Investiția în educația copiilor, un prim pas spre integrarea socială și succesul în viață
„UNICEF consideră că educația reprezintă șansa copiilor aflați în situații dificile să aibă o viață mai bună și să rupă cercul vicios al sărăciei. Primii ani din viața sunt esențiali pentru dezvoltarea unui copil. De calitatea acestora depind rezultatele școlare, integrarea socială și succesul în viață. De aceea, UNICEF a dezvoltat atât proiecte care vizează educația timpurie a copiilor, cât și încurajarea participării școlare” , afirmă Despina Andrei.
Programul ce vizează educația timpurie a fost înființat în parteneriat cu autoritățile locale și cu sprijinul financiar al unor companii. Este vorba despre 14 centre multifuncționale unde se pune accentul pe dezvoltarea timpurie a copiilor și pe educația centrată pe copil. Într-un asemenea centru, copiii au patru zone de interes și pot desfășura activități simultan (spre deosebire de creșele și grădinițele obișnuite unde are loc o singură activitate la care participă toți copiii). Tot personalul din centru este pregătit în spiritul educației centrate pe copil. Mai mult, părinții beneficiază de sprijin din partea personalului din centru, participă la cursuri de parenting și sunt implicați în activitățile din centru.
„Proiectul prioritar în zona educației pentru anii 2010 – 2012 este cel de încurajare a participării școlare “Hai la școală!”. În primul an de proiect, respectiv anul școlar 2010 – 2011, 38 de comunități au făcut parte din campania de participare școlară. Ca urmare a rezultatelor foarte bune, participarea școlară a crescut cu 60%, am decis să includem în proiect pentru anul școlar 2011 – 2012 alte 103 comunități. Astfel, în acest moment 141 de comunități din întreaga țară beneficiază de activități în cadrul acestei inițiative”, continuă Despina Andrei.
De unde obține UNICEF finanțare pentru programele derulate?
UNICEF la nivel internațional și local este integral finanţat de contribuţiile voluntare ale persoanelor fizice, companiilor, fundaţiilor şi guvernelor.
Organizați implementează programele din România și cu sprijinul financiar al companiilor, dar și al donatorilor individuali. Fondurile provin:
- din încheierea unor parteneriate prin care companiile sprijină anumite proiecte (de exemplu, parteneriatul cu compania GDF Suez, Ikea, Kaufland);
- în urma organizarii unor evenimente de strângere de fonduri (cum a fost Gala pentru educație organizată de UNICEF cu sprijinul Rotary Club Cetate Timișoara sau Prima Gală organizată de UNICEF în beneficiul copiilor din județul Constanța, eveniment organizat cu sprijinul DP World Constanța și unde au fost donați 17.500 de euro);
- prin organizarea unor teledoane (cum a fost cel în sprijinul copiilor cu dizabilități organizat cu sprijinul TVR sau a celui pentru eradicarea malariei organizat în parteneriat cu Realitatea TV);
- în urma derulării unor campanii de direct marketing prin care donatorii individuali răspund apelului UNICEF.
„În 2011 am lansat pentru prima oară o campanie de donații lunare “Fii prieten UNICEF”. Prin parteneriatul cu BRD Group Société Générale care a agreat să susțină activitatea noastră printr-un efort susținut de comunicare internă, precum și prin scutirea de comisioane a tuturor tranzacțiilor atât pentru noi, cât și pentru clienții băncii, mesagerii UNICEF s-au adresat clienților BRD pentru a-i convinge să facă donații lunare către UNICEF. 1.707 peroane din București, Cluj și Constanța au răspuns pozitiv. Donațiile lunare permit UNICEF să planifice mai bine și pe termen mai lung programe și proiecte cu un impact susținut asupra copiilor din România și din întreaga lume”, precizează oficialul UNICEF.
Rezultate
Despina Andrei a prezentat și o serie de rezultate ale campaniei “Hai la școală”, al cărei principal suporter este compania GDF Suez, și care, în anul școlar 2010 – 2011, a avut rezultate foarte bune:
- 14.101 elevi înscriși la școlile participante în campanie;
- 2.591 elevi au fost identificați la risc (absenteism sau abandon);
- 1.560 elevi și-au îmbunătățit participarea școlară;
- 1.335 copii de vârstă școlară au fost identificați și înscriși la școală;
- 316 elevi în situație de abandon au fost reînscriși la școală;
- 60% din copiii identificați la risc de abandon și-au îmbunătățit participarea școlară;
- în 50% din școli rata abandonului a scăzut cu 15-40% comparativ cu ratele înregistrate în ultimii doi ani;
- 2.400 de copii de vârstă școlară identificați la risc de abandon au primit ghiozdane și rechizite;
- 1.377 cadre didactice au fost formate în spiritul educației centrate pe copil;
- 100 directori de scoală au fost formați în educație interculturală și incluzivă;
- 30 școli au fost dotate cu echipament;
- 38 de școli au beneficiat de materiale didactice.