împărtășească idei, să se bazeze pe contribuțiile celuilalt și să prețuiască diferitele perspective aduse de alții.
7. Fă-ți timp să ai grijă de tine.
Pe măsură ce te străduiești să-ți atingi ambițiile, este ușor să fii atât de prins în acțiuni exterioare încât să-ți neglijezi propria bunăstare. Chiar și cei mai motivați și dedicați angajați se vor simți epuizați dacă nu iau pauze.
De aceea, este important să aloci timp și energie pentru a te reînnoi continuu. Să ai grijă de corpul tău cu exerciții fizice regulate, alimentație adecvată și mult somn odihnitor. Precum corpul tău, creierul are nevoie de antrenamente regulate. Învață mereu ceva nou. Dezvoltă abilități noi, citește cărți sau încearcă să înveți o limbă străină.
Mesajul cheie din această carte este că dezvoltarea personală nu înseamnă memorarea unor trucuri care funcționează doar în anumite contexte. Cel mai semnificativ mod de a-ți îmbunătăți viața și de a deveni mai eficient este să dezvolți obiceiuri bazate pe principii sănătoase.
„Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace”, de Stephen Covey se găsește la Bookster și poate fi împrumutată gratuit de pe www.bookster.ro.