Dă startul la schimbare!
Andreea Zaharescu, Roxana Antochi şi Alexandru Pohonţu sunt trei tineri care au vrut să ne arate că, dacă există voinţă, dorinţă şi curaj, se poate să fim chiar noi cei care să dăm start schimbării. Astfel, cei trei tineri au pus pe roate proiectul Upside Down, prin care promovează conceptul de Upcycling. Pe înţelesul tuturor, ei încearcă să valorifice deşeurile şi resturile de materiale creând produse noi, ultile şi inedite, dar şi creând locuri de muncă.
Povestea din spatele proiectului Upside Down
Povestea Upside Down a început în India, când Andreea Zaharescu a făcut voluntariat în cadrul unui ONG, axat pe rezolvarea problemelor sociale şi de mediu. După şase luni în care a lucrat într-o agenţie de marketing, a călătorit două săptămâni în Thailanda şi s-a întors în ţară cu gândul să facă ceea ce îşi dorea de mult timp. „În Delhi, am găsit un ONG care avea proiecte diverse, însă unul dintre ele mi-a atras atenţia. Avea un atelier unde efectiv transformau deşeuri în diferite produse. Am început să mă implic full-time şi să fiu responsabilă de partea de marketing a proiectului. Cu toate că mi-ar fi plăcut să continui ceea ce făceam în Delhi, am hotărât să mă întorc în România şi să promovez Upcyclingul, concept care pentru mine era nou. Pe lângă faptul că am văzut efectiv tot procesul de producţie, am observat şi faptul că indienii sunt foarte creativi. Prin Upside Down am combinat două lucruri: încurajarea creativităţii oamenilor şi informarea cu privire la faptul că orice poate fi o resursă şi, deci, valorificat”, povesteşte Andreea despre începuturile acestui proiect.
Geantă dintr-o pungă de orez, sticle de bere transformate în pahare
Andreea şi tinerii implicaţi alături de ea în proiect cred că reciclarea ar trebui să fie parte din activitatea noastră zilnică. Poate, dacă chiar am sorta deşeurile pe care le producem, am conştientiza cantitatea de gunoi produsă la sfârşitul unei zile. Reciclarea este împărţită în două procese – downcycling şi upcycling. În timp ce downcycling reprezintă transformarea deşeurilor printr-un proces tehnologic într-un produs mai slab calitativ, upcycling presupune o transformare superioară, deoarece produsul are o valoare adăugată.
„Reciclarea este importantă, pentru că se folosesc materiale şi produse vechi, pentru a crea altele noi, fără a folosi materie primă nouă. Prin reciclare se reduce cantitatea de deşeuri, care ar fi ajuns la groapa de gunoi. Ca un exemplu, într-una dintre zile, în timp ce mergeam la ONG-ul în care am făcut voluntariat, am observat că o doamnă de pe stradă avea o geantă dintr-o pungă de orez. Tot pe stradă am văzut, efectiv, cum sticlele de bere erau transformate în pahare”, adaugă Andreea.
Tinerii de la Upside creează o categorie de produse variate: genţi, portofele, coperte, sacoşe-cadou, huse pentru laptopuri şi tablete. Acestea sunt adaptate la nevoile românilor. De exemplu, portofelele produse de aceşti tineri sunt adaptate la cartea de identitate şi bancnotele românești. Produsele sunt realizate din materiale care sunt, în mod normal, aruncate la gunoi, dăunând mediului, sau depozitate pe termen nedeterminat. Cu intervenţii minime, le transformă în produse noi, inedite. Reutilizează bannere stradale, cutii de suc sau de lapte, camere de cauciuc de bicicletă şi materiale textile rebut.
Menţine echilibrul natural!
Tânăra este convinsă că ar trebui să ne schimbăm modul în care privim deşeurile. Şi, ca să reuşim să facem acest lucru, ar trebui în primul rând ca, înainte de a cumpăra un lucru, să ne gândim bine dacă avem nevoie de acel produs. „Pe urmă, putem să ne întrebăm ce material vechi sau deşeu poate fi valorificat. Citeam undeva că avem atât de mult şi, cu toate acestea, noi continuăm să cerem mai multe. Chiar avem nevoie de anumite lucruri?”, se întreabă retoric tânăra.
Andreea crede că putem să schimbăm în bine societarea românească, dar pentru asta ar trebui ca fiecare dintre noi să se ghideze după regula de aur: „Comportă-te cu ceilalţi aşa cum ai vrea ca şi ceilalţi să se comporte cu tine”. La fel este şi cu natura. Ai grijă de ea şi menţine echilibrul natural. „De exemplu, schimbările climatice sunt rezultatul activităţii noastre, începând cu activitatea industrială până la producerea de emisii toxice prin arderea deşeurilor. În plus, noi îi încurajăm pe oameni să găsească alternative la produsele de pe piaţă – pe acelea verzi, care au un impact redus sau zero asupra mediului”.
Un proiect plin de curaj, creativitate, de adaptare la schimbare
Produsele Upside Down sunt create de colega lor, Olivia, care are studii în domeniu, fiind absolventă a Facultăţii de Arte, apoi de Textile. Accesoriile realizate sunt cusute în atelierul de producţie din Iaşi, unde au doi angajaţi full-time. Un portofel în care îţi încap actele, aşa cum trebuie, o geantă mai inedită, din banner stradal, unică prin imprimeu, sunt produse care se pot cumpăra pe site-ul www.upside-down.ro.
„Vrem să credem că upside down este un mod de a gândi, de a privi lucrurile dintr-o altă perspectivă. Upside Down este un proiect cu susul în jos, pentru că e nevoie de curaj, de creativitate, de adaptare la schimbare. Oricine poate fi upside down, totul depinde doar de el”, conchide Andreea.
Articol preluat din Revista Cariere de octombrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici