Irina Siminenco: Responsabilitate și curaj! Schimbarea începe cu fiecare dintre noi
Într-o lume amenințată de dezechilibre naturale, dar în care responsabilitatea față de impactul pe care îl avem asupra mediului, prin ceea ce consumăm și risipim, este încă prea puțin asumată, Nestlé a reușit să construiască în timp o afacere durabilă, consolidată prin respect și grijă față de oameni, natură și comunități. Așa a rezistat peste secole, devenind lider incontestabil în industria alimentară, dar și o adevărată poveste despre succes. Pentru că, deși a început în urmă cu 155 de ani, povestea Nestlé se rescrie zilnic, adaptându-se continuu cerințelor și nevoilor unei lumi aflate în permanentă schimbare. Doar eroii au rămas dintotdeauna aceiași: valorile, principiile și obiceiurile sănătoase. Tocmai de aceea, în suita de articole promovate în această ediție sub tema: Apel la trezire: Noi suntem vremea!, o aducem astăzi în fața dumneavoastră pe Irina Siminenco, Corporate Affairs Manager Nestlé, cu care am vorbit despre cel mai ambițios angajament al companiei: adoptarea unei poziții de lider în materie de combatere a schimbărilor climatice.
Viață de calitate, viitor mai bun, o lume mai sănătoasă sunt principalele obiective urmărite de Nestlé. Care sunt însă principiile și valorile care vă ghidează în atingerea lor
La Nestlé, scopul și valorile companiei ne ghidează zi de zi în toate proiectele pe care le derulăm. Valorile Nestlé sunt adânc înrădăcinate în respect: respect pentru noi înșine, deoarece schimbarea începe cu fiecare dintre noi; respect pentru cei cu care lucrăm – construim pentru ei un climat de încredere, ce permite comunității noastre de oameni inspirați să își depășească limitele, zi după zi; respect pentru culturile și mentalitățile diverse pe care le întâlnim, fapt ce necesită deschidere și incluziune în toate interacțiunile noastre; respect pentru viitorul lumii și al generațiilor care ne urmează, ceea ce ne obligă să acționăm cu responsabilitate și curaj. Împreună cu partenerii noștri, ajutăm oamenii să ducă vieţi mai sănătoase și mai fericite, îmbunătățind continuu produsele noastre, construim comunități puternice și lanţuri de aprovizionare, îmbunătățind mijloacele de trai în comunitățile direct impactate de activitatea noastră, protejăm planeta pentru generaţiile viitoare, îmbunătățind performanţa de mediu în operaţiunile noastre, maximizăm valoarea creată pe termen lung prin accelerarea creșterii, îmbunătățirea marjelor de profit și alocarea prudentă a resurselor și a capitalului.
Anul acesta se împlinesc 25 de ani de când sunteți prezenți în România. Care au fost cele mai importante proiecte care v-au susținut în atingerea acestor obiective și au avut un impact major asupra celor trei „beneficiari” ai acțiunilor dvs de Responsabilitate Socială și Dezvoltare Sustenabilă (CSR), oameni, mediu comunități?
Cele mai importante proiecte realizate de noi în acești 25 de ani se pot înscrie sub trei piloni majori, de fapt trei inițiative Nestlé: „Nestlé for Healthier Kids”, „Nestlé for a Waste Free World” și „Nestlé Needs YOUth”.
Programul „Nestlé for Healthier Kids” a fost creat pentru a uni toate eforturile Nestlé care susțin părinții și tutorii să crească copii mai sănătoși, de la activități de cercetare și formulare a produselor până la servicii de educație și nutriție inovatoare pentru un stil de viață sănătos. În România, aceste eforturi se regăsesc în programul „Și eu trăiesc sănătos – SETS”, inițiat de Fundația PRAIS, și în programul „Traista cu sănătate”, inițiat de Fundația pentru Tradiții Sănătoase.
Ambiția Nestlé în ceea ce privește inițiativa globală de tineret „Nestlé needs YOUth” este să ajute 10 milioane de tineri din întreaga lume să aibă acces la oportunități de carieră până în anul 2030. Această inițiativă globală combină și coordonează toate activitățile care susțin tinerii din întreaga lume, inclusiv eforturile Alliance for YOUth.
Nestlé dorește ca produsele sale să nu fie doar mai gustoase și mai sănătoase, ci și mai bune pentru mediu. Ambiția Nestlé pentru anul 2030 este impact zero asupra mediului, apa fiind una dintre ariile prioritare. Sub această umbrelă derulăm proiectul POPAS și campania de awareness „Less Waste, More Love”.
