Parteneriat pentru dezvoltarea întreprinderilor sociale în România
O întreprindere socială este o afacere creată cu scopul de a rezolva într-o manieră sustenabilă o problemă socială gravă. Un studio de înregistrări unde cărţile capătă glas, pentru ca şi nevăzătorii să se poată bucura de ele (Fundaţia Cartea Călătoare, Focşani) sau o seră de legume bio cultivate de persoane cu dizabilităţi intelectuale (Asociaţia Prietenia, Pantelimon) – iată doar câteva întreprinderi sociale din portofoliul Fundaţiei NESsT România.
Din doi în doi ani, NESsT România lansează Competiţia Întreprinderilor Sociale. Mai exact, organizaţiile non-guvernamentale, cooperativele, antreprenorii din România sunt invitaţi să înscrie în competiţie o idee de întreprindere socială pe care doresc să o dezvolte. NESsT le selectează pe acelea care au cel mai mult potenţial de impact social şi de succes pe piaţă şi le furnizează training intensiv şi consultanţă personalizată pe toate planurile, de la conturarea ideii până la implementarea acesteia. Implicarea NESsT în dezvoltarea întreprinderilor sociale este pe termen lung, în funcţie de modelul de business şi impactul social, relaţia de parteneriat putând dura până la opt ani.
UniCredit Ţiriac Bank şi UniCredit Foundation susţin lansarea de noi întreprinderi sociale în România, prin sprijinirea Competiţiei Întreprinderilor Sociale, dar şi prin dezvoltarea celor deja existente şi promovarea lor unei audienţe largi. Implicarea UniCredit Ţiriac Bank se realizează printr-un sprijin financiar de 61.000 Euro şi prin oferirea de consultanţă de specialitate, prin angajaţii săi, participanţilor în programul NESsT. Parteneriatul dintre UniCredit Ţiriac Bank, UniCredit Foundation şi NESsT s-a născut într-un moment oportun, dat fiind faptul că următorul pas în creşterea NESsT în România şi, totodată, a întreprinderilor sociale, este unul de pionierat: evaluarea potenţialului de expansiune (scaling) a trei întreprinderi sociale din portofoliul NESsT.
”Antreprenoriatul social, deşi un domeniu foarte tânăr în România, reprezintă o sursă potenţială de progres şi de creştere. Iniţiativa este cu atât mai valoroasă cu cât este menită să ajute categorii sociale care au mare nevoie de susţinere, respectiv să corecteze dezechilibre severe ale comunităţilor în care trăim. Pentru banca noastră este esenţial să fim o parte activă a acestor comunităţi în care ne desfăşurăm activitatea şi este foarte important să rămânem şi în continuare vectori ai schimbărilor pozitive”, a declarat Anca Nuţă, director Identitate şi Comunicare UniCredit Ţiriac Bank.
”Suntem entuziasmaţi de potenţialul parteneriatului dintre UniCredit şi NESsT – avem încredere că va fi un parteneriat de termen lung, de care va beneficia din plin dezvoltarea întreprinderilor sociale în România”, a adăugat Roxana Damaschin-Ţecu, Director pentru Dezvoltarea Întreprinderii pentru NESsT Europa.
UniCredit Ţiriac Bank şi UniCredit Foundation se vor implica activ în fiecare dintre următorii paşi ai Competiţiei Întreprinderilor Sociale, atât prin generosul sprijin financiar menţionat, cât şi prin mentorat direct acordat viitoarelor întreprinderi sociale, pentru a le sprijini concret în demararea activităţii lor. Competiţia în curs (lansată în octombrie 2011) se va încheia în toamna acestui an, pe 7 noiembrie, cu Ziua Întreprinderilor Sociale, un eveniment organizat anual de NESsT, în cadrul căruia UniCredit Ţiriac Bank şi UniCredit Foundation vor acorda două dintre cele cinci premii de sprijin financiar de start-up
pentru finaliştii Competiţiei.