Ați declarat deseori că „schimbările climatice reprezintă unul dintre cele mai mari riscuri pentru viitorul companiei noastre”. Ce acțiuni, ce soluții aveți în vedere pentru a combate efectele?
Tocmai pentru a combate aceste schimbări, Nestlé își va reduce la jumătate emisiile de GES până în 2030, pentru a ajunge la emisii nete zero până în 2050. Emisii nete zero înseamnă reducerea drastică a emisiilor de GES de-a lungul întregului lanț alimentar, Farm-to-fork, împreună cu implementarea de proiecte de stocare a dioxidului de carbon în sol și prin plantări de copaci. În acest sens, Nestlé ia o serie de măsuri, cum ar fi: trecerea la agricultura regenerativă, în beneficiul naturii și în vederea asigurării unui venit decent fermierilor; susține și recompensează fermierii care utilizează cantități cât mai mici de pesticide și aplică tehnici precum acoperirea permanentă a solului, rotația culturilor și prelucrarea redusă a solului. În următorii cinci ani, compania va obține 20% din ingredientele sale cheie din agricultura regenerativă, și 50% până în 2030. Până în 2025, 100% din cacao și cafeaua utilizate de Nestlé vor fi obținute în mod sustenabil.
Pentru aceasta, Nestlé cooperează cu fermierii pentru eliminarea despăduririlor și lansează un plan ambițios de reîmpădurire. Nestlé va utiliza energie electrică 100% verde în toate cele 800 de fabrici și birouri internaționale. Deja peste 80 de fabrici din cele 129 din zona EMENA folosesc exclusiv energie verde. De asemenea, un loc deosebit în portofoliul Nestlé global este ocupat de produsele sustenabile, oferind consumatorilor interesați de produse sănătoase, ecologice sau prietenoase cu mediul o alternativă care nu compromite gustul și savoarea.
Ce proiecte aveți pentru viitor, ce noi angajamente v-ați asumat pe plan local?
Pe plan local, Nestlé România își va accelera demersurile deja începute în anii anteriori, de la reducerea constantă a cantității de gaze cu efect de seră, apă, deșeuri, la tranziția către energie electrică verde în proporție de 100% în anii următori. În cadrul proiectului POPAS 2020, Nestlé România a lansat primul studiu de biodiversitate pentru Parcul Național Cozia, concentrânduse pe arealele ecologizate în 2019, când 500 de voluntari au colectat peste 40 de tone de deșeuri, trimise către reciclare sau valorificare. De asemenea, a avut loc și o acțiune de plantare a 30.000 de puieți de salcâm. Puieții, plantați pe o suprafață de 20 hectare, vor ajuta la extinderea arealului de hrănire pentru albine, favorizarea polenizării speciilor autohtone, precum și remedierea vegetativă a solului în anumite zone din parc. Puieții de salcâm au fost aleși special atât pentru a răspunde necesităților solului din zonele vizate, care au nevoie de remediere vegetativă, dar și pentru sprijinirea activității melifere din zonă, apicultorii putându-și dezvolta afacerile cu circa 80 de familii de albine care vor produce pentru comunitatea locală peste 35 de tone de miere până în 2050. Indicatorii de sustenabilitate pentru România arată o scădere de 88% a consumului de apă începând cu 2011, o scădere de 85% în ceea ce privește cantitatea de deșeuri și o scădere de 72% în ceea ce privește emisiile de dioxid de carbon, urmând să lucrăm în continuare îndeaproape cu partenerii locali pentru extinderea acestor practici.
Studii efectuate pe parcursul anului trecut arată că 1 din 3 consumatori a preferat să folosească servicii și produse de la companii implicate în protejarea mediului înconjurător. Cum se oglindește în business atenția pe care o acordați dezvoltării durabile?
Într-adevăr, studiile făcute în ultima perioadă au arătat această preferință a consumatorilor de a folosi servicii și produse de la companii implicate în protecția mediului. Noi, la Nestlé, suntem foarte atenți la tot ce înseamnă dezvoltare durabilă, economie circulară și, de aceea, suntem în proces de transformare a ambalajelor sale în ambalaje 100% reciclabile sau reutilizabile până în 2025 și de reducere a utilizării materialelor plastice noi cu o treime, în aceeași perioadă.
Nestlé își bazează strategia de lucru pe trei piloni: dezvoltarea de noi ambalaje și trecerea la ambalaje din hârtie în diferite formate (spre exemplu, Smarties este disponibil într-un ambalaj de hârtie reciclabilă); modelarea unui viitor fără deșeuri; conștientizare prin diverse programe de educare și formare atât pentru angajați, cât și pentru parteneri și consumatori.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 274
Pentru abonare, click aici